ائتلاف جهانی برای اینترنت رسانی به دوسوم جمعیت جهان

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از سیتنا ، Cnet گزارش داد: مدیر اجرایی شرکت فیس‌بوک روز سه‌شنبه اعلام کرد که این شبکه اجتماعی طی همکاری با بزرگنرین شرکت‌های موبایل‌سازی در جهان از قبیل اریکسون، نوکیا و سامسونگ ائتلافی به نام Internet.org را تشکیل داده با این هدف که بتواند اینترنت را در اختیار 5 میلیون نفر از ساکنان جهان که از اتصال به این شبکه جهانی محروم هستند،‌قرار دهد.

 به گفته زاکربرگ امروزه دسترسی به اینترنت به ویژه در کشورهای درحال توسعه با موانع بزرگی روبرو است از این رو این ائتلاف قصد دارد با متمرکز ساختن مشارکت جهانی بر این چالش‌ها غلبه کرده و دسترسی به اینترنت را به ویژه برای افرادی که توانایی مالی استفاده از آن را ندارند،‌ امکان‌پذیر سازد.
 این گروه که شرکت‌هایی از قبیل MediaTek، اپرا و Qualcomm نیز در آن عضویت دارند در نظر دارد کمک‌های اپراتورها و سازندگان موبایل را در راستای فراهم آوردن دسترسی اینترنت برای دو سوم جمعیت غیر متصل جهان هدایت کند. اصلی‌ترین هدف این گروه دسترسی ارزان‌قیمت به اینترنت است و این هدف با ایجاد اتصال موبایل ارزان‌قیمت عملی خواهد شد. هدف دیگر استفاده کارامد از داده‌ها است تا به این شکل در میزان داده‌های مورد نیاز برای فعال سازی اپلیکیشن‌ها و همچنین مصرف انرژی اینترنت کاهش قابل توجهی ایجاد شود.
 در نهایت این گروه قصد دارد از مدل‌های جدید تجاری پشتیبانی کرده و به اوپراتورهای موبایل،‌سازندگان گوشی، توسعه‌دهندگان و دیگر انواع تجارت مرتبط کمک مالی کند تا از میزان هزینه‌های دسترسی کاسته شود. این گروه همچنین قصد دارد به تعداد زبان‌های کاربردی در گوشی‌های موبایل بیافزاید.
 به نظر می‌آید تمرکز برروی اتصال اینترنت از طریق موبایل برای موفقیت این طرح ابتکاری بسیار حیاتی خواهد بود زیرا ترافیک اینترنت موبایل با چنان سرعتی در جهان رو به رشد گذاشته که در برخی مناطق از اینترنت رایانه‌ای نیز سبقت گرفته‌است.
 از سویی دیگر این طرح به فیس‌بوک کمک خواهد کرد تا کاربران جدیدی از کشورهای درحال توسعه به سوی خود جذب کند. تحقیق شرکت Pew در ماه دسامبر نشان می‌دهد حتی در مناطقی که دسترسی به اینترنت در آن بسیار دشوار و غیرممکن است،‌درصورتی که فرد وارد اینترنت شود احتمال پیوستن آنها به شبکه‌های اجتماعی نسبت به دیگر فعالیت‌های آنلاین بسیار بالاتر است. در میان 12 کشور مورد مطالعه این موسسه دست کم 6 نفر از هر 10 نفر برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول