اعلام مهلت 72 ساعته برای فیلتر کردن فیس‌بوک در روسیه

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل ازسیتنا، شرکت تله‌کام روسیه تایید کرد که دولت روسیه دستور داده است تا شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» به لیست سایت‌های فیلترشده در این کشور اضافه و از دسترسی کاربران خارج شود. تله‌کام می‌گوید دولت به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ۷۲ ساعت مهلت داده تا فیس‌بوک را به لیست سایت‌های مسدودشده اضافه کنند.

دولت روسیه معمولا توجیه مشخصی برای مسدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌ها دارد. مقامات دولتی مدعی می‌شوند که وب‌سایت قوانین کپی‌رایت در کشور را نقض کرده است یا قوانین سایبری را زیرپا گذاشته است.

دولت روسیه از سال ۲۰۱۲ پایگاهی اینترنتی با فهرستی از سایت‌هایی تهیه کرده که از نظر آن‌ها «ممنوع» و «قانون‌شکن» محسوب می‌شوند. هر سایتی به این فهرست اضافه شود، از دسترسی کاربران خارج می‌شود.

شمار سایت‌های این فهرست در یک سال به بیش از ۳۰ هزار سایت رسیده است. بیشتر سایت‌های این فهرست، وب‌سایت‌هایی با موضوع پورنوگرافی کودکان، قاچاق موادمخدر و سایت‌هایی در ترویج خودکشی است.

روسیه در ماه اوت ۲۰۱۳ قانونی را تصویب کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد اگر سایتی به سایت دیگری با محتوای مجرمانه از نظر قوانین این کشور لینک داده باشد، مشمول فیلترینگ خواهد شد. تصویب این قانون اعتراض بسیاری از کاربران و فعالان آزادی بیان در روسیه را به دنبال داشت.

به‌نظر می‌رسد مقامات روسیه از برخی تبلیغات تجاری فیس‌بوک به عنوان عاملی برای مسدود کردن این سایت استفاده کردند و این تبلیغات را برخلاف قوانین کشور دانسته اند.

کاربران اینترنت در روسیه طوماری را در اعتراض به این روند تهیه کرده‌اند که بیش از صد میلیون امضا زیر آن به چشم می‌خورد. این طومار اعتراضی به دومای روسیه تحویل داده شده ولی نمایندگان دوما به شکل شفاف اعلام کرده‌اند که قوانین مصوب درباره فعالیت وب‌سایت‌ها تغییری نخواهد کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول