اخبار ِ امروز را از کجا خواندی؟
به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از Dash Burst، با ظهور رسانههای دیجیتال، تا مدتی روزنامه های سنتی و برنامه های رادیویی در سراشیبی سقوط بودند. دقیقا چه اتفاقی در حال وقوع است؟ مردم چگونه و چطور مضامین خبری را کسب میکنند؟ آیا مردم از رسانههای سنتی اخبار کسب نمیکنند؟ اگر اینطور است؛ پس اخبار خود را از چه رسانهای بدست میآورند؟
ممکن است با شنیدن این که خیل عظیم 67 درصدیِ مردم امریکا، اخبار خود را از فیسبوک کسب میکنند، شگفت زده شوید. توییتر با 16 درصد منبع بعدیست و به دنبال آن پينترست و اينستاگرام قرار دارند. حرکت نسل جوان حتی از این هم سریعتر است. بیش از یک سوم جوانان (نرخی که همچنان در حال رشد است) اخبار را در رسانههای اجتماعی پیدا میکنند.
آیا میتوان به اخبارشبكههاي اجتماعي اعتماد کرد؟ آیا این منابع خبری معتبرند؟
شما با اطلاعات و اخبار، بدون توجه به مکانی که هستید، فقط چند کلیک فاصله دارید. با توجه به این که نیمی از آمریکاییها یک تبلت یا یک دستگاه گوشی هوشمند دارند؛ 62 درصد از صاحبان گوشیهای هوشمند و 64 درصد از صاحبان تبلتها، از دستگاه خود برای دنبال کردن اخبار استفاده میکنند. از سال 2000 بیش از 500 درصد رشد در اتصال به اینترنت وجود داشته و امروز، تقریبا یک سوم از جمعیت جهان آنلاین است!
با توجه به روند مصرف اخبار در سال 2013 ، به نظر میرسد که ما در وضعیتی از همزیستی مسالمتآمیز بین رسانههای «بهروز» و«سنتی» زندگی میکنیم. در یک بررسی آمده است نیمی از دارندگان تبلت اخبار را هم از طریق رايانه و هم از طریق منابع چاپی سنتی دنبال میکنند. در حالی که اخبار دیجیتالی از امثال رسانههای چاپی و رادیو پیشی گرفته است، اما تلویزیون هنوز هم سلطه دارد.
با اینکه محبوبیت تلويزیون طی یک دهه کاهش یافته اما کماکان منبع اصلی اخبار در ایالات متحده است. 55 درصد مردم آمریکا تلويزیون را به عنوان منبع خبری اولیه خود اعلام کردند. 39 درصد از افرادی که اخبار را پیگیری میکنند، از منابع دیجیتال یا تلفن همراه به عنوان منبع اصلی کسب اطلاعات استفاده میکنند و 30 درصد از طریق رادیو خبر کسب میکنند. درصد مصرف روزنامه نیز به عنوان منبع خبری اولیه مصرف کنندگان از 56 درصد در سال 1991 به 29 درصد در 2012 کاهش یافته است.
از داستانهای برتر سال گذشته میتوان به انتخابات 2012 ریاست جمهوری ایالات متحده اشاره کرد که فراتر از مرزهای این کشور رسید. با ایجاد 327 هزار توییت در هر دقیقه، که در شب انتخابات به اوج خود رسید. رویداد مهم دیگر ماموریت کنجکاوی مریخ بود، که به صورت زنده و از توییتر پخش شد به طوریکه جهان نظارهگرِ لحظه به لحظه فرود بر روی این سیاره سرخ بود. به علاوه، توییتر گزارش داد که بازیهای دو هفتهای 2012 المپیک لندن از طریق این شبکه به بیش از 150 میلیون توییت گزارش شد.
باوجود اینکه رسانههای دیجیتال بسيار بیشتر از گذشته در مصرف اخبار مدرن نقش دارند، اما همیشه نمیتوانید به آنچه آنلاین میخوانید اعتماد کنید. و البته از طرف دیگر اینطور به نظر میرسد که تلویزیون یک منبع مهم برای پیگیری اخبار باقی میماند.
مترجم: سمانه نوروز
انتهای پیام/.