«برخی پرونده‌های فضای مجازی، 1300خانواده را درگیر می‌کند»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» همایش تخصصی پلیس فتا با فعالان فضای مجازی مازندران ، روز گذشته در سالن سلمان هراتی ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساری با حضور فرمانده انتظامی و رئیس پلیس فتا استان برگزار شد.

 سردار مسعود جعفری‌نسب، فرمانده انتظامی استان مازندران با بیان اینکه در گذشته تمام فضای مجازی در دست دشمن بود و بهره می‌برد و مردم و نظام را از طریق اینترنت، به چالش می‌کشاند، اظهار داشت: فضا در کشور به گونه دیگری بود اما دشمن در اینترنت به گونه دیگری نشان می‌داد.

وی با اشاره به اینکه مانند گشت امنیت در شهرها، در فضای مجازی هم باید گشت امنیت داشته باشیم، ادامه داد: بسیاری از جرائم سازمان‌یافته در فضای مجازی و در قالب فناوری‌های روز دنیا اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بسیار زود توانستیم فضای مجازی را از فضای تهدید به فرصت تبدیل کنیم، گفت: اینترنت هم فرصت و هم تهدید است.

فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به اینکه پرونده‌های سنگینی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که گاهی یک‌هزار و 300 خانواده را درگیر می‌کند، اظهار داشت: ما دشمن را در فضای مجازی منکوب می‌کنیم.

جعفری نسب با بیان اینکه وبلاگ‌نویسان جوان در مقابل وبلاگ‌نویسان خارجی ایستاده‌اند، خاطرنشان کرد: روزی با اسلحه در مقابل دشمن می‌ایستادیم و امروز در فضای مجازی با دشمن مقابله می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز وبلاگ‌نویس جوان ما توانسته است سامانه دشمن را به هم بریزد، افزود: فعالان فضای مجازی را به عنوان سربازان افتخاری نیروی انتظامی قلمداد می‌کنیم.

همچنین در این همایش سرهنگ احمد رضا رستمی این  وی به وظایف اصلی پلیس فتا شامل تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، حفاظت از زیر ساخت های کشور در مقابل حملات الکترونیکی اشاره کرد.

 رئیس پلیس فتا استان از فعالیت دو میلیارد و 600 میلیون کاربراینترنتی در دنیا خبرداد و گفت: در سال 2000 هزار، 368 میلیون کاربر و در کشور 132 هزار کاربر اینترنتی فعالیت داشتند.

 رستمی افزود: در حال حاضر در ایران 45 میلیون کاربر اینترنتی، 650 میلیون وب سایت و 225 میلیون وبلاگ نویس فعال وجود دارد.

 وی با بیان اینکه روزانه 100 هزار وبلاگ راه اندازی می شود، اظهارداشت: از این میزان 12 درصد این سایت ها برای فعالیت های مجرمانه اینترنتی می باشد.

 رئیس پلیس فتای مازندران با اشاره به اینکه بیشتر مجرمان فضای سایبری، جوان هستند، گفت: در مازندران یک فرد هکر را دستگیر کردیم که یک‌هزار و 300 رمز کاربران فیس‌بوک را هک کرده و در سیستم خود نگهداری می‌کرد.

رستمی با بیان اینکه مجرمان سایبری با سواد و تحصیل‌کرده و حرفه‌ای هستند، گفت: برخی از این افراد دیپلم دارند اما به اندازه یک دکترای کامپیوتر، در این زمینه اطلاعات دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه رشد قارچ‌گونه جرائم را در فضای مجازی شاهد هستیم، ادامه داد: دنیای امروز 2 میلیارد و 600 میلیون نفر کاربر اینترنت دارد در حالی که در سال 2000 تعداد کاربران اینترنت در دنیا، 368 میلیون نفر و در کشور ما 132 هزار نفر بود و امروز در کشور 45 میلیون کاربر اینترنت داریم.

وی با بیان اینکه 650 میلیون وب‌سایت و 227 میلیون وبلاگ فعال در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: اطلاعات جاری در این وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها پنج میلیون ترابایت برابر با 50 میلیارد جلد کتاب است.

رستمی بیان کرد: بالا بردن سطح آگاهی مردم و کاربران، مشکلات فرهنگی اخلاقی ، اشکالات ساختار فنی و افزایش تعداد کاربران را عوامل موثر در وقوع جرائم سایبری اعلام کرد.

وی به جدی گرفتن جنگ نرم اشاره کرد و افزود: دشمن با پایین آوردن سن بلوغ ، ازبین بردن شعور و عقل و آشنایی کودکان به فضای مجازی  وچاپ تصاویر خانوادگی در اینترنت از آنها کلاهبرداری واخاذی می کنند.

 وی به رشد 109 درصد کشفیات توسط پلیس فتا استان اشاره کرد و گفت: از این میزان 91 درصد وقوع در مازندران و مابقی در سایر استانهای کشور می باشد.

وی با بیان اینکه جرائم اخلاقی در فضای مجازی در حال شیوع است، گفت: پلیس فتا به تنهایی نمی‌تواند پیشگیری کند، مردم ما هم آگاهی ندارند.

رستمی همچنین اذعان داشت: با اطلاع رسانی ، آموزش و بالا بردن سطح آگاهی آحاد جامعه و کاربران می توان 90 درصد جرائم در استان را کاهش داد.

رستمی با اشاره به اینکه روزانه یک‌صد هزار وب‌سایت ایجاد می‌شود که 10 درصد از آن مربوط به فضای جرم است، متذکر شد: مازندران 2 میلیون و 577 هزار نفر کاربر اینترنت دارد و ضریب نفوذ اینترنت در مازندران حدود 85 درصد است و استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان و سمنان در رده‌های بعدی هستند.

رستمی با اشاره به اینکه جنگ نرم جدی است، افزود: سن بلوغ را کاهش داده‌اند چرا که افراد در سن پایین، از آگاهی کافی برخوردار نیستند.

رئیس پلیس فتای مازندران با اشاره به اینکه 87 درصد از هکرهایی که دستگیر می‌کنند در خارج از استان هستند، ادامه داد: این مسائل برای ما هزینه مالی دارد و امکانات ما هم محدود است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول