«وزارت ارتباطات در پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند کوتاهی کرد»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تسنیم، مهدی اخوان بهابادی، درباره پروژه شبکه ملی اطلاعات و رسالتی که این شبکه به دوش می‌کشد، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات که من به شدت از پرداخت به آن پرهیز می‌کنم، حرف یا مطلب جدیدی در دنیا نیست؛ تنها در انتخاب واژگان کمی کج سلیقگی صورت گرفته است و به هیچ وجه به معنای قطع تماس ما با دنیا نیست.

وی عنوان کرد: تنها موضوعی که مطرح شده، این بود که در بستر اینترنت خدماتی که مردم در داخل کشور در حال دریافت آن هستند، اگر قابلیت ارائه آن توسط ارائه‌دهندگان داخلی وجود دارد به آن‌ها سپرده شود تا هزینه بالای استفاده از پهنای باند بین‌الملل به حداقل کاهش یابد.

او ادامه داد: به عبارتی دیگر هدف از بیان شبکه ملی اطلاعات، هدف‌گیری حداکثر خدمات قابل ارائه در کشور توسط بخش خصوصی بوده است و در اصل قرار بوده که این موضوع اتفاق افتد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که با مانور بر سر شبکه ملی اطلاعات چرا دوباره دم از فیلترینگ و بحث‌هایی چون VPN می‌زنیم؟، گفت: ما فیلترینگ را در همه جای دنیا داریم و جایی نیست که بگوید ما فیلترینگ نداریم زیرا هر نظامی فرهنگ، سیاست، سنت و اصول خود را دارد و قطعا اجازه نخواهد داد هر نوع محتوای آسیب زننده به اصول نظام آن وارد کشورش شود؛ همانطور که ما گمرک را در حوزه اقتصادی داریم و اجازه ورود هر کالایی به کشور را نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: پس وجود فیلترینگ چیز عجیبی نیست اما چیزی که بعضا اذیت کننده می‌شود، برخورد سلیقه‌ای با موضوع فیلترینگ است که این مورد اتفاق نظر تمامی مسئولان هم هست.

اخوان بهابادی درباره این برخورد سلیقه‌ای اذعان کرد: گاهی یک مطلب در چند سایت منتشر می‌شود و با برخی از آن‌ها برخورد می‌شود و با بقیه خیر و این همان موضوع برخورد سلیقه‌ای است.

وی افزود: این موضوع هم البته طبیعی است زیرا در حال حاضر در کشور ما مکانیزم تعیین مصداق برای فیلترینگ یک کارگروه است و اعضای آن افراد هستند و با رأی‌گیری که در این کارگروه می‌شود، تصمیم گرفته می‌شود یک سایت فیلتر شود. بنابراین اینکه بگوییم سلیقه از سیستم فیلترینگ حذف می‌شود، حرف ناپخته‌ای در سیستم حال حاضر کشور به نظر می‌رسد ولی می‌شود با راهکارهایی اعمال سلیقه را کاهش داد و با هوشمندسازی فیلترینگ می‌توان از میزان خطاهای آن کاست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه هرچه به سمت سیستم‌های دیجیتال و حداکثر ظرفیت‌ سیستم‌های ماشینی حرکت کنیم، کاهش خطاهای تصمیم‌گیری را شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: با این رویه حضور انسان به عنوان فردی جائز‌الخطا در تصمیم‌گیری‌ها کمتر می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که همه از هوشمندسازی می‌گویند اما چرا بعد از گذشت سه، چهار سال هنوز  نتوانسته‌ایم آن را پیاده‌سازی کنیم، گفت: صحبتی که از هوشمندسازی فیلترینگ می‌شود باید در وزارت ارتباطات اتفاق می‌افتاده چرا که در حال حاضر در این حوزه کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای تعیین مصداق جرم می‌کند و این مطالب از طرف آن کارگروه در دادستانی کل کشور به وزارت ارتباطات به عنوان مجری فیلترینگ ابلاغ می‌شود.

وی ابراز کرد: کلیه تجهیزات فنی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای انجام فیلترینگ متمرکز در شرکت ارتباطات زیرساخت است.

او ادامه داد: ما این موضوع را بارها پیگیری کردیم و تذکر دادیم که لازم است این هوشمندسازی در شرکت ارتباطات زیرساخت اتفاق افتد و هرچند آن‌ها نیز پروژه‌هایی را به ما ابلاغ کرده‌اند اما هنوز این پروژه عملیاتی نشده است.

اخوان بهابادی درباره رفع تمامی این چالش‌ها خاطر نشان کرد: فیلترینگ مبتنی بر محتوا (Content Filtering) بسیاری از مشکلات فعلی را می‌تواند حل کند ولی اقدام جدی و مؤثری در این راستا ندیده‌ایم و امیدواریم با ورود دولت جدید، انگیزه فعالیت در فضای مجازی و فناوری اطلاعات بیشتر شود و شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول