«کاربران ایرانی در توییتر به بیان رویدادهای واقعی مشغولند»

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، چهارشنبه 13 شهریور ماه جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی با موضوع «ویژگی‌ها و الگوهای رسانه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی تحلیل شبکه توییتر» در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه توسط جواد افتاده برگزار شد.

این پایان‌نامه با راهنمایی دکتر هادی خانیکی، مشاوره دکتر علی‌اصغر کیا و با داوری دکتر عباس اسدی دفاع شد.

در این جلسه افتاده به نقش توییتر در توسعه فضای انتشار اخبار و داده‌های واقعی زندگی کاربران و هم‌چنین بازنشر محیط اجتماعی اشاره کرد.

وی هم‌چنین با اشاره به نقش محوریت کنش‌گر در توییتر اذعان داشت که نشر و جلب توجه عمومی و بین المللی حوادثی مانند دستگیری بن لادن، زلزله آذربایجان، حادثه بوستون، کوهنوردان ایرانی و … از تاثیرات و کارکردهای توییتر محسوب می‌شود.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات اجتماعی در این جلسه عنوان کرد که توتیتر به عنوان یک شبکه اجتماعی توانسته است حلقه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پایداری را ایجاد کند، نقش مهمی در بازاریابی، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و امثال آن دارد و همین امر موجب شده بسیاری از دولتمردان و سیاستمداران نیز به این شبکه بپیوندند.

به طور کلی از دید افتاده، بازاریابی، استراتژی، سیاست و کمپین، رسانه‌های اجتماعی را به عنوان موضوعات مورد توجه و به روزی تبدیل کرده که دولتمردان برای نقشه فعالیت‌ها و محور عملیاتی در رسانه‌های اجتماعی از آنان بهره‌مند می‌شوند.

افتاده در تحقیقات خود به تاثیر توییتر و مونولوگ‌های افراد در حوادث مهم سیاسی در سطح محلی و بین المللی اشاره کرد و گفت: اهمیت توییتر در فضای واقعی به حدی است که دویچه وله در گزراش خود به نقش وزارت امور خارجه امریکا در به تعویق انداختن تعمیر توییتر در زمان حوادث 88 اشاره مستقیم کرده است.

وی برای تحلیل شبکه توییتر با ایجاد یک سایت و مطالعه کاربران در سه سطح دوستان کاربر، دوستی دوستان و دوستِ دوستان دوستان شبکه‌های شکل گرفته در این فضا را تحلیل کرد و در این حین بالغ بر 30 هزار کاربر فارسی زبان در توییتر و 60 هزار ارتباط بین آنان که منجر به خلق شبکه‌هایی شده بود، را تحلیل و بررسی کرد.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که در فضای توییترهای ایرانی، در داخل شبکه‌ اجتماعی توییتر، شبکه‌های کوچکتر ایجاد شده است که از پیوند قوی، انسجام بالا و فضای هم ریختی بالای کاربران توییتر فارسی است.

در ادامه افتاده با بیان اینکه در سال‌های آینده رسانه‌ها از یک گویگی به چند گویگی تحول خواهند یافت، آینده رسانه‌های اجتماعی را در چند دسته بیان کرد: رسانه‌های اجتماعی بین المللی، رسانه‌های اجتماعی محلی، رسانه‌های اجتماعی خصوصی، رسانه‌های اجتماعی هابی و همگرایی در رسانه‌ها از جمله گرایش‌های آینده رسانه‌های اجتماعی هستند.

 کاربران توییتر در ایران «واقعی» هستند

جواد افتاده، در گفت‌وگو با خبرنگار «وبلاگ نیوز» دلیل انتخاب شبکه اجتماعی توییتر برای پژوهش را واقعی بودن کاربران توییتر در ایران دانست و گفت که کاربران واقعی، محتوای واقعی نیز تولید می‌کنند که بسیار اثرگذار هستند و این رسانه، کنشگر محور است. ایرانیان در جدیدترین آمار، رتبه نهم استفاده از توییتر را در جهان به خود اختصاص داده اند.

وی معتقد است که شبکه اجتماعی توییتر در امتداد خبر است و به خصوص در ایران، بیش از کارکرد تفریحی و برقراری ارتباط، به توزیع و وتولید محتوا پرداخته شده است و افزود: این رسانه می‌تواند محتوای محلی را به محتوای بین المللی تبدیل کند و اخبار پیرامونی و محیطی هر منطقه را زودتر از بقیه رسانه‌های اجتماعی و مدیاها به گوش جهانیان برسانند مانند کوهنوردان ایرانی که در پاکستان مفقود شدند و آن ها توسط کاربران ایرانی در توییتر جهانی ترند شدند تا رسانه‌های جهان به آن ها پرداختند.

او به تاثیر توییتر در حوادث روزمره زندگی و نحوه تحول آن نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی در ایران اشار کرد و با بیان اینکه در جامعه آماری مورد بررسی در پژوهش وی، هر فرد حداقل با 100 نفر پیوند دارد، گفت: رسانه‌های اجتماعی همانند توییتر به مردم امکان مشارکت یا به عبارتی تولید محتوا را می‌دهند. با پیوندهای قوی و نزدیک بهم در شبکه‌های داخلی ایجاد شده در جامعه آماری مورد بررسی، سرمایه و انسجام اجتماعی بسیار بالا رفته و افراد در درون شبکه‌های که اغلب به لحاظ طبقه اجتماعی، ثروت و مقام مشابه هستند، حمایت بیشتری دریافت می‌کنند. اما حذف یک گره ( فرد) شبکه اجتماعی از هم نمی‌پاشد و به حیات خود در فضای مجازی ادامه می‌دهد زیرا همبستگی و انسجام بالاست.

وی هم‌چنین ویژگی‌های منحصر به فرد کاربران ایرانی توییتر را این‌گونه بازگو کرد: علیرغم اینکه پروفایل کاربران ایرانی واقعی و ناکامل است، افراد با هویت مشخص به بیان رویدادهای حقیقی و واقعی می‌پردازند و این بر خلاف فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس بوک و گوگل پلاس است.

پژوهشگر حوزه رسانه در ادامه افزود: مهم‌ترین ویژگی توییتر ایرانی‌ها آن است که در توییتر دیالوگ برقرار کردند و با توییت‌های خود به نوعی چت می‌کنند اما کاربران سایر کشورها، این استفاده را از توییتر ندارند.

او هم‌چنین در بیان جغرافیای پرمخاطب کاربران گفت: در تعیین پراکندگی جغرافیایی باید گفت که مکان در بسیاری از پروفایل‌ها مشخص نشده و بیشترین کاربران مکان نامعلومی دارند و به دلیل فیلتر بودن شبکه توییتر در ایران، این وضعیت تشدید شده است. اما در رتبه بعدی، بیشترین کاربران توییتر از شهر تهران هستند.

افتاده در بیان فعالیت گروه‌ها و سازمان‌های مختلف ایرانی در توییتر به فعالیت رسمی شهرداری تهران و ایرانسل که مورد تایید توییتر نیز است، اشاره کرد و گفت: این دو نهاد در حال فعالیت رسمی و تایید شده در توییتر هستند اما در کنار آن حساب‌های کاربری فعال از مقامامت مهم و سیاستمداران بسیاری نیز در توییتر دیده می‌شوند مانند حضرت آیت الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام حسن‌ روحانی، حجت الاسلام سید محمد خاتمی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمدباقر قالیباف و غیره حضور دارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول