ابهام در نحوه تعیین سرپرست شورای عالی فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»‌و به نقل از مهر، محمد سرافراز عضو شورای عالی فضای مجازی و معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما شب گذشته به صورت تلفنی روی خط برنامه ثریا حاضر شد و در مورد مرکز ملی فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرد.

سرافراز گفت: مقام معظم رهبری با بینش عمیقی که داشتند اصل شورای عالی فضای مجازی را تشکیل و اولویت های کار را مشخص کردند که متاسفانه کار از سوی دولت قبلی و دولت فعلی (تا اینجا) جدی گرفته نشده. اهمیت تشکیل چنین شورایی از این نظر است که آمریکا برای تسلط روی دنیا، در آینده از طریق داده های اطلاعاتی عمل خواهد کرد و چیزی که یک قدرت را به قدرت برتر جهانی تبدیل خواهد کرد، مساله پردازش اطلاعات است.

وی ادامه داد: وقتی گوشه ای از اسناد جاسوسی آمریکا از سوی اسنودن افشا شد، بسیاری از کشورها مثل برزیل به وحشت افتادند. چون آنها می گفتند آمریکا اطلاعات کشورها را نه تنها برای منافع سیاسی بلکه برای امور اقتصادی و… کسب می کند تا در آینده بر دنیا تسلط پیدا کند. پردازش اطلاعات نکته بسیار مهمی است که اگر به آن توجه نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد. مهمترین هدف از تشکیل شورای عالی فضای مجازی این است که چطور می توانیم در این حوزه مستقل باشیم و اطلاعات کشور و دولت را در اختیار بیگانگان قرار ندهیم که بتوانند از این اطلاعات استفاده و بهره برداری کنند.

سرافراز در ادامه برنامه اظهار داشت: در مورد تصمیمی که برای تعیین سرپرست شورای عالی فضای مجازی گرفته شده، ابهاماتی وجود دارد. مشخص نیست دبیر قبلی شورا استعفا داده یا عزل شده است. چون اگر بحث عزل باشد، تصمیم گیری در مورد عزل دبیر شورا و رئیس مرکز به اعضای شورا برمی گردد. اگر هم بحث استعفا باشد، باید بگویم که هنوز توضیح رسمی در این زمینه ارائه نشده. مکانیسمی که برای تعیین دبیر شورا و رئیس مرکز پیش بینی شده یک پروسه فرا قوه ای است تا در نهایت این شورا بازده بالایی داشته باشد و بتواند به خوبی کار کند. پس اینکه این شورا به عنوان زیر مجموعه یک وزارتخانه فعالیت داشته باشد، کار درستی نیست.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: کارهای پراکنده خوبی در این بخش انجام شده اما باید به این سمت حرکت کنیم که فضای مجازی مستقلی را برای خودمان داشته باشیم که آسیب های اینترنت جهانی به آن وارد نشود. ما به یک مرکز بسیار قوی برای این کار نیاز داریم که بتواند همه نوع سرویس و خدمت را به مردم ارائه دهد و در عین حال از مضرات اینرنت جهانی هم مصون باشد. هرچه زمان بگذرد و ما دیرتر اقدام کنیم، بیشتر ضرر خواهیم کرد.

وی گفت: هروقت صحبت از اینترنت می شود، خیلی ها می گویند اینترنت باید آزادانه در دسترس باشد این در حالی است که در همه جای دنیا خط قرمزهایی در زمینه اینترنت وجود دارد و ما هم باید این خط قرمزها را داشته باشیم.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول