شبکه اجتماعی بین‌المللی در حوزه دیپلماسی تأسیس کنید

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از سیتنا، در خصوص وضعیت فعلی شبکه‌های اجتماعی در ایران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 700 شبکه اجتماعی و جامعه مجازی در ایران فعالیت می‌کنند که اغلب آن‌ها به وسیله جوانان نخبه ایرانی راه‌اندازی شده‌اند و با هزینه‌های شخصی این عزیزان و دوستانشان اداره می‌شوند و تا کنون کمترین بودجه و حتی حمایت های معنوی دولتی از آن‌ها صورت نگرفته است و بنده معتقدم اگر دولت از آن‌ها حمایت کند، سرآمد جهان خواهند شد.

وی تاکید است: با این حال متأسفانه بیشتر تمرکزها بر روی فیسبوک است و کمتر به پتانسیل های شبکه‌های اجتماعی داخلی پرداخته شده است.

این فعال فضای مجازی با ارائه پیشنهادی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، خاطرنشان کرد: ظاهراً ایشان به فعالیت در شبکه اجتماعی اینترنتی و استفاده از پتانسیل های آن برای توسعه ارتباطات بین‌الملل و دیپلماسی عمومی علاقه نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد در راستای استفاده بهینه از این فرصت می‌توانند یک شبکه اجتماعی بین‌المللی چند زبانه موفق برای فعالیت در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این شبکه، دانشجویان و نخبگان ایرانی و حتی غیر ایرانی در داخل و خارج کشور که در حوزه روابط بین‌الملل فعال هستند یا به فعالیت در این زمینه علاقه دارند، می‌توانند ضمن ارتباط با مدیران و مقام عالی وزارت، در این شبکه به تبادل‌نظر و ارائه راهکار بپردازند.

مومن نسب خاطرنشان کرد: مناسب نیست یک ایرانی اگر بخواهد با وزیرش در ارتباط باشد و مطلب و کامنت ارسال کند مجبور شود در یک شبکه اجتماعی آمریکایی-صهیونیستی که ارتباطات و همکاری‌هایش با سرویس های اطلاعاتی دشمن و عداوتش با ایرانی ها و مستضعفین جهان بر کسی پوشیده نیست، عضو شده و در منجلاب محتواهای نامناسب گرفتار شود و از طرفی مقامات ما نیز این فرصت را به دشمن بدهند که هر زمان اراده کرد با حذف هویت مجازی آن‌ها، ارتباطاتشان را با جهان قطع کند، کما اینکه قبلاً بارها این کار را کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هم شبکه‌های اجتماعی موثر و قابل‌توجهی همچون کلوب، فیس نما، افسران و ده‌ها شبکه اجتماعی دیگر در داخل کشور فعال هستند که به استناد تنها گزارش بین‌المللی که به صورت منظم نقشه نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف را با عنوان «World Map of Social Networks» منتشر می‌کند، بدون در نظر گرفتن کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی در ایران، شبکه اجتماعی کلوب توانسته است با فاصله زیادی از فیس بوک پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: در این راستا مسوولان علاقه مند به حضور در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان می‌توانند به این نمونه‌های داخلی مراجعه کنند و پیشنهاد دوم من این است که با حمایت از این شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را چند زبانه کنند و در فاصله کوتاهی خواهند دید که تعداد قابل‌توجهی کاربر غیر ایرانی هم به این شبکه‌ها می‌پیوندند.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه شاهدیم در برابر چشمان متحیر نمونه‌های داخلی که حتی سابقه فعالیت آن‌ها از فیسبوک هم بیشتر است و کاربران ایرانی بیشتری دارند، برخی مسئولان ما بدون توجه به ظرفیت های شبکه‌های اجتماعی بومی، به تبادل‌نظر و انتشار مطالبشان در شبکه آمریکایی فیسبوک می‌پردازند.

مومن نسب در بخش دیگری از گفت و گویش با سیتنا، افزود: از سیتنا به عنوان پر بازدیدترین رسانه تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تقاضا دارم به عنوان تریبون تخصصی این حوزه، نقش رسانه‌ای خود را ایفا کرده و مشکلات مردم در این بخش را مورد بحث و تبادل‌نظر کارشناسانه قرار دهد و راهکار ارائه کند.

وی ادامه داد: مواردی همچون سرعت، امنیت و کیفیت اینترنت و همچنین استفاده صحیح از پهنای باند بین‌الملل باید مورد ریشه‌یابی تخصصی قرار گیرد و اطلاع‌رسانی صحیح صورت پذیرد.

این فعال شبکه‌های اجتماعی در ادامه افزود: از طرفی همان طور که وزیر محترم فناوری اطلاعات راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» را از اولویت های کاری خود قرار داده است و توجه به این شبکه می‌تواند ضمن افزایش چشمگیر دسترسی به محتوای داخل شبکه، بار ترافیک سربار پهنای باند بین‌الملل را هم آزاد کند و با انتقال این بار ترافیکی به سمت داخل، با سرعتی مطلوب اینترنت را در اختیار کاربران قرار دهد، شما به عنوان یک رسانه تأثیر گذار می‌توانید مردم را نسبت به این پدیده و اغنا کرده و این اولویت را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنید.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه فضای مجازی از نظر زیرساخت های فنی و محتوایی به سرعت در حال رشد است، بی‌تحرکی و حفظ وضعیت موجود در حوزه ICT ما را به شدت عقب می‌اندازد، کما اینکه تا کنون هم این‌گونه بوده است، لذا لزوم توجه بیشتر وزیر ارتباطات به اولویت های این بخش می‌تواند مطالبات به حق مردم را هر چه زودتر محقق سازد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول