فقط نباید جنبه منفی شبکه‌های اجتماعی را بیان کرد

به گزارش «وبلاگ نیوز»، دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه روی آوردن افراد به دنیای مجازی به ویژه استفاده از فیس بوک و توییتر، اظهار داشت: با توجه به خصلت اجتماعی بودن انسان و نیاز آن به برقراری رابطه با دیگران، افراد درصدد تامین این نیاز هستند. در کنار این موضوع، شیوه برقراری ارتباط با دیگران هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی توسعه و شکل جدیدی به خود گرفته است.

این روانشناس با بیان اینکه روی آوردن به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک یا توییتر به تنهایی مضر نیست، افزود: در کنار موضوع استفاده از شبکه های اجتماعی، مهم تر از همه باید به کاربرد صحیح این شبکه ها حساس بود و آن را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه شیوه های مختلف روابط افراد با یکدیگر، باید با هم تعادل داشته باشند، گفت: با توجه به گسترش شیوه برقراری رابطه افراد با یکدیگر، باید به این نکته واقف بود، که این شیوه ها نباید جای یکدیگر را بگیرند، بلکه هرکدام باید در جای خود به نحو احسن حفظ شوند.

دکتر محمدی به فواید روی آوردن به فیس بوک اشاره کرد و گفت: در کنار دیدگاه های منفی بسیار نسبت به استفاده از فیس بوک یا توییتر، می توان نکات مثبت آن را همچون یافتن دوستان قدیمی یا برقراری رابطه با اقصی نقاط دنیا راهم در نظر گرفت، فقط نباید دید منفی گرایانه را نسبت به روی آوردن افراد به شبکه های اجتماعی گسترش داد.

این روانشناس در ادامه، اظهار داشت: ذات همه انسان ها به صورت نیاز و تمایل به دیده شدن از سوی دیگران است، بنابراین روی آوردن به فیس بوک تا حدودی وسیله ای برای تامین این نیاز است. عادت بیش از اندازه به فیس بوک، اعتیاد به آن، سوءاستفاده و در برخی از موارد تجاوزات جنسی از مضرات استفاده بیش از اندازه و نامناسب از این شبکه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه روی آوردن به فیس بوک با توجه به رعایت اصول و کاربرد درست آن مضر نیست، اظهار داشت: باید به این نکته واقف بود، که افراد باید محدودیت ها را در خصوص استفاده از فیس بوک بپذیرند، همچنین باید علم استفاده از آن را داشته باشند، چرا که عدم آگاهی استفاده کنندگان از قوانین استفاده از این شبکه مجازی، موجب بروز مشکلات به خصوص در کشور ما می شود.

وی در پایان با بیان اینکه تعداد کثیری از افراد به تنظیمات ایمنی فیس بوک آشنایی کامل ندارند و این امر موجب بروز مشکلاتی عدیده می شود، توصیه کرد: در ایران فیس بوک طرفداران زیادی را به خود جذب کرده، نیاز به آن بسیار احساس می شود، بنابراین مسوولین حوزه ارتباطات، به جای انکار این نیاز باید درصدد اطلاع رسانی در زمینه استفاده و کاربرد صحیح از این شبکه اجتماعی باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول