شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس‌جمهور هنوز تشکیل نشده است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، با توجه به اهمیت این موضوع سایت الف با دکتر رسول جلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف مصاحبه‌ای کرده است که در ادامه می آید:

آقای جلیلی! نظر شما درباره تشکیل نشدن 7 ماهه جلسه شورای عالی فضای مجازی و ادامه این روند در دولت یازدهم چیست؟

در مصاحبه‌ای اظهار امیدواری کرده بودم که در اولین فرصت شورای عالی فضای مجازی به ریاست جناب آقای دکتر روحانی تشکیل گردد ولی این انتظار تاکنون محقق نشده است و این تاخیر، اثرات خود را در انظار کارشناسان، صنعتگران، پژوهشگران، کاربران، و همه دلسوزان فضای مجازی خواهد گذاشت. برنامه ارائه شده به مجلس، مصاحبه ها، و اقدامات یک و نیم ماهه گذشته وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات نشانگر عزم ایشان برای ارتقاء جایگاه فاوا در برنامه های توسعه ملی و ذهن تصمیم گیران سطوح عالی کشور از یک طرف و همچنین ارتقاء سطح اثر گذاری وزارت متبوع ایشان در فضای مجازی کشور است.

فضای وزارتخانه را در ارتباط با موضوع فضای مجازی در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم باور آقای دکتر واعظی به زین کردن اسب وزارتخانه و سازمانهای اصلی مرتبط به وزارتخانه در اجرایی کردن تکالیف معوق آن وزارتخانه، ارتباط و همراهی و همکاری سازنده با دیگر نقش آفرینان فضای مجازی کشور و قبول جایگاه سیاست گذاری شورای عالی فضای مجازی، و مهم تر از همه، نگاه ایشان به شورا به عنوان یک فرصت استثنایی دولت یازدهم در ارتقاء خدمات فضای مجازی در کشور قابل تقدیر است.

این باور مقدمه و آورده در دولت یازدهم برای هم افزائی در تحقق چه نیازهایی در فضای مجازی کشور است؟

این توجه، موارد مختلفی از نیازمندیهای بنیادین را برآورده می کند از جمله:
۱- شبکه ملی اطلاعات به عنوان بزرگراه کلیدی در گذر بسته های اطلاعاتی درون جغرافیای مجازی کشور؛
۲- تعامل با شبکه جهانی اینترنت و به عنوان محملی برای مبادلات علمی، فرهنگی، و صنعتی در کنار فرصت ها و تهدیدهای آن؛
۳- امنیت در فضای مجازی کشور شامل محدوده ای وسیع از امنیت ملی گرفته تا حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه؛
۴- رونق کارآفرینی و بازار کار و تولید فناورانه؛
۵- رونق کسب و کار محصولات و خدمات داخلی؛
۶- مصالحه بین مصرف گرایی فناورانه و تولید فناورانه؛
۷- تعیین تکلیف حق مالکیت معنوی برای محصولات و خدمات داخلی و خارجی؛
۸- محتوی، اعم از تولید، توزیع، اصالت سنجی، اقتصادی نمودن، مواجهه با پدیده خطرناک فینگلیش یا پینگلیش؛
۹- محصولات و خدمات بنیادین نظیر سیستم عامل، سمپاد، موتورجستجو، شبکه های اجتماعی، خدمات میزبانی،… و
۱۰- انحصار یا عدم انحصار و میزان هر یک در فضای مجازی کشور

با توجه به اهمیت موضوعات پیش بینی شما از زمان تشکیل شورا با حضور رئیس جمهور چیست؟ قانون در این باره چه می گوید؟

علیرغم تعیین سرپرست دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، امیدی به تشکیل زودهنگام جلسه شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد و گویی این موضوع در اواخر صف اولویتها قرار گرفته است. منطبق با آیین نامه شورا، جلسات شورا بایستی حداقل هر چهارهفته یکبار تشکیل گردد و عدم تشکیل جلسات شورا در چند ماهه اول سال جاری، توجیهی بر ادامه عدم تشکیل جلسات شورا ندارد. تشکیل اولین جلسه شورا در دولت جدید و آشنایی اعضای جدید شورا با گذشته و حال شورا و همچنین برنامه ریزی برای تداوم جلسات و سازمان شورا از دستورات عقب افتاده شورا است که به شدت منتظر جلسه است.

فضای مجازی در گذشته با دور ماندن از اولویتهای دست اندرکاران، و هم اکنون با این دست و آن دست کردن در استفاده از موتور نیمه روشن شورای عالی و مرکز ملی مواجه است. با وجود سرپرست محترم، عذری بر تاخیر در تشکیل جلسات شورای عالی وجود نداشته و برخورد سرد و بی برنامه در تشکیل جلسات، مقدمه ای برای مجازی نمودن (یعنی حذف نشده ولی بی خاصیت شده) نقش و جایگاه شوری عالی فضای مجازی است.

امیدوارم که رئیس محترم جمهور اهتمام ویژه خود به این حوزه بسیار کلیدی را با برگزاری جلسات شورای عالی نشان بدهند و بدین وسیله مقدمات راه اندازی مجدد ساز و کارها و ساختار مرکز ملی فضای مجازی فراهم آید. البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرپرست و جانشین ایشان در مرکز ملی فضای مجازی، و معاونین محترم وزارتخانه بر این توجه رئیس محترم جمهور تاثیرگذارند، و من درخواست دارم که چنین کنند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول