همتی از نوع «خیریه مجازی همت»

در بعضی اوقات، روحیات جمعی انسان‌ها برای انجام کارهای خیریه مساعدتر است؛ گاهی یک اتفاق می‌تواند منش رفتاری انسان‌ها را تغییر دهد و آنان را برای پذیرش رفتارهایی که قبل از آن نداشتند، مهیا سازد.

شاید شروع درخواست و پخش از رسانه ملی برای همیاری و همدلی در انجام امور خیریه در بازارچه خیریه جشن رمضان بود. با استقبال بالای هم‌وطنان از سراسر جهان، این سنت پسندیده هر سال با شکوه‌تر و گسترده‌تر از سال قبل در قالب‌های مختلف و متنوعی برپا شد؛ امور خیریه در مسائلی مانند آزادی زندانیان، کمک به خانواده‌های نیازمند، کمک به بیماران و …. تلاش‌های جمعی برای حل مشکلات یکدیگر را با شیوه‌ای نو معنا کرد.

این رویه در سال‌های بعد با شیوه‌های متنوع تکرار شد و با رواج استفاده از اینترنت، امور خیریه و رفتارهای عام المنفعه به فضای مجازی نیز کشیده شد و دایره گستره‌تر و پویاتری یافت.

نهادهای مجازی در سال‌های اخیر به واسطه رشد کاربران اینترنتی از جایگاه و اهمیت به سزایی برخوردار شدند. فعالیت‌ افراد و گروه‌ها در فضای مجازی، همانند فضای حقیقی طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. وقتی نتایج یک کار خیریه و یک همکاری جمعی که متشکل از افراد ناآشنا هستند، در فضای مجازی به طور مستند قرار گرفت، به مرور اعتماد متقابل بین کاربران و مدیریان این گروه‌ها و انجمن‌ها ایجاد شد.

انجمن «خیریه همت جوانان» یکی از موسسات خیریه‌ای که به همت گروهی از جوانان فعال در فضای مجازی و به مدیریت مهدی قمصریان با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ دینی – انسانی خیریه و اشاعه این فرهنگ، در 14 شهریور 1390 تاسیس شد. اهداف این موسسه شامل موضوعاتی چون کمک و حمایت از خانواده‌ها و افراد محروم و بی‌سرپرست و ایتام، کمک به امر حمایت و خرید جهیزیه و ملزومات ازدواج و هزینه‌های مرتبط برای نیازمندان، فعالیت در تامین بودجه جهت پرداخت کمک هزینه ودیعه و اجاره مسکن و همچنین هزینه‌های بهداشتی و درمانی و تحصیلی به خانواده‌های نیازمند، فعالیت در تامین بودجه جهت تعمیرات و خرید لوازم منزل برای خانواده‌های نیازمند و فعالیت در تامین بودجه جهت خرید موادغذایی، ارزاق، پوشاک و سایر ملزومات مورد نیاز خانواده‌های نیازمند تعریف می‌شود.

موسسات خیریه بیش از آنکه دارای منابع مالی عظیم باشند، نیازمند جلب اعتماد عمومی و ارتقا سطح کیفی و کمی اعتبارشان در فضای عمومی جامعه هستند. شبکه‌های اینترنتی با ایجاد حلقه‌های کوچک و صمیمی و اتصال آنها به یکدیگر، در پیوند کارهای خیرانه ابزار مناسبی تلقی می‌شوند.

نمونه‌های بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه که با کمک افرادی زیادی از سراسر کشور به اهتمام برخی گروه‌ها و موسسات در فضای مجازی یا حقیقی به فرجام رسید، موجود است. اما برخی بازتاب گسترده‌تری داشت همانند عمل جراحی «موسی شیخ».

 «موسی شیخ» کیست؟

موسی شیخ 8 سال قبل در یک حادثه رانندگی با گاردریل، بخشی از صورت خود را از دست داد و به دلیل تغییر چهره، خانه نشین شده بود. با تلاش‌های انجمن همت در 14 بهمن سال 1391 طی یک فراخوان، همیاری هموطنان برای عمل ترمیم چهره وی، طلب شد. خانه‌نشینی آقای شیخ مشکلات زیادی را برای خانواده شش نفره آنان به همراه داشته اما از طرفی با تصادف صورت گرفته، وی قادر به تردد در شهر و کسب درآمد را نداشت.

به همین دلیل موسسه همت به عنوان یک واسط در امور خیریه بدون آنکه پشتوانه مالی عظیمی داشته باشد، توانست با سابقه امور خیریه قبلی خود وسرمایه اعتماد در بین مردم، فراخوانی برای تامین هزینه عمل آقای شیخ ایجاد کند.

در اینجا باید گفت که همدلی به عنوان اولین مرحله ضروری در یک زنجیره شناخته می‌شود که با اشتراک در حالت عاطفی دیگران شروع شده، با ادراک احساس دیگری ادامه یافته و سپس انگیزه توجه به دیگری را بر می‌انگیزد و بالاخره درگیر شدن در رفتارهای کمک رسانی را نتیجه می‌دهد.

با شرح دقیق هزینه‌های درمانی و مستند سازی آنان، مبلغ عمل تامین شد و آقای شیخ برای بزرگترین عمل ترمیم صورت در کشور، آماده شد.

مردم، خیریه مجازی همت و کادر پزشکی دست در دست هم دادند تا گره‌ای از مشکل یکی از هم‌وطنانشان را باز کنند. به گفته تیم جراحی، عمل ترمیم وبازسازی چهره آقای شیخ در بیش از یک جلسه انجام خواهد شد.

دکتر فضیلت، بدون دریافت دستمزد عمل جاگذاری پروتز پیشانی و گونه را انجام داد و بازتاب این گردهمایی خیرانه که جرقه آن در انجمن مجازی همت زده شد، گسترده بود و نتیجه موفقیت آمیز این عمل را شاید بتوان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌های خیرانه با واسطه گری موسسات مورد اعتماد دانست.

طبق نظرات ثبت شده در فراخوان همیاری موسسه همت، حدود 200 نفر و مجموعا مبلغ 30میلیون تومان را برای عمل جراحی آقای شیخ در اختیار موسسه قرار دادند که اکثر آنان با هویت‌های مجهول در این حرکت انسان‌دوستانه سهیم بودند.

چه اتفاقی در خیریه همت افتاد؟

در شبکه‌های اجتماعی واقعی فرد به واسطه پیوندهای قوی یا ضعیفی که با اعضای شبکه، در مواقع ضروری امکان استفاده از حمایت آنان را داشت. این حمایت‌های مادی و عاطفی در برانگیختگی حس همدلی و ارتقا اعتماد اجتماعی موثر بود.

اعتماد به عنوان یک رکن اساسی در شکل‌دهی به نظم موجود و تلاش در جهت رسیدن به یک هدف مشترک از مباحث محوری در جامعه انسانی به شمار می‌آید. به باور اندیشمندان اجتماعی، اعتماد تسهیل‌کننده تعاملات افراد در فضای جامعه است و هزینه‌های فرسایشی بی اعتمادی و عدم انسجام را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر باید اشاره کرد که در تعاریف همدلی اجتماعی همواره در تمام مفهوم پردازی‌ها دو مؤلفه به طور ثابت وجود دارند:

• یک واکنش عاطفی نسبت به دیگری

• یک ظرفیت شناختی برای دریافت دیدگاه دیگری

دانستن آنچه دیگری احساس می کند، نقشی بنیادین در تعاملات بین فردی ایفا می کند. در فضای همیاری در جمع‌اوری هزینه عمل آقای شیخ هم واکنش عاطفی نسبت به این مسئله وجود داشت و هم افراد در فرایند شناخت موقعیت فرد و تشابه سازی آن با خود، سعی در گستره‌تر کردن این روند از طریق پیگیری و بازنشر آن داشتند.

با وجود نرخ بالای تورم و مشکلات اقتصادی که عموم جامعه با آن درگیر هستند، مشارکت داوطلبانه و هزینه‌بر افراد در یک فرایند خیرانه اتفاق مثبتی برای تقویت ابعاد توجه اجتماعی و ایجاد موج‌های حمایتی در سطح جامعه است.

سودابه قیصری؛ وبلاگ نیوز

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول