مهندسی معکوس شبکه‌های اجتماعی برای به دست گرفتن افکار عمومی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» روزنامه مردم سالاری در سرمقاله امروز خود، با عنوان «مهندسی معکوس جورج سوروس» به قلم «علی ودایع»، خواستار برخورد با شبکه‌های اجتماعی به شیوه مهندسی معکوس برای هدایت افکار عمومی جامعه شد.

در این سرمقاله آمده است: شبکه‌هاي اجتماعي در طول يک دهه گذشته به نوعي انقلاب در تعاملات انساني با تحقق روياي دهکده جهاني، ايجاد کردند. انسان‌ها فارغ از مرزهاي سياسي و جغرافيايي با يکديگر همسايه شدند. در ايران اسلامي متاسفانه به پديده شبکه‌هاي اجتماعي با ديده يک تهديد نگريسته شده است در حالي که شبکه‌هاي اجتماعي بهترين فرصت براي خلق موقعيت‌هاي استراتژيک در هر کشوري براي مقاصد پسنديده است.

همچنین این مطلب می‌افزاید: در انتخابات رياست جمهوري سال 1384 براي اولين‌بار استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي در دنياي سياست نمود پيدا کرد ولي در جريان انتخابات رياست جمهوري سال 1388 و التهاب سياسي پس از آن شبکه‌هاي اجتماعي به ميدان نبرد طرفين تبديل شد و در نهايت غالب شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌بوک، توييتر از دسترس خارج شدند.

علي‌سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با بیان این مطلب که به رغم فيلترينگ فيس‌بوک عضويت ايراني‌ها در اين شبکه اجتماعي ادامه پيدا کرد تا جايي که بحث جرم عضويت در فيس‌بوک مطرح شد که هرگز اين موضوع به عنوان يک جرم تلقي نشد، اگرچه همانند هرموضوع ديگر مسووليت کيفري براي آن مطرح شد؛ نوشت: با آرام شدن فضاي سياسي ايران و در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفند سال 1390 استفاده برخي از کانديداها از فيس بوک تکرار شد. در سال‌هاي بعد از آن برخي از نمايندگان مجلس صفحات فيس‌بوکي ايجاد کردند و در نهايت صفحه‌اي با نام khamenei.ir منتسب به سايت پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري ايجاد شد. همزمان با شکل‌گيري ستادهاي انتخاباتي رياست جمهوري يازدهم، کمپين‌هاي دعوت از چهره‌هاي شاخص براي حضور در انتخابات شکل گرفت؛ در اين رقابت فيس‌بوکي همه آمده بودند از چپ چپ تا راست راست. در طول رقابت‌هاي انتخاباتي هواداران کانديداها جبهه‌بندي‌هاي خاصي را شکل دادند البته خوشبختانه تجربه‌هاي تلخ گذشته تکرار نشد و کمپين‌هاي منتسب به کانديداهاي مختلف اخلاق و قوانين انتخاباتي را رعايت کردند. پس از روي کار آمدن دولت يازدهم، صفحه شخصي دکتر محمدجواد ظريف، به عنوان اولين وزير دولت در فيس‌بوک خبرساز شد.

نویسنده این مطلب با بیان این‌که ادبيات دکتر ظريف نشانگر تغيير ديپلماسي ايران است نوشت: ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران بدون واسطه مردم ايران و جهان را مخاطب خود قرار داد و گفتمان ديپلماتيک تهران را تبيين کرد. به پيروي از ظريف برخي مقامات وزارت خارجه و برخي وزرا هم صفحات فيس‌بوک راه‌اندازي‌ کردند. رخداد پسنديده‌اي که خيلي پيش‌تر توسط مقامات ايراني بايد انجام مي‌شد. در غالب کشورهاي توسعه‌يافته جهان مقامات با شبکه‌هاي اجتماعي پيوندهاي درهم تنيده‌اي دارند زيرا آنها از هدايت افکار عمومي براي رسيدن به مقاصد خود بهره مي‌برند. در نگاه آنها پيام‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي به دليل صميميت با ملت تاثيرگذارتر از بيانيه‌ها و خبرهاي کسل‌کننده رسانه‌ها است. در ايران اسلامي و سيستم‌هاي عريض و طويل وزارتخانه‌ها و نهادها حضور شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان قسمتي از روابط عمومي‌ها مي‌تواند به تحقق هر چه بهتر مردم‌سالاري ديني و ارتباط بي‌واسطه به مردم کمک کند.

وی با اشاره به استراتژی مهندسی معکوس در مقابله با فشارهای اقتصادی و تکنولوژیک خواستار استفاده از این تکنیک در هدایت افکار عمومی جامعه شد و نوشت: فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي و برخورد قهري تنها پاک کردن صورت مساله‌اي است که پاسخ آن را درتقابل رسانه‌هاي فارسي زبان خارج‌نشين مقابل رسانه ملي مي‌توان جستجو کرد. بايد باورداشت که شبکه‌هاي اجتماعي بيش‌از آن يک تهديد با استراتژي انقلاب مخملي باشد يک فرصت براي توسعه و پيشرفت در زمينه‌هاي گوناگون اجتماعي است.

متن کامل این سرمقاله را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول