صفحه‎ ظریف در فیس‎بوک رکورددار لایک بر ثانیه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از به نقل از عصر ایران، در فیس‌بوک صفحات فارسی زبان بسیار زیادی وجود دارد که نشان از محبوبیت بالای گردانندگان یا جذابیت مطالب تولیدی آنها دارد. صفحاتی که گاه تا یک میلیون و پانصد هزار نفر آنها را پسندیده یا به اصطلاح لایک کرده اند. صفحات هنرمندان اعم از خوانندگان، بازیگران و فوتبالیست‌های معروف، صفحه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، صفحاتی که مطالب طنز یا عکس منتشر می‌کنند از جمله این صفحات محبوب هستند.

با این حال اما همه این صفحات محبوب بیشتر از دو یا سه سال از آغاز راه اندازی و فعالیت جدیشان می گذرد، فعالیتی که مدت‌های زیادی است با انتشار نوشته و عکس و خبر ادامه دارد. با این حال در میان صفحات مربوط به فارسی زبانان فیس‌بوک حدود دو ماه است که یک پدیده عجیب ظهور کرده است. این پدیده صفحه جواد ظریف وزیرامورخارجه دولت حسن روحانی است.

صفحه جواد ظریف در فیس‌بوک با سرعت مثال زدنی در حال رقابت با همه صفحات محبوب و فعال فیس‌بوک است. اگر بقیه صفحات در طول دو سه سال به هواداران چند صد هزار نفری یا میلیونی رسیده اند صفحه وزیرامورخارجه جدید ایران اما تنها 56 روز از آغاز فعالیتش می گذرد و تا لحظه نوشتن این گزارش 402 هزار و 100 نفر آن را لایک زده‌اند و ثانیه به ثانیه بر تعداد لایک کننده ‌های آن هم اضافه می شود.

بر اساس تاریخ‌هایی که در این صفحه دیده می شود جواد ظریف در تاریخ  14 فوریه  2009 یعنی 25 بهمن ماه سال 1388 صفحه خود را ساخته است. با این حال از آن تاریخ تا روز 10 آگوست 2013 یعنی 21 مرداد ماه امسال و در گرماگرم روزهایی که کابینه حسن روحانی در مجلس در حال دفاع از خود برای گرفتن رای اعتماد بود اولین پست خود را منتشر کرد که یکی از عکس‌های جواد ظریف بود. از آن تاریخ و به ويژه پس از نطق تاریخی او در دفاعیات خود در مجلس به یکباره توجهات به او و صفحه اش در فیس‌بوک جلب شد و هر روز چند هزار نفر به این صفحه افزوده شدند.

اوج فعالیت‌های ظریف در سفر هیئت ایرانی به نیویورک و برای شرکت در اجلاس سران کشورها در سازمان ملل بود، وقتی که او از آنجا هر روز گزارش کار خود را به مخاطبان صفحه اش در فیس‌بوک ارائه می داد. در این روزها گاهی 30 تا 40 هزار نفر به هوادارانش افزوده می شد. با این حال اگر به صورت میانگین حساب کنیم، در مدت 56 روزی که از آغاز به کار این صفحه می گذرد هر روز بیشتر از 7150 نفر ، هر ساعت 300 نفر و هر دقیقه 5 نفر و حدود هر 12 ثانیه یک نفر به هواداران این صفحه در حال اضافه شدن است.

البته صفحه فیس‌بوک ظریف فقط در این مورد با صفحات دیگر رقابت نمی کند، بلکه او در زمینه فعالیت گرم اعضا و گرفتن هزاران لایک برای یک مطلب یا عکس خاص هم نسبت به همه دیگر صفحات سرآمد است. به عنوان مثال صفحه شبکه تلویزیونی من و تو  را اگر چه 1 میلیون و 547 هزار نفر لایک زده‌اند اما مطالبی که منتشر می کند را به صورت میانگین 10 هزار نفر لایک می‌زنند و این یعنی از میان هواداران این صفحه تنها چیزی کمتر از 1 درصد اعضا فعال هستند.

در صفحه جواد ظریف اما اینگونه نیست، بر اساس آخرین تغییرات این صفحه که حدود 402 هزار نفر آن را لایک زده‌اند به صورت میانگین هر پست را حدود 40 هزار نفر با لایک خود نشان دادند که آن را پسندیده اند. بر این اساس می توان گفت در صفحه وزیرامورخارجه حدود 10 درصد اعضا فعال هستند.

اگر مطالب منتشر شده در یک ماه اخیر این دو صفحه را با هم مقایسه کنیم کم لایک ترین پستی که این صفحه منتشر کرد خبر ساعت پخش یکی از برنامه‌های این تلویزیون بود که از یک و نیم میلیون لایک کننده صفحه تنها 186 نفر آن را لایک زده اند و محبوبترین مطلب هم عکسی از پیروزی تیم والیبال ایران برابر ژاپن بود که 40 هزار و 448 نفر آن را پسندیدند. این یعنی در بدترین و بهترین حالت یک صدم درصد و 3 درصد هواداران این صفحه به مطالب منتشر شده توسط ان واکنش نشان می دهند.

در این سو اما در یک ماه گذشته در صفحه جواد ظریف مطلبی که منتشر شد و هواداران صفحه وزیرامورخارجه کمترین میزان علاقه را به آن نشان دادند، تعویض عکس پیشانی (کاورفوتوی) صفحه بود که یکی از عکس‌های قدیمی را دوباره انتشار داد. عکس مورد نظر نمایی از کوه دماوند است که روی آن این بیت از فردوسی نوشته شده : «بکوشید و نیکی به بار آورید/ چو دیدید سرما بهار آورید» این را عکس در این سری از انتشار  5 هزار 567 نفر لایک زدند که کمترین میزان لایک‌های گرفته شده برای یک مطلب در این صفحه در یک ماه گذشته بود. این تعداد برابر با حدود 1.5 درصد اعضای این صفحه هستند.

از آن سو مطلبی که وزیرامورخارجه هنگام بازگشت از نیویورک به تهران در هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد نیز محبوبترین مطلب منتشر شده این صفحه در یک ماه گذشته بود و آن را 76 هزار و 814 نفر لایک زدند که این تعداد نشان دهنده حضور فعالانه حدود 20 درصد اعضای در این صفحه است.

در رابطه با تعداد کامنت‌ها و بازنشر پست‌های منتشر شده از سوی وزیرامورخارجه در صفحه فیس‌بوکش نیز وضعیت فعالیت اعضای صفحه به نسبت دیگر اعضا به همین شکل محسوس متفاوت و معنادار است. محبوبیت جواد ظریف در فیس‌بوک روز به روز در حال افزوده شدن است و بعید نیست به در روزهای آینده باز هم رکوردهای دیگری را جا به جا کند. به گونه‌ای که یکی از کاربران فیس‌بوک درباره او گفته است: « با این وضع هشت سال دیگر نیازی به برگزاری انتخابات نیست مردم با لایک های فیسبوکی جواد ظریف را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می کنند.»

انتهای پیام/.

One comment

  • سلام … یک سوال؟

    آیا لایک خوردن ظریف در فیس بوک چاره حل مشکلات ایران است؟ آیا ما باید خوشحال باشیم که فیس ظریف لایک خورش زیاد شده است؟

    آیا دغدغه دویت دولت رفع می شود؟

    به راستی فیس بوک باعث پیشرفت ایران است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول