افشاگری فیس‌بوک از تلاش دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربرانش

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» این گزارش پس از آن منتشر شد که ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات سازمان‌های امنیتی آمریکا گفت که شبکه‌های بزرگ اجتماعی از جمله فیس‌بوک با قانونگذاران آمریکایی همکاری می‌کند و اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

بنابراین گزارش که به نقل از خبرگزاری رویترز تنظیم شده است، بیش از نیمی از درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران را دولت آمریکا مطرح کرده و حدود ۸۰ درصد از آن‌ها به نتیجه رسیده است.

این اولین گزارش فیس‌بوک درباره درخواست‌های دولت‌ها از این وب‌سایت، روز سه‌شنبه منتشر شده و شامل جزئیاتی از درخواست‌های ۷۴ کشور جهان از فیس‌بوک است.

عمده این درخواست‌ها را دولت آمریکا مطرح کرده و خواستار اطلاعاتی درباره ۲۰ تا ۲۱ هزار کاربر شده است.

مقامات انگلیسی نیز درباره بیش از ۲۳۰۰ کاربر فیس‌بوک، اطلاعات خواسته‌اند.

طبق این گزارش، فیس‌بوک به ۷۹ درصد از درخواست‌های مقامات آمریکا و به ۶۸ درصد از درخواست‌های مقامات انگلیس ترتیب اثر داده است.

فیس‌بوک با انتشار این جزئیات گفته است از افشای جزئیات بیشتر در این باره حمایت می‌کند.

کالین استرچ، وکیل این شبکه اجتماعی در این گزارش نوشته است: امیدواریم این گزارش در جریان بحث‌ها درباره معیارهای مناسب برای درخواست‌های دولت‌ها درباره اطلاعات کاربران، برای کاربران ما مفید باشد.

این وب‌سایت در گزارش خود درباره شمار درخواست‌های دولت آمریکا درباره اطلاعات کاربران، یک بازه حدودی را ذکر کرده در حالی که برای کشورهای دیگر، رقم دقیق را آورده است. این تفاوت به این خاطر بوده که دولت آمریکا، شرکت‌ها را از افشای شمار درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران منع کرده است.

با این حال فیس‌بوک تاکید کرده است: امیدواریم در گزارش‌های آینده بتوانیم حتی اطلاعات بیشتری درباره درخواست‌هایی که از نهادهای قانونی دریافت می‌کنیم، ارائه کنیم.

این شرکت گفته که امیدوار است این گزارش نشان دهد چه «روند سخت‌گیرانه‌ای» برای به‌دست‌آوردن اطلاعات کاربران وجود دارد.

گزارش فیس‌بوک در عین حال روشن نکرده که این درخواست‌ها درباره اطلاعات کاربران، به چه دلایلی صورت گرفته است. این گزارش درباره کشورهایی که در آن‌ها ناآرامی در جریان بوده هم جالب‌ توجه است.

در میان کشورهایی که از فیسبوک درخواست اطلاعات کرده اند آمریکا در رتبه اول قرار دارد زیرا در شش ماهه نخست سال جاری میلادی واشنگتن از این شبکه خواسته تا اطلاعات بین 20 تا 21 هزار نفر از کاربران خود را در اختیار نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده قرار بدهد.

بر همین اساس، تعداد افرادی که آمریکا خواستار دریافت اطلاعات شخصی آنها شده در سال جاری در مقایسه با شش ماهه دوم سال میلادی گذشته افزایش یافته چون در نیمه دوم سال گذشته واشنگتن خواستار اطلاعات 18 تا 19 هزار نفر از کاربران فیسبوک شده بود.

بعد از آمریکا، کشورهایی همچون هند، انگلیس،و آلمان بیشترین درخواست را از فیسبوک در این رابطه داشته اند و این شبکه اجتماعی نیز با 80 درصد از این درخواست ها موافقت کرده است.

مقامات ترکیه، اطلاعات ۱۷۳ کاربر را از فیس‌بوک خواسته‌اند که این شرکت به ۴۵ مورد از آن‌ها پاسخ داده است.

فیس‌بوک می‌گوید این درخواست‌ها به «تهدید کودکان و شرایط اضطراری» مربوط بوده‌اند.

طبق این گزارش به هیچ درخواست مقامات مصری ترتیب اثر داده نشده است.

یکی از گروه‌های حامی حریم خصوصی کاربران، از این گزارش فیس‌بوک استقبال کرده اما بر نگرانی‌های عمده‌تری تاکید کرده است. این گروه با توجه به حضور رو به گسترش فیس‌بوک در زندگی مردم سراسر جهان از این شرکت برای انتشار این گزارش تشکر کرده و در عین حال تاکید کرده که مدت‌هاست منتظر چنین گزارشی بوده است.

گروه بین‌المللی حریم خصوصی گفته است این اقدام فیس‌بوک، بر نگرانی‌ها درباره حقوق کاربران افزوده است و تاکید کرده که این نگرانی‌ها ناشی از خود فیس‌بوک نیست.

به گفته آنان، «از زمانی که مستندات افشا شده توسط ادوارد اسنودن، منتشر و تحلیل شده‌اند، معلوم شده که دولت‌ها واقعا چه اطلاعاتی درباره ما جمع‌آوری می‌کنند.»

این گروه تاکید کرده است: حالا دیگر از واقعیت وحشتناک خبر داریم؛ اینکه دولت‌ها برای گرفتن اطلاعات درباره ما، لزوما به واسطه‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت نیازی ندارند.

فیس‌بوک می‌گوید، در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون کاربر دارد و از این بابت سومین کشور بزرگ جهان تعبیر می‌شود.

حقایقی درباره اینکه فیسبوک ابزار جاسوسی است

«جولیان آسانگ» چندی پیش موسس سایت افشاگر ویکی لیکس در اظهاراتی شبکه اجتماعی فیس‌بوک را یک ابزار جاسوسی برای آمریکا توصیف کرده بود.

آسانگ در مصاحبه خود با «راشا تودی» گفت: فیسبوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است.

به گفته آسانگ فیس‌بوک، یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می دهند، ولی این ابزار توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می گیرد.

آسانگ در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند.

آسانگ مدعی نیست که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا شبکه اجتماعی فیسبوک را می‌چرخانند ولی به عقیده وی دسترسی این دستگاه ها به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک تبدیل کرده است.

فروش اطلاعات شش میلیون کاربر

رویترز پیشتر در خبری  اعلام کرده بود که مدیران شبکه فیسبوک اعتراف کرده اند که اطلاعات شخصی شش میلیون نفر از کاربران خود از جمله شماره تلفن آنها را دریک سال گذشته، در اختیار افراد غیر مسئول قرار داده اند.

فیسبوک در حدود یک میلیارد و یکصد میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و از سال 2012 میلادی در امر جاسوسی از شهروندان با دولت آمریکا همکاری می کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول