هزینه هنگفت جاسوسی برای امریکا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پرس‌تی‌وی، گاردین بر مبنای اسناد دریافتی خود از ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی امریکا، گزارش داد، شرکت‌های فن‌آوری از جمله گوگل، یاهو، مایکروسافت و فیس بوک با آژانس امنیت ملی امریکا (ان اس ای/NSA) در اجرای برنامه‌های نظارت و جاسوسی پریسم (PRISM) همکاری داشته‌اند.
این اسناد که از میلیون‌ها دلار هزینه در برنامه جاسوسی ان.اس.ای پرده بر داشته است، اولین سند فاش شده از ارتباط مالی میان آژانس جاسوسی امریکا و این شرکت‌های اینترنتی به شمار می‌آید.
این پرداخت‌ها بعد از حکم دادگاه «نظارت اطلاعاتی خارجی» در ماه اکتبر ۲۰۱۱ میلادی مبنی بر اقدامات غیرقانونی آژانس امنیت ملی امریکا در جمع‌آوری و ذخیره هزاران ایمیل و اطلاعات دیگر ارتباطات الکترونیکی شهروندان امریکایی، صورت گرفته‌اند.
تصمیم دادگاه «قانون نظارت بر اطلاعات خارجي» (FISA) ارتباط مستقیم با برنامه پریسم نداشت، اما بر مبنای آن، ان اس ای باید مجوزهای جدیدی برای ادامه همکاری این شرکت‌های اینترنتی صادر می‌کرد که هزینه قابل توجهی را برای آژانس امنیت ملی امریکا در بر داشت.
در خبرنامه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی آژانس امنیت ملی امریکا آمده است: مشکلات سال گذشته به چندین بار تمدید تاریخ انقضاء مجوزها منجر شد که میلیون‌ها دلار برای تامین‌کنندگان پریسم در هر تمدید متوالی هزینه در بر داشت؛ هزینه‌هایی که از سوی «عملیات‌های منبع ویژه» تامین شد.
سخنگوی مایکروسافت که به دنبال بازپراخت مورد به مورد از سوی دولت است، به گاردین گفت: مایکروسافت فقط از دستورات دادگاه پیروی می‌کند… اگر تامین‌کنندگان می‌توانستند اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار دهند؛ از جمله آمار کلی از تعداد دستورهای امنیت ملی که ممکن است دریافت ‌کنند، ارائه دهند، آن وقت می‌توانستیم بحث درک‌پذیرتری از این گونه مسائل داشته باشیم.
اسناد فاش‌شده از سوی اسنودن از برنامه‌های فوق سری جاسوسی دولت امریکا از جمله پریسم برای ردیابی استفاده از وب‌سرورهای مستقر در امریکا توسط مردم سراسر جهان، پرده برداشته است.
مقامات امریکا از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور بارها از برنامه‌های نظارتی و مراقبتی وسیع دولت امریکا دفاع کرده و مدعی شده‌اند، این روند نظارتی، امریکایی‌ها را در برابر «حملات تروریستی» حفظ می‌کند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول