دولتی‌ها با فیس بوک چه خواهند کرد؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» مهدی بیک، در سرمقاله آفرینش نوشت: از4 فوریه سال 2004 که وب گاه «فیس بوک» در اتاق مارک زاکربرگ دانشجوی جوان دانشگاه هاروارد بنیان گذاشته شد تا به امروز شبکه گسترده ای از مناسبات ارتباطی ملل گوناگون از طریق این جادوی شگفت انگیز دوران پسامدرن سازماندهی شده است.تا جایی که هم اکنون بسیاری از مردم دنیا در این شبکه اجتماعی عضو هستندودر حالی که یکدیگر را گاهی حتی ندیده اند و نمی شناسند، شخصیت مجازی خود را دراین دایره وسیع تعریف کرده اند. جدای از سایر پدیده های ارتباطی عصر جدید، فیس بوک یکی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه ایرانیان است که هر ایرانی به هر حال یک روز به آن سر خواهد زد. اما حکایت علاقه سیاست مداران ایرانی به این شبکه اجتماعی بسیار جالب توجه است.به طوری که طی هفته های اخیر اخبار وتحلیل های گوناگونی در خصوص وزرای فیس بوکی دولت یازدهم ونحوه بهره مندی آنان از ظرفیت های بی نهایت این حوزه منتشر شده است که میتوان در خصوص ابعاد گوناگون آن به تفکر نشست.

هنوز چند روزی از تشکیل کابینه یازدهم نگذشته بود که خبرنگاران ردپای برخی از وزرا در شبکه های اجتماعی را پی گیری کردند.بلافاصله پس از مخابره این اخبار بود که مشخص شد که، بسیاری از چهره های سیاسی دولت یازدهم در این شبکه عضو هستند و نظرات خود را در حالی که امکان بیان آنها به صورت رسمی در رسانه ها وجود ندارد در این شبکه بیان می کنند. آنچه که قانون در این باره می گوید این است که، عضویت در شبکه های اجتماعی (ازجمله فیس بوک)اساسا جرم به حساب نمی آید، اما از آنجا که این سایت در کشور ما فیلتر است استفاده از فیلتر شکن برای دسترسی به این سایت خلاف قانون است.

همین زمزمه ها کافی بود تا برخی مدعی شوند که در این صفحات محتوای مجرمانه (وشاید محرمانه)منتشر شده است و این موضوع باید در کارگروه ویژه ای مطرح شده و کارگروه درباره آن اظهار نظر قطعی کند. این در حالی است که الهام امین زاده (معاون حقوقی رئیس جمهور) پیش از این در پاسخ به پرسشی درباره اینکه عضویت وزرا و نمایندگان دولت در شبکه های اجتماعی(از جمله فیس بوک) منع قانونی دارد یا خیر، گفته بود، منع قانونی و یا عدم آن را به زودی بررسی خواهیم کرد.

محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشور که از سال 2009 صفحه خود را در فیس بوک ایجاد کرده و در حال حاضر بیش از 120 هزار کاربر این شبکه، صفحه او را لایک کرده و افزون بر55 هزار کامنت برای او ثبت شده، اولین وزیری بود که تحرکات فیس بوکی اش مورد توجه مردم ورسانه ها قرار گرفت. از گوشه وکنار هم شنیده شد که ظریف از دل مراودات ارتباطی اش در شبکه های اجتماعی به دنبال نوع تازه ای از «دیپلماسی فیس بوکی» است که برای نخستین بار در چنین سطحی آزمایش می شود.اهمیت تحرکات ظریف در فیس بوک زمانی چهره ی جدی تری به خود گرفت که پیام های تبریک رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در آستانه سال نوی یهودیان وماجرای هولوکاست منتشر شد.

بلافاصله پس از این ماجراها بود که معاونت مبارزه باجرایم پلیس فتا اعلام کرد که، براساس قانون جرایم رایانه ای، موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیسبوک وجود ندارد. حتی اگر افراد از طریق فیسبوک اطلاعاتشان مورد سوء استفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم یارانه ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می گیرد، اما هیچ گاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی شود . بر این اساس عضویت در فیسبوک جرم نیست مگر آن که افراد بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.

داستان مواجهه مردم ومسئولان کشورمان با پدیده های جادویی دوران پسامدرنیسم(از جمله فیس بوک) وتحلیل وارزیابی راهکارهای عملیاتی برای استفاده از تمام پتانسیل های این حوزه ها،روایتی است که همچنان باقی خواهد ماند وتا زمانی که از منظری پژوهشی و آکادمیک به آن پرداخته نشود، نمی توان تحلیل دقیقی از آن صورت داد. شبکه هایی که در راستای انتشار آگاهی عمومی گام برمی دارند. که آگاهی بزرگترین فضیلت انسانی در همه اعصار است.حقیقتی تابنده برای همیشه تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول