وبلاگ دولتمردان امریکایی برای توجیه جاسوسی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خراسان، در پنجشنبه‌اي که گذشت دولت ايالات متحده آمريکا يک وبلاگ را در ارتباط با برنامه‌هاي جاسوسي خود راه‌اندازي کرد که هدفش را از راه‌اندازي آن کمک به افکار عمومي در رابطه با آشنايي با جنبه‌هاي مختلف اين برنامه‌ها اعلام کرده است.

اين وبلاگ ، IC on the Record نام‌گذاري شده و بلافاصله چند روز پس از سخنراني رياست جمهوري آمريکا، اوباما، در بين عموم در رابطه با تبيين برنامه‌هاي اداره‌هاي جاسوسي دولت وي توليد شده است.

پايگاه خبري TNW با اعلام اين خبر نوشت که يکي از نکات جالب در رابطه با اين پایگاه اطلاع‌رسانی اين است که آدرس آن روي دامنه .gov که مربوط به ادارات و سازمان‌هاي دولتي يک کشور است، ثبت نشده بلکه به جاي آن، اين سايت روي پايگاه Tumblr که يک سرويس وبلاگ‌نويسي دارد، طراحي و توليد شده است. پيش‌بيني اين پايگاه خبري از اين رفتار دولت آمريکا اين است که به احتمال زياد دولت آمريکا تصورش از اتخاذ نام دامنه‌اي به غير از .gov اين گونه است که براي انتقال و تفهيم بهتر اطلاعات مربوط به جنبه‌هاي مختلف برنامه‌هاي جاسوسي‌اش به افکار عمومي، بهترين راه استفاده از سرويس عمومي وبلاگ‌نويسي مي‌باشد.

در اولين پست اين وبلاگ، «جيمز کلپر»، مدير اداره اطلاعات ملي آمريکا نوشته است که از اين سايت براي فراهم آوردن اطلاعاتي به منظور ارائه به عموم استفاده خواهد شد که در آن‌ها جنبه‌هاي مختلف برنامه‌هاي قانوني نظارتي که توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا به اجرا گذاشته مي‌شود، شرح داده خواهد شد. اين اطلاعات تشريحي شامل نحوه جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعات، نوع استفاده از آن‌ها، شرايط استفاده از آن‌ها و برخي از عنوان‌هاي ديگر مي‌باشد. در وبلاگ IC on the Record همچنين اسنادي قرار داده شده است که شامل اسناد دولتي، اسناد غيرمحرمانه، اظهارات مقامات آمريکايي، سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها و گزارش‌ها مي‌شود. در جريان افشاگري‌هاي برنامه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي دولت آمريکا، علاوه بر کاربران اينترنتي، بسياري از شهروندان آمريکايي اين احساس را داشتند که فعاليت‌هاي آن‌ها زير نظر سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا است؛ موضوعي که دولت آمريکا براي جلب نظر شهروندان آمريکايي و به دست آوردن اعتماد کاربران، آن‌ها را تکذيب کرده است.

اما باور اين مسئله براي شهروندان آمريکايي مشکل است چرا که درست يک روز پس از راه‌اندازي وبلاگ IC on the Record، روزنامه «واشنگتن پست» در خبري نوشت که سازمان اطلاعاتي NSA حساب کاربري ايميل هزاران آمريکايي را پيش از آن که دادگاه نظارت اطلاعات خارجي، برنامه‌هاي جاسوسي اخير را متوقف کند، رصد مي‌کرده است.

همچنين در اين خبر آمده است که بر اساس تخمين‌هاي NSA در هر سال داده‌هاي ارتباطي بيش از 56000 ارتباط داخل مرزهاي آمريکا رصد شده و ثبت و ضبط مي‌شود.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول