آیا نوجوانان از فیس‌­بوک خسته­ شده‌­اند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، به تازگی پژوهشی در رابطه با میزان تمایل نوجوانان به فیس­بوک و رسانه­‌های اجتماعی انجام شده است. این تحقیق از کاهش تکاپوی نوجوانان به فیس­بوک و افزایش گرایش به دیگر سطوح رسانه­‌های اجتماعی (غالبا تلفن‌همراه) حکایت دارد.

حتی فیس­‌بوک هم تصدیق می­کند که تعداد کاربرانش، به خصوص کاربران جوان­تر، به دلیل ارتباط با دیگر سرویس‌­ها همچون اینستاگرام کمتر شده است.

تعداد کاربران فعال فیس­‌بوک رو به افول است. آمارها نشان می­‌دهند که طی 6 ماه یعنی از اکتبر 2012 تا آوریل 2013 ، تعداد کاربران فعال در کانادا 5.31%  و در امریکا 7.37% کاهش یافته‌اند. به علاوه، فیس­بوک در حال پیر شدن است! میانگین سنی کاربران فیس‌­بوک از 38 سال در سال 2010 به 41 سال در 2012 افزایش یافته است. در سال 2012، 65% از کاربران فیس‌­بوک سن بالای 35 سال داشتند در حالی که در سال 2010 ، 61% بالای 35 سال بودند.

نوجوانانِ گلایه‌­مند از فیس‌­بوک، می­‌گویند از فیس­‌بوک خسته شده‌­اند، تبلیغات زیادی در آن وجود دارد، از طریق دوستانشان و بازی­‌های رایانه‌ای، هرزنامه دریافت می­‌کنند و  به علاوه  اینکه والدینشان هم در فیس‌­بوک حضور دارند.

افزایش استفاده والدین از فیس‌بوک، اقبال کم نوجوانان

تعداد مادرانی که از فیس‌­بوک استفاده می­‌کنند در حال افزایش است. در سال 2010، 50% در 2011، 62% و در 2012، 72% مادران از فیس­‌بوک استفاده کرده‌­اند. از هر 2 والدین، یکی برای کنترل فرزندش به فیس­‌بوک می­‌پیوندد. 74% والدین، چند بار در هفته فرزندان خود در فیس­‌بوک را چک می­‌کنند. نوجوانان نیز حس می­‌کنند که خلوتشان بهم ریخته و از هر 3 نوجوان، یکی از نظرهای والدینش در فیس­‌بوک ناراحت است و 30% والدینشان را عدم دوستی (unfriend ) می­‌کنند.

بنابر یافته­‌های این تحقیق، استفاده­ نوجوانان از تلفن همراه، به طور فزاینده­ا‌ی در حال افزایش است. بطوریکه 37% نوجوانان تلفن هوشمند (smart phone) و 78% آنان تلفن همراه (cell phone) دارند. از سال 2011 تعداد نوجوانان دارنده تلفن هوشمند رو به افزایش است. از هر 4 نوجوان یک نفر کاربر موبایل اینترنت است در حالیکه از هر 7 بزرگسال یک نفر از موبایل اینترنت استفاده می­‌کند که نشان دهنده­ آن است که نوجوانان بیشتر از موبایل و برنامه‌­های آن برای ارتباطاتشان استفاده می‌­کنند.

مطالعات اخیر بیان می­دارد که نوجوانان از  تامبلر(tumblr) ، بیشتر از فیس‌­بوک استفاده می­ک‌نند: 61%  تامبلر(tumblr) و 55% فیس‌بوک، 22% توییتر، 21% اینستاگرام و 13%  اسنپ چت (snapchat ). به علاوه برنامه‌­های جدید همچون Kik Messenger و WhatsApp و  SnapCha توجه نوجوانان را به خود جلب کرده است. که با افزایش تعداد نوجوانان دارنده تلفن­های هوشمند، تعداد کاربران این تکنولوژی­‌ها نیز افزایش می‌­یابد.

تهیه و تنظیم: سمانه نوروز

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول