«دوران دوستی با اینترنت آغاز شده است»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» سعید طباطبایی در روزنامه خراسان نوشت: دوستي دولت جديد با اينترنت موضوعي است که اين روزها توجه خيلي‌ها را به خود جلب کرده است. وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور در هنگام انتخابات براي ارتقاي کيفي وضعيت اينترنت و عضويت برخي از وزرا و معاونين رئيس‌جمهور در فيسبوک، اندک اندک موضع دولت يازدهم را در قبال اينترنت روشن‌تر مي‌کند؛ موضعي که در دولت قبلي هميشه پنهان نگه داشته شد به طوري که هيچ‌گاه ميان گفته‌هاي رئيس‌جمهور پيشين و عملکرد کابينه‌اش در مورد اينترنت، ارتباط معناداري ديده نشد.

حال سوال اين جاست که تغيير رويکرد دولت يازدهم نسبت به اينترنت در مقايسه با دولت‌هاي پيشين، وضعيت اينترنت را براي مردم نيز تغيير خواهد داد يا نه؟

يکي از سوالات اساسي در اين زمينه، موضوع فيلترينگ فيس‌بوک است. گفته‌هاي مختلف مسئولان در قبل و پس از انتخابات رياست جمهوري اين نکته را برجسته‌تر مي‌کرد که استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي مانند فيسبوک به خودي خود جرم نيست. حتي در قانون نيز اگر چه بر جرم بودن خريد و فروش و يا آموزش استفاده از فيلترشکن تاکيد شده است اما شايد بنا بر اشتباه يا ملاحظاتي خاص، استفاده از فيلترشکن از منظر متن صريح قانون جرم نيست.

اين جاست که بايد پرسيد تا چه زماني سايت‌ يا سايت‌هايي که استفاده از آن‌ها غيرقانوني نيست، فيلتر باقي خواهند ماند؟

آن چه مسلم است، فيس‌بوک زماني فيلتر شد که در حال آسيب زدن به امنيت کشور بود در حالي که پيش از آن، اين چنين خطري از جانب آن احساس نمي‌شد و به همين دليل پيش از آن فيلتر نبود. حال با توجه به آرامش فضاي سياسي و اجتماعي کشور، آيا همچنان نيازي به مسدود باقي ماندن اين سايت و سايت‌هايي از اين دست وجود دارد يا خير؟

جالب اين جاست که پس از فيلتر شدن فيس‌بوک، بسياري از شبکه‌هاي اجتماعي شناخته شده يا ناشناخته ديگر نيز فيلتر شدند که گوگل پلاس يکي از آن‌هاست. هيچ‌گاه اين سايت‌ها مشکل‌ساز نبوده‌اند و از گفته‌هاي مسئولان کميته تعيين مصاديق فيلترينگ سايت‌ها، پيداست که صرف نگاه امنيتي در بازه زماني خاص، اين چنين محدوديت‌هايي را براي اين سايت‌ها به وجود آورده است تا به قول معروف، راه تکرار بر خطر بسته شود اما اگر ديگر خطري در کار نبود، پافشاري بر ايجاد محدوديت خود مي‌تواند خطرناک باشد. کاربران ايراني اينترنت درباره لزوم فيلترينگ بسياري از سايت‌هاي غيراخلاقي يا دروغ پراکن، شکي ندارند اما لزوم فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي، بر هيچ کس روشن نيست.

چه بسا هنوز هم شبکه‌هاي اجتماعي ايراني با تعداد کاربران محدودتري در حال کار هستند و هيچ محدوديت و نظارت خاصي روي آن‌ها اعمال نمي‌شود. کساني که تجربه استفاده از فيس‌بوک را دارند، معتقدند به غير از کيفيت ابزارها و امکانات شبکه‌هاي اجتماعي خارجي، از منظر محتوا و نوع کاربران، تفاوت زيادي ميان شبکه‌هاي اجتماعي ايراني و خارجي وجود ندارد و اتفاقا حجم اطلاعات در اين شبکه‌ها آن‌قدر زياد است که امکان بررسي و نظارت بر آن‌ها در داخل وجود ندارد.

حال بايد پرسيد که آيا دولت يازدهم برنامه‌اي براي مشخص کردن وضعيت سايت‌هاي فيلتر شده دارد يا خير؟ حتي اگر قرار نيست اين سايت‌ها رفع فيلتر شوند، بايد يک بار براي هميشه، به قانون و گفتماني واحد در اين باره دست يافت تا بيش از اين ترديد‌ها و چند صدايي‌ها درباره وضعيت فيلترينگ اينترنت در ايران ادامه نيابد. البته مردم هنوز چشم به راه ارتقاي کيفي اينترنت هستند و وعده‌هاي دولت يازدهم را به خاطر سپرده‌اند. سامان بخشي به وضعيت فيلترينگ نيز يکي از اين وعده‌هاست.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول