کاربران رسانه‌های اجتماعی؛ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محتوای مذهبی فارسی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، امروزه گسترش فرهنگ و تبلیغ ادیان از یک مقوله درون گفتمانی فراتر رفته و براین اساس نیاز است که بسط این دو مقوله مهم مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا سرویس آنلاین تحلیلگر به بررسی فعالیت وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که هدف آنها بسط و گسترش این دو مقوله هستند پرداخته که این بررسی ها نشان می دهد میزان وب‌سایت‌های فرهنگی و مذهبی که در میان 500 وب‌سایت برتر که توسط کاربران ایرانی مورد بازدید قرار می‌گیرند حدود یک درصد است.

در تحلیل به عمل آمده مشخص شده که این یک درصد شامل 6 وب‌سایت می‌شوند که یکی از آنها تالار گفتگو و مابقی وبسایت‌هایی هستند که با پشتوانه و بودجه دولتی ایجاد شده اند.

این در حالی است که تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که سایت‌هایی که با رویکرد مذهبی و فرهنگی در وب فارسی فعالیت دارند بسیار زیاد هستند با این حال سوال اینجاست که چرا در میان 500 وب‌سایت پرطرفدار تنها 6 وب‌سایت به موضوعات فرهنگی و مذهبی می‌پردازند؟ نمودار شماره 1

شاید بتوان دلیل اصلی نبود وبسایتهای فرهنگی مذهبی در میان وبسایتهای پرطرفدار را رقیب‌های سرسختی به مانند این 6 وب‌سایت بیان کرد چرا که این چند وب‌سایت نیاز کاربران را برطرف می‌کنند و دیگر نیازی به وب‌سایت‌های دیگر نیست؛ اما اینگونه نیست و بررسی ها نشان می دهد که در بحث‌های ثقیل و عظیمی مانند فرهنگ و مذهب همواره نیاز به نظرات و گفتگوهای بسیار است.

تحلیل صورت گرفته حاکی از تاثیر بودجه‌های دولتی در رتبه‌بندی وبسایتهای فرهنگی مذهبی است چرا که همین بودجه‌های دولتی باعث عقب ماندن سایر فعالان در این حوزه می‌شود.

از طرفی در فضای فرهنگی و مذهبی تولید محتوا بسیار مهم و کاربردی است و کاربر همواره به دنبال مطلبی تازه می گردد اما فضای وب فارسی در این زمینه هیچ فعالیتی ندارد و از باز نشر مطالب دیگر وب‌سایت‌ها محتوای خود را تامین می‌کند که این نشان از ضعف سیاستگذاری در این بخش از وب‌فارسی است.

نمودار شماره 2

با این وجود حضور یک تالار گفتگو در جمع این 6 وب‌سایت مطرح باعث خرسندی است چرا که می‌توان نتیجه گرفت تولید محتوا توسط کاربران بیشتر از تولید محتوا توسط یک تیم ثابت و متمرکز مورد مقبولیت و توجه عام قرار می‌گیرد و اگر تولید محتوا در مباحث فرهنگی و مذهبی در وب‌فارسی توسط کاربران صورت گیرد روز به روز با محتوای جدید و تازه برخورد خواهیم کرد که کنجکاوی کاربران برای درک و فهم آن موضوع را بالا می‌برد که تمامی این موارد نیاز به همکاری و سیاستگذاری صحیح مسئولین امر دارد.

در همین حال بررسی ها نشان می دهد که برخی از وب‌سایت‌های مطرح که در زمینه فعالیت فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند به سمت شبکه اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربران رفته‌اند اما با این وجود این کافی نیست و همچنان محتوای فرهنگی در وب فارسی مخاطب را راضی نمی‌کند؛ زیرا تولید محتوا هرچند هم باید توسط کاربران تولید شود اما باید هدفمند باشد و اگر اینگونه نباشد بیشتر نوشته‌ها و تولیدات به سمت و سوی دل‌نوشته ها و یادداشت‌های شخصی می‌روند و در تعالی بحث فرهنگی و مذهبی تاثیری ندارند.

در این راستا تولید محتوا توسط کاربران و هدفمند کردن این تولیدات و نیز سیاستگذاری مدون در این زمینه از مهمترین اقدامات در رشد این فعالیت در حوزه وب قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/.

۲ comments

پاسخ دادن به محمد لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول