عضویت مسئولان در فیس‌بوک تبعیض اجتماعی است

کسانی که با اینترنت سر و کار دارند یک بار هم شده در عمر خود صفحه پیوند‌ها یا‌‌ همان علامت فیلتر بودن سایت را دیده‌اند. صفحه‌ای که به اعتقاد برخی حقوقدانان برای سایت‌های غیراخلاقی بسیار پسندیده و لازم است. فیلترینگ یا سانسور اطلاعات‌ به معنی اعمال ممیزی برای جلوگیری از نشان دادن داده‌هایی است که نظام اداری یا قضایی برای مردم یک کشور ممنوع می‌کند. بنابراین عبور از این موانع برای دسترسی به اطلاعات قانونی نیست و در بعضی موارد که باعث انتقال یا دریافت اطلاعات مجرمانه شود جرم تلقی می‌شود به طوری که در قانون جرایم رایانه‌ای مصوبه سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی آمده، این قبیل کار‌ها پس از بررسی از سوی مراجع قضایی قابل مجازات است.

البته مجازات‌ها به صراحت در قانون ذکر نشده است و قانون‌گذار تعیین مجازات را به قاضی سپرده است اما نکته قابل تامل اینجاست که در مصادیق قانون جرایم رایانه‌ای ابهاماتی وجود دارد که باید توسط کمیته فتا تعریف شود. بنابراین در صورت تعیین مصادیق، مصداق‌ها در قالب حکم قانونی به نظام کشور واگذار می‌شود که در این زمان کمیته فتا فقط نقش ناظر را باید داشته باشد که این روش از اعمال سلیقه‌های شخصی و غیر تخصصی جلوگیری می‌کند.

البته در بعضی کشور‌ها استفاده از فیلتر به صورت گسترده اعمال می‌شود و فقط محدود به سایت‌های غیراخلاقی نیست که همین موضوع مردم را مجبور می‌کند تا برای دسترسی به سایر اخبار و اطلاعات از فیلتر عبور کنند، بنابراین دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی نیز آسان می‌شود.

متاسفانه در کشور ما استفاده از فیلترشکن در میان برخی مسئولان به موضوعی آزاد تبدیل شده است به طوری که برخی از مسئولان با شکست فیلترینگ به عضویت در شبکه‌های اجتماعی درآمده‌اند و آزادانه خبر از رسمیت صفحه خود می‌دهند که این موضوع بازتاب خوبی در اذهان عمومی ندارد، زیرا مسئولان کشور باید موازی با آداب و قانون‌های ایران اسلامی حرکت کنند که شکست این سد توسط مسئولان تبعیض را در جامعه تداعی می‌کند. اگر دسترسی به اطلاعات جز شرایط امروزی جامعه است باید طوری عمل شود که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. با توجه به اینکه هر روز علم پیشرفت می‌کند و روش‌های جدید فناوری اطلاعات ابداع می‌شود بنابراین استفاده از فیلتر کارایی لازم را ندارد.

همه مسئولان انتظامی – قضایی و نهادهای مرتبط می‌دانند که دنیای امروز دنیای اطلاعات است بنابراین بهتر است به جای جلوگیری از دسترسی به اخبار از کودکی نحوه استفاده صحیح از اینترنت را فرهنگ‌سازی کنیم. زیرا ممنوعیت از دریافت اطلاعات مردم را به سمت تبعیت از شایعه‌ها می‌کشاند که شایعه آفت بزرگ هر جامعه است و باید در این زمینه بازنگری شود.

علی نجفی توانا، استاد دانشگاه؛ افکار نیوز

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول