«سلطه ابرقدرت‌ها مهتمرین چالش فضای مجازی است»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، دکتر سعید رضا عاملی، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: چالش ما در فضای مجازی سلطه ابرقدرت‌های مجازی است که در قالب بزرگ پرتال‌هایی مثل google ،youtube ،twitter ،facebook ،wikipedia، IMDB و … مرجعیت اصلی و جهانی تولید، توزیع و مصرف اطلاعات را دارند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش کردند تا ابرقدرت مجازی ایجاد کنند البته نامی برای آن نگذاشتند، افزود: فیس‌بوک امروز ابر قدرت شبکه اجتماعی است که بیش از یک میلیارد عضو دارد، IMDB ابرقدرت فضای مجازی سینمای دنیاست و در ماه 60 میلیون بازدید کننده دارد، یوتوب ابرقدرت کلیپ‌های تصویری دنیاست و در روز بیش از 100 میلیون کلیپ تصویری آپلود می‌کند، «کورسا» ابرقدرت آکادمیا است که بیش از سه میلیون درس در آن تعریف شده است که ابرقدرت آکادمی‌هاست. بنابراین آنها خوب می‌دانستند که تعداد وب‌سایت‌ها مهم نیست بلکه مرجعیت داشتن آنها با اهمیت است. اگر امروز با دستور یک سازمان مثلاً 100 هزار وب‌سایت ایجاد شود، اتفاق خاصی نیفتاده است. ولی گوگل دات‌کام، اگر چه یک پورتال و وب سایت است ولی دامنه‌های متکثر موضوعی و کشوری در سطح کره زمین است.

عاملی همچنین تاکید کرد: البته چالش بعدی ما گم شدن کاربران در جهان اطلاعات و یک نوع «اینترنت زدگی» مثل مار زدگی است که فرد را محو فضای خود می‌کند. باید راه درست زندگی کردن در فضای دوم زندگی را در قالب کارگاه آموزشی و همچنین در معرض قرار دادن خدمات مفید با محتوای فارسی و ساختن سازه‌های مجازی مبتنی بر فرهنگ ایرانی را در معرض دید کاربران فارسی زبان قرار داد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف فضای مجازی هم دارای محدودیت‌هایی است؟، گفت: بله البته فضای مجازی امروز به صورت یک شرکت چندملیتی بین گوگل، فیس‌بوک، یوتوب، ام‌اس‌ان، یاهو و … کار می‌کند به همین دلیل است که با جستجوی یک واژه جزو اولویت‌های برتر حتماً ویکی‌پدیا، یوتوب و … می‌آید. صفحه نخست کاخ سفید همین فیس‌بوک، گوگل و ام اس ان و … قرار گرفته است. این هشت پورتال بزرگ که در کالیفرنیا هم هستند به تعبیر من یک وبی‌وود در کنار هالیوود ایجاد کرده است که هالیوود نیز یک عرصه ترویج فرهنگ آمریکایی و سلطه اندیشه آنها از طریق سینما است و این وبی‌وود نیز یک صنعت تبلیغ و سازوکار تطبیق با زندگی آمریکایی است.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، در پاسخ به اینکه آیا شما هم فیس بوکی هستید؟ نیز پاسخ منفی داد.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول