معلمان در شبکه‌های اجتماعی چگونه موفق‌تر عمل کنند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» نسل امروز و دیروز تفاو‌ت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. بین نسل دیروزی  که با ضرب فلک و تطابق اجباری ذهنیات خود با کتب درسیشان به «حمل کتب بردوش» می‌پرداختند، با نسل امروزی که به دنبال دلیل می‌گردند، نسل شبکه‌های اجتماعی، شکاف عمیقی هویداست. این شکاف بین معلمین و دانشآموزان امروزی نیز خودنمایی می‌کند. اگر شما یک معلم باشید و از تکنولوژی روز عقب بمانید، هر روز باید با خجالتتان دست و پنجه نرم کنید. بزرگترینمعضل شما شبکه‌های اجتماعی خواهد بود، دنیایی جدید که دانش‌آموزان بیش از آنکه از کلاس خود بیاموزند، از آن خواهند آموخت. البته، استفاده از این امکان دنیای پست مدرن آداب و قواعدی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها، احتمال ریختن آبرویتان وجود دارد!
البته ما نکاتی پیش رویتان می‌گذاریم که با توجه کردن به آنها در کلاس درس عرق شرم نریزید:

1-      در شبکه‌های اجتماعی پست‌های مخرب نگذارید
پست‌هایی شامل محتوای مجرمانه، هنجارشکنی‌، کفرگویی و… پست‌هایی هستند که ممکن است باعث پیگرد قانونی شما شوند. رازهای خود را برای خود نگاه دارید.

2-      درباره دانش آموزان خود مستقیما صحبت نکنید

اتفاقات زیادی ممکن است بین شما و دانش‌آموزانتان رخ دهد که خوشایند نباشد، ممکن است یکی از دانش‌آموزان با لوله خودکارش به سمت شما دانه ماش پرتاب کند، ولی چنین اتفاقاتی دلیل بر این نیست که در محیط آنلاین این اتفاقات را با ذکر نام دانش‌آموزان بیان کنید. این کار باعث غیر حرفه‌ای جلوه کردن شما شده و پرده بین شما و دانش‌آموزانتان را خواهد درید. البته این موضوع درباره دیگر مشاغل نیز صادق است.

3-      اطلاعات خیلی محرمانه را خیلی محرمانه نگاه دارید
موکدا می‌گویم که رازهایتان باید برای خودتان بماند. نمرات دانش‌آموزان، اطلاعات مربوط به تماس با شما، اسم کاملتان و چنین اطلاعاتی می‌بایست در دفاتر مدرسه محفوظ بماند.

4-        تنظیمات امنیتی را کامل کنید
اگر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید، دانش‌آموزانتان شما را پیدا خواهند کرد؛ بنابراین اطلاعاتی را که نمی‌خواهید سر کلاس درباره‌شان حرفی زده شود، دارای دسترسی محدود کنید تا همگان نتوانند به آنها دست یابند.
فراموش نکنید دانش‌آموزان امروزی از شبکه‌های اجتماعی استادانه استفاده می‌کنند. اطلاعات شما و اینکه آنها را به کلاس بیاورند برایشان بسیار جذاب است.

5-      با دانش‌آموزان در سطح خودشان ارتباط داشته باشید
Edmodo شبکه‌ای اجتماعی برای ارتباط معلمان و دانش‌آموزان است. شبکه‌ای رایگان، با استفاده آسان و ظاهری شبیه فیس‌بوک. این شبکه بهترین شبکه برای ارتباط با دانش‌آموزان در سطح خودشان است. این سایت امکاناتی  را که برای ارتباطی آموزشی بین معلمان و دانش‌آموزان مورد نیاز است، داراست.

6-      به هر عنوان، به هر صورت، و به هر طریق، از قمار «چت» بپرهیزید
حتی اگر یک معلم نیستید، هرگز چنین کاری نکنید. چت با دانش‌آموزان، علاوه بر وقت‌گیر بودن، رابطه معلم و شادگردی را دچار خدشه می‌کند.

تهیه و تنظیم: محمد مرتجی

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول