عضویت در فیس بوک جرم است؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه ایران، با وجود این فیلتر شدن فیس‌بوک و استفاده میلیون‌ها ایرانی از این شبکه و البته حضور برخی مقامات بلندپایه در فیس‌بوک امروزه به چالشی جدی در کشور مبدل شده است به‌گونه‌ای که سردار احمدی‌مقدم – فرمانده نیروی انتظامی- به استفاده کاربران ایرانی از فیس‌بوک و به خصوص برخی دولتمردان واکنش نشان داد و رسیدگی به بحث فیلتر بودن فیس‌بوک یا عضویت برخی وزرا در این شبکه اجتماعی را در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی دانسته است.

اما حمید شهریاری – عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی- در واکنش این اظهارات، به خبرنگار ما گفت: این شورا به امور جزئی نمی‌پردازد و کارهای کلی را مدنظر قرار می‌دهد. پس ضرورتی ندارد که شورای عالی فضای مجازی برای این مسائل تشکیل جلسه دهد.این درحالی است که بسیاری از مقامات سیاسی و قضایی کشور بر این باورند عضویت در فیس‌بوک منع قانونی ندارد و تا زمانی که فعالیت فرد موردنظر از مصادیق مجرمانه نباشد و امنیت ملی را به خطر نیندازد جرم محسوب نمی‌شود.

عضویت در فیس بوک جرم نیست

مهدی دواتگری – رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی- در این باره به خبرنگار ایران می‌گوید: درباره فیس‌بوک هیچ قانونی نداریم و در هیچ جای قانون هم نیامده که عضویت در فیس بوک جرم است. حال آن که کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه که دادستان کل کشور رئیس این کارگروه بوده و وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و نمایندگانی از صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و 2 تن از نمایندگان مجلس از اعضای آن هستند، وظیفه دارند با تعریف تک تک مصادیق مجرمانه مربوط به جرایم رایانه‌ای و فضای مجازی درباره موضوع فیس‌بوک نظر دهند.

نماینده مردم مراغه در مجلس می‌افزاید: براساس اصل 36 قانون اساسی، هرگونه فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم تلقی می‌شود حال اگر در محیط فیس بوک این مصادیق مجرمانه تهدیدی برای امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و ارائه فساد و فحشا باشد، باید با آن برخورد کرد.

ارتکاب جرم در فیس بوک قابل پیگیری است

محمد علی اسفنانی – سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و از اعضای فعال کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه- نیز به خبرنگار ایران می‌گوید: صرف حضور در فیس‌بوک جرم نیست. اما اگر افراد، اعم از حقوقی یا حقیقی در این محیط یعنی در صفحه فیس‌بوک خود مرتکب جرم شوند مجرم شناخته شده و مستحق مجازات هستند.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چالگان در مجلس اظهار کرد: مصادیق مجرمانه تعریف خاصی دارد. نخست باید بگویم طبق قانون موجود در بحث جرایم رایانه‌ای و اینترنت، تعریف مشخصی از مصادیق مجرمانه داریم. اما اینکه جرم از سوی فرد حقیقی رخ دهد یا حقوقی تفاوت‌هایی دارد. در مورد قرار دادن عکس‌های مستهجن، مبتذل، افشای عکس‌های خصوصی و اسرار مردم، اشاعه فحشا و فساد که همگی جرم محسوب می‌شود با فرد برخورد قانونی صورت می‌گیرد. اما گاهی برخی رفتارها در قانون مورد تردید است.

یعنی به عنوان مثال اگر یک مقام مسئول یا یکی از دولتمردان اطلاعاتی درباره کار خود برروی صفحه‌اش در فیس‌بوک منتشر کند با آن که طبق قانون جرم نیست اما از آنجا که این اطلاعات می‌تواند امنیت کشور را به خطر بیندازد یا مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد از سوی کمیته موردنظر جرم تلقی می‌شود و می‌توان بلافاصله سایت، وبلاگ یا صفحه موردنظر را فیلتر کرد، تذکر داد یا برخورد قانونی با او داشت.اهانت به مذاهب، اشخاص دینی و افراد مقدس نیز ازجمله مصادیق مجرمانه محسوب می‌شود.

ورود فیس‌بوک به کشور ما به 3 یا 4 سال قبل برمی‌گردد اما به محض ورود از آنجا که یک شبکه اجتماعی با انواع خدمات مختلف و قابل استفاده برای همه افراد به خصوص جوان‌ها بود به شدت مورد توجه و اقبال مردم کشورمان قرار گرفت. خیلی از افراد با استفاده از فیس‌بوک توانستند با مردم دیگر کشورها ارتباط برقرار کرده، دوست پیدا کنند یا به دوستان قدیمی‌شان پس از سال‌ها برسند. اما از همان نخستین روزها حساسیت‌های برخی مسئولان نسبت به این شبکه اجتماعی ملموس و عینی شد و آن‌ها این پرسش‌ها را مطرح کردند که پدیدآورندگان فیس‌بوک چه اهدافی را دنبال می‌کنند و مقصودشان از ارائه این همه خدمات به استفاده کنندگان آن چیست؟ و…

فیس بوک ابزار جاسوسی است

عبدالرضا طرزی، قاضی ویژه جرایم رایانه‌ای- می‌گوید: فیس بوک بدون شک یک ابزار جاسوسی است که این موضوع تأیید هم شده. چرا که هرگونه اطلاعاتی که اعضا در پروفایل و صفحات خود بگذارند به راحتی از طریق سرویس دهنده قابل برداشت است. به همین خاطر تأکید می‌شود که از قراردادن هرگونه عکس و اطلاعات شخصی در صفحه خودداری شود.

به گفته وی، طبق قانون، ایجاد صفحه در شبکه فیس‌بوک جرم نیست اما تبعاتی دارد که باید نسبت به آن هوشیار بود. نخست این که فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است که تمام اطلاعات آن قابل ردیابی است پس ممکن است از اطلاعات فرد علیه خودش یا کشور استفاده شود. دوم این که جرایم متعددی در این شبکه صورت می‌گیرد از جمله انتشار اکاذیب، آثار مستهجن و جعل صفحه بخصوص برای افراد سرشناس، چهره‌های سیاسی، هنری و فرهنگی که اینها در زمره جرایم فردی تلقی می‌شود اما برخی جرایم نیز سازمان‌یافته است از جمله فراخوان‌هایی که در مقاطع حساس سیاسی اتفاق می‌افتد اعلام همایش‌های مختلف، گردهمایی‌های سیاسی و اجتماعی از جمله فراخوان برای جشن آب‌بازی، اردوهایی که اعمال غیراخلاقی در آن‌ها رخ می‌دهد، همه اینها در فیس‌بوک انجام می‌شود.

اهانت به مقدسات، کمپینگ‌های مختلف که تهدیدی علیه نظام و حکومت است به راحتی در فیس‌بوک قابل اجراست و متأسفانه هر تخلفی که در ایران در فیس‌بوک رخ دهد از سوی سرویس‌دهندگان آن در خارج کشور پیگیری و برخورد نمی‌شود. یعنی از سوی ایران هر چقدر ریپورت وقوع تخلف در این شبکه اجتماعی ارسال شود آن‌ها به بهانه این که ایران تحریم است ترتیب اثر نمی‌دهند. بنابر این ما هم مجبور می‌شویم خودمان با متخلف برخورد و آن را فیلتر کنیم.

معایب و محاسن فیس‌بوک

به گفته قاضی طرزی، فیس‌بوک همانند سایر فناوری های جدید نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. از آنجا که خدمات مفیدی ارائه می‌دهد و امنیت آن کامل و قابل هک شدن نیست از مزایای فنی شبکه محسوب می‌شود اما فیس‌بوک هم مانند سایر پدیده‌ها مضرات و معایبی هم دارد.

از جمله این که متأسفانه بستری مناسب برای نقض حریم خصوصی افراد است و به راحتی با آبروی افراد بازی می‌شود و جرایم مختلفی در آن رخ می‌دهد. البته منظور از جرایم، اتفاقاتی است که طبق قوانین کشور ما جرم محسوب می‌شود و طبق کنوانسیون بوداپست جرم نیست اما به بهانه ارتکاب جرم هم نمی‌شود همه مردم را از استفاده از فیس‌بوک منع کرد.

ورود مجلس به قانون «فیس‌بوک»

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به <ایران> می‌گوید: یکی از معضلات کنونی کشور در مواجهه با فیس‌بوک نداشتن قانون مشخصی در این باره است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: بزودی با همکارانمان در مجلس شورای اسلامی صحبت کرده و درباره فیس‌بوک قانونی را وضع خواهیم کرد که این قانون باید برای اشخاص حقیقی و حقوقی و نوع رفتارشان در فیس بوک و برخوردهایی که با هرکدام باید صورت گیرد متفاوت باشد.

به گفته وی، این طبیعی است افرادی که در کشور مسئولیتی می‌پذیرند باید یک سری محدودیت‌ها را نیز بپذیرند، به طور قطع یک مقام ارشد کشوری و لشکری نمی‌تواند همانند یک فرد عادی که پست و مقامی ندارد هر رفتاری را که دلش می‌خواهد انجام دهد و این شامل مسأله فیس بوک هم می‌شود. اگر قانونی وضع شود باید به طور مشخص و برای اشخاص خاص ممنوعیت‌هایی را ایجاد کند اما برای افراد عادی این ممنوعیت‌ها متفاوت خواهد بود.»

از سوی دیگر مهدی دواتگری – نماینده مجلس – برخوردهای بازدارنده و سلبی با فیس بوک را چاره کار ندانسته و می‌گوید: «فرهنگ‌سازی در این زمینه مهمترین عامل است، یعنی اگر با رفتارهای کارشناسانه جنبه‌های مثبت فیس‌بوک را به مردم معرفی کنیم دیگر کسی به دنبال معایب آن نمی‌رود. پس باید از این وسیله ارتباط جمعی به نحوی استفاده کنیم که صدای ملت ایران، فرهنگ و تاریخ ایران و نمای واقعی کشورمان را به گوش جهانیان برسانیم و برای برقراری ارتباط مبتنی بر هنجارهای اجتماعی از آن استفاده کنیم. ما امروزه با واقعیتی به نام فیس بوک روبه‌رو هستیم و چاره‌ای جز تدبیر و مدیریت در برخورد با آن نداریم.»

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس نیز «فیس‌بوک» را یک کارد دولبه دانسته و می‌گوید: «برخورد دفعی با این موضوع چاره‌ساز نیست، چرا که این شبکه اجتماعی مثل کارد جراحی می‌ماند هم می‌تواند نجات‌بخش باشد هم مرگبار، پس این وظیفه مسئولان است که با فرهنگ سازی و برجسته کردن محاسن آن و به کارگیری جنبه‌های مثبت فیس‌بوک زمینه را برای ارتکاب جرم سلب کنند و مردم نیز با عنوان یک شبکه اجتماعی گسترده برای برقراری ارتباط مثبت با یکدیگر به آن نگاه کنند. به واقع نحوه استفاده مفید و مثبت از فیس‌بوک را به مردم آموزش دهیم نه این که به کلی صورت مسأله را پاک کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول