اعتیاد به اینترنت جدی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایرنا، امروزه افراد براي دستيابي فوري به اطلاعات مورد نياز خود در زمينه‌هاي مختلف به اينترنت مراجعه مي‌كنند، زيرا در كوتاه‌ترين زمان ممكن، اطلاعات دسته‌بندي معتبري در اختيار آنها قرار مي گيرد.
كارشناسان اجتماعي بر اين باورند كه ظهور پديده‌اي به‌نام اينترنت گردش اطلاعات را در سطح جهان افزايش داده، بطوريكه تا اواسط دهه‌ ۹۰ بيشتر شبكه‌هاي اجتماعي به اينترنت منتقل شدند.
به اعتقاد اين كارشناسان ،سهولت دسترسي به آن، ۲۴ ساعته بودن، سادگي كار، هزينه پايين، گمنام ماندن كاربران آن و غيره از ويژگي هاي اينترنت بوده كه باعث استقبال فراوان مردم در كشور شده است .
بهروز كرمي كارشناس اجتماعي در اين زمينه معتقد است : گرچه اينترنت، اطلاع‌‌دهنده، مفيد، داراي منابع زياد و سرگرم‌كننده است، اما براي افرادي كه بيش از حد از اينترنت استفاده مي كنند، اين منافع، به آسيب‌ها و نابهنجاري‌هاي رواني و رفتاري تبديل مي‌شود.
وي با بيان اينكه امروزه در كشور شاهد اعتياد اينترنتي هستيم، افزود: اين معضل رو به افزايش بوده و كمتر جدي گرفته مي شود.
اين كارشناس اجتماعي تصريح كرد اما مشكل سوء كاربرد اينترنت شامل اختصاص دادن ساعات طولاني به استفاده از شبكه و بازي‌هاي آنلاين، يك نوع اختلال رواني را منجر مي شود.
مجيد ابهري كارشناس اجتماعي نيز در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت :۲۵ درصد از جوانان ايراني اعتياد به اينترنت دارند، بعد از پاساژ گردي ، وب گردي يكي از سرگرمي ها و ابزار اوقات فراغت جوانان ايراني شده است .
وي افزود: بر اساس نتايج يك پژوهش ميداني ،۲۵ درصد از جوانان بين ۱۶ تا ۲۵ سال اعتياد به اينترنت دارند، يعني بيش از روزي ۲.۵ ساعت وقت خود در فضاي سايبري سپري مي كنند.
ابهري با بيان اينكه اعتياد به اينترنت از نگاه رفتار شناسي يعني وابستگي فكري به آن است، اظهار داشت: به شكلي كه در صورت عدم دسترسي يا قطع آن، فرد دچار اضطراب و استرس مي شود.
اين كارشناس اجتماعي تصريح كرد با توجه به اينكه پژوهش ياد شده بين دو هزار و ۴۵۰ جوان تهراني ، هزار و ۷۰۰ جوان اصفهاني ، هزار و ۲۰۰ جوان مشهدي ، ۵۰۰ جوان ابهري و هزار و ۲۰۰ جوان گيلاني اعم از دانش آموز و دانشجو در يك دوره زماني دو ساله انجام شده است نتايج نشان مي دهد كه ۷۰ درصد از آنها با تلفن همراه خود قادر به استفاده از اينترنت هستند.
ابهري ادامه داد: بر اساس نتايج اين پژوهش ،۹۰ درصد از اين جوانان هدف خود را از حضور در فضاي مجازي ورود به شبكه هاي اجتماعي اعلام كردند، در حاليكه ايرانيان يكي از مشتريان اصلي فيس بوك و تويتر هستند.
به گفته وي ، در حاليكه بيش از سه ميليون جوان ايراني در اين شبكه ها عضو بوده ،۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد مورد پرسش هدف خود را استفاده هاي علمي و تحقيقي در اينترنت اعلام كردند.
ابهري خاطرنشان كرد متاسفانه هشت درصد از افراد مورد پرسش به سايت هاي شرط بندي وارد مي شدند و ۷۹ درصد از آنها از اينترشكن و وي پي ان استفاده مي كنند.
وي ، انزوا و گوشه گيري ،كاهش روابط اجتماعي ،ناراحتي هاي عصبي و بينايي ،بي خوابي ،ناراحتي هاي گوارشي ،كم اشتهايي و يبوست مزاج ،بيماري هاي استخواني، ستون فقرات و گردن را از اصلي ترين عوارض اينترنت عنوان كرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول