کدام رهبران سياسي دنيا بيشترين فعاليت را در تویيتر دارند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از واحد مرکزی خبر، پایگاه خبری رادیو بین‌المللی فرانسه، در مطلبی به قلم «اوروره لارتیگ»، نوشت: دیپلماسی دیجیتالی، به فعالیت رهبران جهان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. براساس تحقیقی که آژانس بورستون مارستلر در سال 2013، انجام داده و روز چهارشنبه بیست و چهارم ژوئیه منتشر شد، پایگاه توییتر، بیش از پیش مورد استقبال رهبران بین‌المللی بوده است.

براساس این تحقیق، هفتاد و هفت درصد رهبران جهان دارای یک حساب کاربری توییتر هستند و بسیاری از آنان از این ابزار به عنوان خط خبری مداوم استفاده می‌کنند و دو سوم آنان نیز از توییتر برای تعامل با هم رده‌های خود استفاده می‌کنند.

جای تعجب نیست که در زمینه تعداد مخاطبان(دنبال کنندگان)، صفحه باراک اوباما با سی و چهار میلیون و پانصد هزار مشترک، از دیگر همتایانش پیشی گرفته است. پس از او و با فاصله‌ای زیاد، پاپ فرانسوا، با دو میلیون و هفتصد هزار مخاطب در رتبه دوم قرار گرفته است. مبنای این تحقیق تعداد مشترکان بوده است و در آن چیزی درباره کیفیت تعاملات مطرح نشده است. اما برای ما موضوع مهم، ارتباطی است که بین بزرگان و رهبران جهان وجود دارد. در این رابطه به عنوان مثال، رئیس جمهور آمریکا، رتبه بالایی ندارد و او نه تنها فقط دو نفر از همتایان خود یعنی روئسای جمهور نروژ و روسیه را دنبال می‌کند، بلکه تا کنون هیچ‌گاه به طور مستقیم با آنان تعاملی در این شبکه اجتماعی نداشته است. در این زمینه، وزیر امور خارجه سوئد از همه قوی تر است. او چهل و چهار نفر از هم رده‌های خود را دنبال می‌کند که آنان نیز متقابلاً دنبال کننده گزاره‌ها و به روز رسانی‌های وی هستند. بر اساس این تحقیق می توان گفت که کارل بیلت، پر ارتباط‌ترین رهبر سیاسی جهان است.

آنچه که این تحقیق به ما می‌آموزد این است که توییتر، ابزار مناسبی برای آن است که صدای خود را به گوش دیگران برسانیم. به عنوان مثال این تحقیق بیان می‌کند، دولت کرواسی به صورت یک طرفه، یکصد و نود و پنج رهبر سیاسی دنیا را دنبال می‌کند و این نشان دهنده «امید آن به دنبال شدن از طرف‌های مقابل است.»

در این تحقیق آمده است، شبکه توییتر در آمریکای لاتین بیشترین محبوبیت را دارد و در آن همه رهبران کشورهای قاره، به جز سورینام، دارای حساب کاربری توییتر هستند. درمیان آنان نیز کریستانا کرچنر، رئیس‌جمهور آرژانتین، که دو میلیون و صد هزار دنبال کننده را جذب کرده، از همه فعال‌تر است. او که منفور رسانه‌هاست، توییتر را، جایگزین مناسبی برای ابراز عقاید خود یافته است.

هفتاد و یک درصد رهبران آفریقایی نیز در شبکه توییتر حضور دارند. حساب کاربری رئیس جمهور مالی پر تعامل‌ترین آنان است. مردمی‌ترین توییتر نیز متعلق به محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر است که منحصراً به زبان عربی است و یک میلیون و ششصد هزار مخاطب دارد. جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به همراه اوهورو کنیاتای کنیایی، بیشترین مخاطبان را در بین رهبران آفریقایی دارند. لازم به ذکر است که این افراد تنها رهبران قاره آفریقا هستند که از مرز دویست هزار مخاطب گذشته اند.

آفریقایی ها در توییتر از همه پر حرف تر هستند. آنان اغلب از توییتر برای پاسخگویی به هموطنان خود، استفاده می‌کنند. براساس نتایج این تحقیق، توئیت‌های نخست وزیر اوگاندا و رئیس جمهور رواندا، تقریباً مختص پاسخ‌گویی به کاربران اینترنتی است.

اما این مطالعه در پایان برای کسانی که در اندیشه تعامل توییتری با یکی از رهبران کلیدی هستند، نتیجه گیری ناامید کننده‌ای دارد. این تحقیق نشان می‌دهد: از یکصد و نود و سه حساب کاربری متعلق به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، تنها 9 مورد به طور رسمی، توسط مقامات دولتی اداره می‌شوند. و در واقع ارتباطات رهبران عمدتاً از طرق سیاسی برقرار می‌شود.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول