به دام انداختن مرد متجاوز به دختران جوان با کمک فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از دویچه وله، «ملینا توماس»، زن ۴۲ ساله انگلیسی روزها و شب‌های بسیاری پشت لپ‌تاپ خود می‌نشست و صفحه فیس‌بوک خود را باز می‌کرد. اما ملینا توماس برعکس بیشتر کاربران فیس‌بوک، چندان دنبال همخوان کردن مطلب، استاتوس نوشتن، لایک کردن عکس‌ها و باخبر شدن از احوال دوست و آشنا نبود.

ملینا توماس، به دنبال جمع آوری اطلاعات درباره مردی بود که سال‌ها پیش به او تجاوز کرده بود. او با استفاده از فیس‌بوک، دیگر زنان قربانی آزارهای این مرد را نیز پیدا و متحد کرد.

در نوامبر ۱۹۸۴، ملینا توماس دختربچه بااستعدای بود که برنده بورسی برای یک دوره تخصصی شده بود. او نوجوانی شاد و سرزنده بود. والدینش روزی به او اجازه دادند تا برای اولین بار به تنهایی راهی مرکز شهر شود تا با یکی از دوستان خود اسکیت سواری کند.

در راه بود که «اورویل ووگان»، مرد جوان بیست و چندساله به او پیشنهاد داد که او را با ماشین به مرکز شهر برساند. ووگان ملیندای نوجوان را به گوشه دنجی در یک پارکینگ طبقاتی برد و به او تجاوز کرد.

ملینا توماس هرگز بعد از تجاوز به بیمارستان نرفت و جرات نکرد که به والدین خود بگوید چه اتفاقی برای او افتاده است. سایه این تجربه تلخ اما تا سال‌ها بر زندگی  و روابط ملینا توماس سایه انداخت.

سال‌ها بعد در آوریل ۲۰۱۰ ملینا توماس بار دیگر اتفاقی مرد متجاوز را در فروشگاهی دید. ووگان البته قربانی سال‌ها پیش خود را نشناخت. ملینا توماس بعد از سال‌ها راهی اداره پلیس شد تا تجاوزی را که به او شد، گزارش و پیگیری کند.

پلیس اما بعد از شنیدن حرف‌های ملینا توماس گفت، شواهد کافی برای تفهیم اتهام اورویل ووگان وجود ندارد. توماس به روزنامه «دیلی میل» گفت وقتی دید پلیس تمایل چندانی برای پیگیری یک پرونده تجاوز قدیمی ندارد، فهمید که خودش باید دست به کار شود.

فراخوان کمک در فیس‌بوک

ملینا توماس به «دیلی میل» گفت: در این سال ها شنیده بودم که این مرد به دختران نوجوان دیگری نیز تجاوز کرده است. می دانستم راه جمع آوری ادله علیه او تماس با این زنان است.

او یادداشتی در فیس‌بوک خود نوشت و از دوستان و هم محله‌ای‌های خود خواست تا با هم خوان کردن این پیغام به او کمک کنند تا بتواند دیگر قربانیان احتمالی مرد متجاوز را پیدا کند.

چند روز بعد اولین پیغام فیس‌بوکی را از زنی غریبه دریافت کرد؛ زنی که او هم در ۱۷ سالگی قربانی آزارجنسی این مرد شد. کمی بعد پیامی از زن دیگری که او هم سال‌ها پیش وقتی همسن وسال ملینا بود، قربانی تجاوز ووگان شد.

ملینا توماس صفحه‌ای در فیس بوک به راه انداخت تا با ارتباط و کمک زنان دیگری که قربانی این مرد بودند، ادله بیشتری علیه ووگان جمع آوری کند. آنها صفحه ووگان در فیس بوک را هم پیدا کردند و با اسم مستعار اد کردند. دسترسی به اطلاعات و علایق ووگان در فیس‌بوک توانست ادله آن ها را کامل تر کند.

این بار پلیس با شهادت چند زن و مدارکی که جمع آوری کردند، ووگان را بازداشت کرد. او در دادگاه به دلیل تجاوز به ۲ زن و تلاش برای تجاوز به زنی دیگر به ۱۳ سال حبس محکوم شد.

ملینا توماس حالا در فیس‌بوک صفحه ای برای کمک به شنیدن صداهای زنانی به راه انداخته که قربانی تجاوز جنسی هستند. او می‌گوید قابلیت‌های این شبکه اجتماعی به او کمک کرد تا عدالت را برقرار کند و بتواند تلخی تجربه تجاوز را پشت سر بگذارد. او امیدوار است با کمپین فیس‌بوکی خود به دیگر قربانیان تجاوز کمک کند و متجاوزان دیگری را به پای میز محاکمه بکشاند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول