اخبار ِ امروز را از کجا خواندی؟

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از Dash Burst، با ظهور رسانه‌های دیجیتال، تا مدتی روزنامه های سنتی و برنامه های رادیویی در سراشیبی سقوط بودند. دقیقا چه اتفاقی در حال وقوع است؟ مردم چگونه و چطور مضامین خبری را کسب می­کنند؟ آیا مردم از رسانه­‌های سنتی اخبار کسب نمی­‌کنند؟ اگر این‌طور است؛ پس اخبار خود را از چه رسانه‌­ای بدست می­‌آورند؟

ممکن است با شنیدن این که خیل عظیم 67 درصدیِ مردم امریکا، اخبار خود را از فیس‌بوک کسب می­‌کنند، شگفت زده شوید. توییتر با 16 درصد منبع بعدی­ست و به دنبال آن پينترست و اينستاگرام  قرار دارند. حرکت نسل جوان حتی از این هم سریع‌تر است. بیش از یک سوم جوانان (نرخی که همچنان در حال رشد است) اخبار را در رسانه­‌های اجتماعی پیدا می‌­کنند.

 آیا می­‌توان به  اخبارشبكه‌هاي اجتماعي اعتماد کرد؟ آیا این منابع خبری معتبرند؟

شما با اطلاعات و اخبار، بدون توجه به مکانی که هستید، فقط چند کلیک فاصله دارید. با توجه به این که نیمی از آمریکایی­‌ها یک تبلت یا یک دستگاه گوشی­ هوشمند دارند؛ 62 درصد از صاحبان گوشی­‌های هوشمند و 64 درصد از صاحبان تبلت­‌ها، از دستگاه خود برای دنبال کردن اخبار استفاده می­‌کنند. از سال 2000 بیش از 500 درصد رشد در اتصال به اینترنت وجود داشته و امروز، تقریبا یک سوم از جمعیت جهان آنلاین است!

با توجه به روند مصرف اخبار در سال 2013 ، به نظر می­‌رسد که ما در وضعیتی از همزیستی مسالمت­‌آمیز بین رسانه­‌های «به­‌روز» و«سنتی» زندگی می­‌کنیم. در یک بررسی آمده است نیمی از دارندگان تبلت اخبار را هم از طریق رايانه و هم از طریق منابع چاپی سنتی دنبال می­‌کنند. در حالی که اخبار دیجیتالی از امثال رسانه‌های چاپی و رادیو پیشی گرفته است، اما تلویزیون هنوز هم سلطه دارد.

با اینکه محبوبیت تلويزیون طی یک دهه کاهش یافته اما کماکان منبع اصلی اخبار در ایالات متحده است. 55 درصد مردم آمریکا تلويزیون را به عنوان منبع خبری اولیه خود اعلام کردند. 39 درصد از افرادی که اخبار را پیگیری می­‌کنند، از منابع دیجیتال یا تلفن همراه به عنوان منبع اصلی کسب اطلاعات استفاده می­‌کنند و 30 درصد از طریق رادیو خبر کسب می­‌کنند. درصد مصرف روزنامه نیز به عنوان منبع خبری اولیه مصرف کنندگان از 56 درصد در سال 1991 به 29 درصد در 2012 کاهش یافته است.

از داستان­‌های برتر سال گذشته می­‌توان به انتخابات 2012 ریاست جمهوری ایالات متحده اشاره کرد که فراتر از مرزهای این کشور رسید. با ایجاد 327 هزار توییت در هر دقیقه، که در شب انتخابات به اوج خود رسید. رویداد مهم دیگر ماموریت کنجکاوی مریخ بود، که به صورت زنده و از توییتر پخش شد به طوری‌که جهان نظاره­‌گرِ لحظه به لحظه­ فرود بر روی این سیاره سرخ بود. به علاوه، توییتر گزارش داد که بازی­‌های دو هفته­‌ای 2012 المپیک لندن از طریق این شبکه به بیش از 150 میلیون توییت گزارش شد.

باوجود اینکه رسانه‌های دیجیتال بسيار بیشتر از گذشته در مصرف اخبار مدرن نقش دارند، اما همیشه نمی­‌توانید به آنچه آنلاین می­‌خوانید اعتماد کنید. و البته از طرف دیگر این‌طور به نظر می­‌رسد که تلویزیون یک منبع مهم برای پیگیری اخبار باقی می­‌ماند.

مترجم: سمانه نوروز

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول