ترجیح شبکه‌های اجتماعی به خواندن کتاب در کودکان

به گزارش «وبلاگ نیوز»، نتایج تحقیقاتی که پژوهشگران «اتحادیه ملی سواد» بر روی 18هزار کودک و نوجوان بین سنین 8 تا 17 سال در 111 مدرسه انگلیس انجام دادند نشان می‌دهد که یک ششم کودکان این کشور بیش از اینکه برای خواندن یک کتاب داستان یا رمان وقت بگذارند زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی و چت کردن هدر می‌دهند.

این تحقیقات، نتایج یک نظرسنجی بین‌المللی را که سال گذشته انجام شد تایید می کند. در این نظرسنجی، انگلیس در طبقه‌بندی جهانی کتاب‌های خوانده شده توسط کودکان کتابخوان، از رتبه 17 به رتبه 25 سقوط کرد.

این محققان با ابراز نگرانی نسبت به این آمار و ارقام، نشان دادند که 13درصد از مصاحبه شوندگان در ماه گذشته حتی یک کتاب هم باز نکرده‌اند درحالی که 28.9 درصد از آنها خاطر نشان کردند که در خانه بین 11 تا 50 کتاب دارند.

براساس گزارش بی.بی.سی، تقریباً یک پنجم این کودکان نیز اظهار داشتند که هرگز به عنوان هدیه کتاب دریافت نکرده‌اند و یک هشتم آنها هرگز وارد یک کتابفروشی نشده‌اند، همچنین بیش از 7 درصد از این کودکان نیز هرگز کتابخانه ندیده‌اند.

در این‌باره «جاناتان داگلاس»، مدیر این سازمان ملی توضیح داد: افرادی که در سن جوانی کتاب نمی‌خوانند در بزرگسالی با مشکلات حاد بی‌سوادی روبرو می شوند.

فناوری به زندگی نوجوانان هجوم برده است. در واقع در مورد بسیاری از کودکان، پیامک کوتاه که شکلی از ارتباطات نوشتاری است مهمترین منبعی است که از سوی کودکان خوانده می‌شود و پس از آن، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

 برپایه این تحقیقات، بسامد کتابخوانی به طور محسوسی با افزایش سن کاهش می‌یاید. به طوریکه در سنین 14 تا 16 سال فرار از کتاب 10 برابر بیشتر از کودکان مدارس ابتدایی است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول