«فعالان دفاع از حقوق زنان از فضای مجازی در راستای رسیدن به مقاصد خود سوء استفاده می‌کنند»

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، فاطمه قاسم‌پور، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، در نشست عمومی با موضوع «فعالیت‌های جنبش زنان در فضای مجازی» که از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به فعالیت زنان در فضای مجازی گفت: نخستین حرکت زنان در فضای مجازی مقارن با اوایل دهه 80 با حضور در وبلاگ‌ها بوده است.

وی دلیل روی‌آوردن زنان به وبلاگ‌نویسی را شبیه بودن وبلاگ به دفترچه خاطرات و احساس امنیت نسبی از ناشناس بودن نویسنده برشمرد.

قاسم‌پور ادامه داد: با بالا گرفتن تب وبلاگ‌نویسی، زنان به نوشتن مسایل خصوصی خود روی آوردند این رویکرد با درخواست‌های فعالان حوزه زنان، مبنی بر نوشتن تجربه‌های خود در برابر ظلم و ستم، خشونت، نابرابری اجتماعی و حقوقی و ارائه راهکار در این زمینه، وارد فاز جدیدی شد. فعالان حوزه زنان به دنبال ‌رهایی از بند کلیشه‌ها و سنت‌های مردسالار و ارائه روایت‌های زنانه از دنیای مردسالار بودند از این‌رو خود نیز در این اقدام سهم بسزایی داشتند.

وی افزود: بعد از دوره وبلا‌گ‌نویسی، شبکه‌های اجتماعی با خصوصیت اشتراک‌گذاری و شکل تعاملی بودن مورد توجه ‌قرار گرفت. جریان دفاع از حقوق زنان با حضور در این عرصه، مجموعه صفحاتی با موضوعاتی چون برابری زن و مرد، حجاب اجباری و تجارب زنانه را مورد توجه قرار داده است.

کارشناس مسائل زن و خانواده تصریح کرد: کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با قبح‌زدایی و عرفی‌سازی مفاهیمی هستند که با رویکرد انقلاب اسلامی در این عرصه مغایر است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ایجاد وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی را از دیگر اقدامات فعالان حوزه زنان در عرصه مجازی نام برد و گفت: در موارد مقتضی این وب‌سایت‌ها به صورت هماهنگ در ایجاد موج مطالبه‌گری اقدام می‌کنند.

قاسم‌پور اظهار داشت: فعالان دفاع از حقوق زنان با استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی، برگزاری سمینارهای آنلاین، بیانیه‌ها و کمپین‌ها در راستای رسیدن به مقاصد سوء خود، جامعه را مورد هدف قرار داده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول