مهاجرت آلمانی‌ها به سرور‌های داخلی

 اطلاعاتي که ادوارد اسنودن درباره دامنه گسترده فعاليت‌هاي مرتبط با جاسوسي ارتباطات ديجيتال توسط آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) افشا کرد، براي بسياري از کاربران اينترنت در سراسر جهان که دغدغه حريم خصوصي دارند، ‌تکان‌دهنده بود. حالا بسياري از کاربران آلماني، با آشکار شدن همکاري غول‌هاي تکنولوژي، از جمله گوگل و فيس‌بوک و مايکروسافت با NSA براي حفاظت از حريم خصوصي خود در حال کوچ به سرويس‌هاي ايميل ملي‌اند.

زابينه اشنارنبرگر، وزير دادگستري آلمان، روز چهارشنبه (6 شهريور، 28 اوت) در برلين اعلام کرد که استفاده از ايميل‌هاي ملي تنها راه گريز کاربران از رادار آژانس امنيت ملي آمريکا است. به گفته او، تا کنون 80 درصد از کاربران آلماني به سرويس‌هاي بومي موجود در اين کشور مهاجرت کرده‌اند.

علت اصلي کوچ کاربران آلماني به ايميل‌هاي ملي، امکان رمزگذاري (Encryption) خصوصي ايميل‌ها است، به‌گونه‌اي که رمزگشايي و خواندن محتواي ايميل‌ها براي سازمان‌هاي جاسوسي يا نفوذگران آنلاين به سادگي ميسر نباشد.

خانم اشنارنبرگر که سياست‌مداري ليبرال است، اعلام کرده که خودش هم براي ارتباطات کاري ديجيتال از سيستم رمزگذاري موجود در ايميل‌هاي دولتي آلمان استفاده مي‌کند. او گفته که هنوز براي ايميل خصوصي‌ خود از سيستم رمزگذاري استفاده نمي‌کند، اما درصدد انتخاب سيستمي است که به سادگي کار کند تا حريم خصوصي او را از نظارت ديگران در امان نگه دارد.

از آنجايي که کمپاني‌هاي سرويس‌دهنده ايميل در آلمان تنها از سرورهاي مستقر در آلمان بهره مي‌گيرند، امکان نفوذ سازمان‌هاي جاسوسي ديگر کشورها، از جمله سيا يا آژانس امنيت ملي آمريکا به آنها بسيار کمتر از سرورهاي غول‌هايي نظير گوگل، فيس‌بوک، ياهو و مايکروسافت است که در خاک آمريکا قرار دارند و تابع قوانين ايالات متحده‌اند.

کمپاني «دويچه ‌تله‌کوم» پس از انتشار اسناد مرتبط با رسوايي «پريسم» سرويس ايميلي موسوم به Email Made in Germany يا «ايميل ساخت آلمان» راه‌اندازي کرده که امکان رمزگذاري ساده و ذخيره‌سازي داده‌ها روي سرورهاي مستقر در آلمان را فراهم مي‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، کارمندان مرکز ارتباطات دولتی انگلیس از جمله به اطلاعات رادیوی سراسری شمال آلمان و روزنامه آلمانی زود دویچه دسترسی داشته و می‌توانسته‌اند بخش عظیمی از اطلاعات شهروندان آلمان را در اینترنت رصد و بررسی کنند.

به گزارش رادیو سراسری شمال آلمان و روزنامه آلمانی زود دویچه، سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس شبکه‌های ارتباطی آلمان چون «دویجه تله‌کوم» را نیز شنود و رصد می کرده‌اند.

به گزارش شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان، مرکز ارتباطات دولتی انگلیس به اطلاعات ۱۴ شبکه ارتباطی بزرگ جهان دسترسی داشته و فراداده‌های موجود (متا دیتا) آنها را ذخیره کرده‌اند.

در گزارش شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان همچنین آمده است که مرکز ارتباطات دولتی انگلیس اجازه داشته در موردهای بسیار متنوعی ایمیل‌های کاربران را در آلمان و اروپا بخواند و محتویات این اطلاعات را سه‌ روز نگهداری کند.

شرکت مخابرات آلمان (دویچه تله‌کوم) اعلام کرده است که اجازه دست‌یابی به اطلاعات موجود خود در آلمان را به هیچ شرکت خارجی نداده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده که هیچ اطلاعی از برنامه‌های سازمان‌های اطلاعاتی خارجی در دست‌یابی به اطلاعات این شرکت ندارد.

توماس کرمر، رییس هیئت مدیره دویچه تله‌کوم در ارتباط با امنیت اطلاعات موجود در این شرکت گفت: ما هرچه از دست‌مان برآید انجام می‌دهیم تا اعتماد مشتریان‌ خود را در ارتباط با اطلاعات‌شان جلب کنیم.

به گزارش رادیوی سراسری شمال آلمان و روزنامه آلمانی زود دویچه، دست‌کم شش شرکت بزرگ مخابراتی چون «تله‌کوم انگلیس» و «ودافون» با مرکز ارتباطات دولتی انگلیس همکاری کرده‌اند. همه این شرکت‌ها در آلمان نیز فعال هستند.

به گزارش دویچه وله، ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود: آژانس امنیت ملی آمریکا زیرساختی تدارک دیده که تقریبا همه ارتباطات انسانی را به صورت اتوماتیک ذخیره می‌کند. با استفاده از این سیستم می‌توانستم ایمیل‌های هر کسی را ببینم٬ مکالمات تلفنی‌اش را شنود کنم و رمزهای عبور شخصی‌ترین اکانت‌های هر کاربری را به دست بیاورم.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول