آیا فیس‌بوک می‌تواند خطر «خودکشی» را پیش‌بینی کند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از سایت مش‌ایبل، پروژه «دورکیم»، که از دوم جولای راه اندازی شده است، در حال حاضر تنها بر روی سربازان کهنه‌کاری تمرکز کرده است که درجه تمایل به خودکشی بالایی دارند. در این پروژه، نرم‌افزاری بر روی رایانه‌ها،IOS ها و دستگاه‌هایی که با اندروید کار می‌کنند نصب می‌شود. این نرم‌افزار، آرشیوی از پست‌ها و فایل‌های بارگذاری شده سربازان تهیه کرده و آنها را در یک دیتابیس پزشکی نگهداری می‌کند .یک الگوریتم هوش مصنوعی پزشکی به صورت real time بر اطلاعات نظارت کرده، الگوهایی را که ممکن است به خودزنی منجر شود، استخراج می‌کند.

پروژه دورکیم اطلاعات خود را از فیسبوک، توییتر و LinkedIn استخراج می‌کند. علاوه بر این، اطلاعات را از تلفن‌های همراه کاربران نیز به دست آورده، ذخیره می‌کند. یک دیتابیس در کالج پزشکی گیزل در دانشگاه دورتموند، آرشیوی از محل کاربران و پیام‌های متنی آنان را ذخیره کرده و این اطلاعات را با هیچ شخص ثالثی به اشتراک نگذاشته و همچنین سیستم توسط یک فایروال در برابر هکرها محافظت می‌شود.این مطالعات،زیرساختی غنی می‌سازد که در نهایت به گفته کریس پولین، سربازپرس رسمی،«باعث مداخله  به موقع متخصصان بهداشت روانی خواهد شد.«

این پروژه یک رویه تاریک نیز دارد: تا زمانی که نرم‌افزار خطر رفتارهای مضر فرد را به متخصصان اطلاع دهد،این برنامه مداخله جویانه نخواهد بود. نظر به اینکه آمار خودکشی سربازان قدیمی از میانگین افراد بسیار بیشتر است، اطلاعاتی که توسط پروژه دورکیم ذخیره می‌شود می‌تواند پرارزش‌ترین اطلاعات آنان باشد.

پولین و تیم بازپرسان مرحله اول برنامه را در 2011 اجرا کردند، که تحقیق از سربازان فعال در دنیای مجازی بود. یافته‌ها حاکی از این بودند که بیش از 65 درصد سربازانی که مرتکب خودکشی می‌شدند در شبکه‌های اجتماعی از عبارات و کلمات مشابهی استفاده می‌کردند.

پروژه دورکیم ممکن است به هدف بلند مدت خود دست نیابد: برنامه نیازمند این است که افراد وارد شبکه‌های اجتماعی شوند و کسانی که حس خودکشی دارند ممکن است تمایل به کمک گرفتن نداشته باشند؛علاوه بر این، مطالعه  اصلی تنها دو چیز را به هم مرتبط می‌کند: هیچ نشانه‌ای موید این موضوع وجود ندارد که تمامی سربازانی که وضعیت‌های (Statues) منفی می‌گذارند خودکشی کنند.

با این حال،پروژه‌ای که امید برود که به کم شدن خودکشی کمک کند یک هدف بزرگ و باشکوه است.پروژه دورکیم پذیرای تمامی کسانی است که تمایل به دریافت کمک داشته باشند.در همکاری متخصصان بهداشت روان و کارشناسان تکنولوژی،صفحه یک سرباز می‌تواند چیزی بیش از وضعیت‌های غمگینی باشد که او را به سمت مرگ ناگهانی سوق دهد.

مترجم: محمد مرتجی

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول