تدوین برنامه‌ای جامع درباره فیلترینگ در وزارت ارتباطات

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم امروز در شرایطی که دو هفته از آغاز کارش می گذرد، به برگزاری نشستی مطبوعاتی با خبرنگاران پرداخته و به پاسخگویی به سوالات آن‌ها پرداخت.

نه همه معاونان می مانند نه همه تغییر می کنند

محمود واعظی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان معرفی معاونان جدید وزارت ارتباطات اظهار کرد: با توجه به سیاست‌هایی که داریم لازم است افرادی انتخاب شوند که بتوانند این سیاست‌ها را اجرایی کنند به همین دلیل در حال حاضر در حال مطالعه برروی این موضوع هستیم. در این زمینه نه تصمیم بر آن داریم که تمام همکاران قدیمی را نگه داریم و نه به دنبال آن هستیم که تمام آن‌ها را تغییر دهیم. در حال حاضر بررسی‌های مختلفی صورت می گیرد تا برای این موضوع در آینده تصمیم‌گیری شود و فکر می کنم که کمی برای اعلام نظر در این زمینه زود است.

وی در عین حال به ذکر توضیحاتی درباره نحوه تعامل وزارت ارتباطات با شورای عالی فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با مشکلاتی که به تعدد حوزه‌های تصمیم‌گیری مربوط می‌شود، لازم است که کمی زمان صرف کنیم تا به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم.

جلسات شورای عالی فضای مجازی هفت ماه است تشکیل نشده است

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در عین حال عنوان کرد: در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی کمیته‌های متعددی دارد که این کمیته‌ها به خودی خود نمی توانند مصوبات این شورا را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کنند. چراکه لازم است این مصوبات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسند و بعد به دستور رییس جمهوری ابلاغ و اجرایی شوند.

واعظی گفت: اکنون تا آنجا که من می دانم هفت یا هشت ماه است که این شورا جلسه‌ای نداشته است به همین دلیل برخی اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده درست نبوده و شخص رییس جمهوری هم برخی از این موارد را رد کرده و بر اجرایی نبودن آن‌ها تاکید کرده‌اند.

افزایش 25 گیگابایتی پهنای باند اینترنت

او در ادامه به سوال دیگری که درباره وضعیت اینترنت مطرح شده بود پرداخت و اظهار کرد: در هفته دولت و با افتتاح پروژه‌ای که امروز شاهد آن بودیم، حدود 25 گیگابایت به ظرفیت پهنای باند کشور افزوده شد که به طور کلی می توان گفت حدود 28 درصد به این ظرفیت اضافه شده است که ما امیدواریم تا پایان امسال شاهد افزایش بیشتر نیز باشیم.

وی در عین حال یادآور شد: این افزایش باعث می‌شود مردم بتوانند از اینترنت با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری استفاده کنند.

تدوین برنامه جامع برای فیلترینگ

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به سوالی که درباره فیلترینگ مطرح شده بود تاکید کرد: درباره فیلترینگ نیز در حال تدوین برنامه‌ای جامع هستیم و باید به ما فرصت بدهید که در این زمینه کارهای اساسی انجام دهیم چرا که معتقدیم سایت‌های مجرمانه نباید فعالیت داشته باشند اما از سوی دیگر نباید شرایط به گونه‌ای باشد که سایت‌های مفید و علمی در دسترس کاربران قرار نداشته باشند.

واعظی یادآور شد: البته حل این مشکل صرفا با حرف میسر نمی‌شود و لازم است که در این زمینه تجهیزات مختلف نیز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

کاهش چند درصدی قیمت اینترنت

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در حوزه قیمت اینترنت و پهنای باند مطرح شده بود، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما آن است که درصدی از هزینه‌های اینترنت را کاهش دهیم اما برای این کار لازم است حتما سازوکاری طراحی شود که شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی هم پهنای باند را با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار دهند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین یادآور شد: اکنون شرکت‌های مختلف می توانند با قیمتی به مراتب ارزان‌تر در داخل کشور میزبانی شوند و سرعتی بالاتر داشته باشند و در عین حال از امنیتی بیشتر برخوردار شوند.

آیا وزیر جدید دبیر شورای عالی فضای مجازی خواهد شد؟

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال تا چه اندازه ممکن است از این پس به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی معرفی شود هم توضیح داد: تعیین دبیر این شورا موضوعی است که از سوی رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفته و در جلسات شورا مطرح می‌شود که چه کسی قرار است دبیر باشد. اما تاکنون در این زمینه جلسه‌ای تشکیل نشده و رییس جمهوری با توجه به اولویت‌هایی که در دستور کار دارند هنوز به این موضوع نرسیده‌اند اما قطعا این موضوع در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر اولویت اصلی دولت معیشت مردم و ساماندهی به این عرصه است البته این حرف به آن معنا نیست که شورای عالی فضای مجازی فاقد اهمیت است اما اگر بحث بر روی این موضوع کمی به تعویق بیفتد آن گونه نخواهد بود که به مردم فشار وارد شود.

وی در عین حال یادآور شد که در حال حاضر ارتباط ایران با مجامع بین‌الملل در حال گسترش است و این نوع طرح‌ها باعث می شود ارتباط مشترکین بدون آنکه به خارج از کشور ارجاع داده می‌شود با سرعت بیشتری تامین شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول