جمهوری اسلامی نگران شبکه‌های اجتماعی نیست

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی با حضور در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی مطالبی را بیان کرد.

وی ابتدا به بُعد منفی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امروز کارگاه‌های آشپزخانه‌ای (تولید شیشه)، استخدام تروریست و آموزش ساخت بمب و بمبگذاری در فضای مجازی انجام می‌شود به طوری که بمبی که چند وقت پیش در شیراز منفجر شد از همین طریق ساخته و کار گذاشته شده بود.

وی مزیت فضای مجازی را برای مجرمان دیده نشدن عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی امروز تروریست استخدام می‌کنند، آموزش می‌دهند بی‌آنکه آن شخص آموزش دهنده و استخدام کننده را دیده باشد.

فرمانده نیروی انتظامی به نیت قدرت‌های بزرگ در ساخت و ارائه تولیدات خودشان اشاره کرد و گفت: اصل سیاست خارجی بر پایه منافع ملی است و طبیعی است که آنها چیزی را که برایشان منفعتی نداشته باشد در اختیار دیگران قرار ندهند.

وی به انقلاب در کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: البته این نظام‌ها مشکلاتی دارند که به وسیله فضای مجازی مردم می‌توانند نسبت به این مشکلات اعتراض کنند که جمهوری اسلامی نسبت به این امر احساس خطری نمی‌کند.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه امروز قدرت نرم بر قدرت اقتصادی چربش دارد، گفت: جامعه‌شناسان آمریکایی از اینکه کشوری از نظر اقتصادی از آمریکا پیشی بگیرد احساس خطر نمی‌کند چرا که معتقدند این قدرت فرهنگی و رسانه‌ای است که امروز حرف اول را در دنیا می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: قدرت‌های جهانی که در گذشته قدرت آنها بر مبنای مسائل نظامی پایه گذاشته شده بود امروز به سمت استفاده از ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای رفته‌اند.

پشت صحنه فضای مجازی دستگاه‌های اطلاعاتی غرب هستند

احمدی‌مقدم پشت صحنه فضای مجازی را دستگاه‌های بزرگ اطلاعاتی غرب عنوان کرد و گفت: آنها عادات ملل و سلایق افراد را بررسی می‌کنند و در نهایت به دستکاری سلایق می‌پردازند به طوری که اگر شما در گوگل کلمه‌ای را جستجو کنید در ایران یک سری اطلاعات و در ترکیه اطلاعات دیگری به شما خواهد داد.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: نگاه ساده اندیشانه به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ما را مصرف کننده صرف کند و ما نمی‌توانیم از این زاویه به مسئله شبکه‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم و بگوییم که مردم به طور نامحدود می‌توانند از آنچه غرب در اختیار آنها گذاشته استفاده کند.

وی گفت: امروز کشورهای بزرگ در تمام الگوهای اقتصادی و فرهنگی یا تماماً غربی شده، یا به سوی غربی شدن پیش می‌روند و این به دلیل سلطه نظام رسانه‌ای آنها است.

تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی قابل توجه هستند

وی تهدیدات شبکه‌های اجتماعی را ایجاد باندهای جرم و جنایت، کلاهبرداری، تأسیس شرکتهای هرمی، خلق افراد مجهول‌الهویه و غیرواقعی، آبروبری، باندهای فساد، شبکه‌های لهو و لعب، نفوذ و سرقت اطلاعات و شبکه‌های تهیه و توزیع مواد مخدر عنوان کرد.

احمدی‌مقدم تأکید کرد: نمی‌خواهم بگویم که این تهدیدات زیاد است اما تعداد آنها قابل توجه است.

رساندن صدای انقلاب به جهانیان از طریق شبکه‌های اجتماعی

وی یکی از فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی را رساندن صدای انقلاب به جهانیان عنوان کرد و یادآور شد: اکنون که شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم از طریق ماهواره‌ها نمی‌توانند اخبار خود را به گوش جهانیان برساند از شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلی برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنیم.

فرمانده ناجا دیپلماسی عمومی و دفاع فرهنگی را از دیگر کاربردهای شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.

نگاه اسلام به شبکه‌های اجتماعی منفی نیست

احمدی‌مقدم در ادامه نسبت به نگاه اسلام به شبکه‌های اجتماعی گفت: نگاه اسلام هیچگاه نسبت به این شبکه‌ها منفی نبوده چرا که این شبکه‌ها مانند چاقو هستند به طوری که با چاقو هم می‌توان میوه پوست کند و هم می‌توان آدم کشت.

وی یادآور شد: اسلام دینی نیست که از پیشرفت تکنولوژی هراسی داشته باشد زمانی که تلفن همراه نسل سوم آمد افرادی اظهار نگرانی کردند اما باید بدانیم که این وسایل نیستند که اشکال دارند بلکه نحوه استفاده از آنهاست که می‌تواند مشکل‌ساز شود.

احمدی‌ مقدم در ادامه به صحبت‌های مقامات آمریکایی اشاره کرد و یادآور شد: آنها دروغ می‌گویند که دنبال براندازی نیستند. 35 سال است که نقشه می‌کشند جمهوری اسلامی را زمین بزنند کافی است به اظهارات آنها در سال 88 نگاه کنیم که مدام حرف از براندازی نظام می‌زدند.

وی راهبرد استفاده از شبکه‌های اجتماعی را راهبردی هوشمندانه و فرصت محور بیان کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان از اساس نهی کرد بلکه باید تهدیدهای آن را بشناسیم و به مدیریت تهدیدها بپردازیم.

فرمانده نیروی انتظامی شورای عالی فضای مجازی را دستگاه مهمی دانست که می‌تواند در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، سیاست‌گذاری کند و راهبردها را مشخص سازد.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: ما به عنوان یک دستگاه امنیتی هیچ نگرانی نسبت به شبکه‌های اجتماعی نداریم، ممکن است جرایمی در این شبکه‌ها اتفاق بیفتد اما هیچ خطری از طریق این شبکه‌ها اساس نظام را تهدید نمی‌کند.

شخصا فکر نمی‌کنم منع کلی شبکه‌های اجتماعی شدنی باشد

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نشست تخصصی بررسی شبکه‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران به سؤالات مختلفی در زمینه شبکه‌های اجتماعی و رفع فیلتر از فیس‌بوک و توئیتر پاسخ داد.

احمدی‌مقدم در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه نظر شما پیرامون سرپرستی وزیر ارتباطات بر شورای عالی فضای مجازی چیست گفت: وزیر به علت استعفای دبیر قبلی ناچار به عنوان سرپرست انتخاب شده و چون عزل و نصب رئیس شورا در خود شورا تصمیم‌گیری می‌شود و این شورا تاکنون جلسه‌ای نداشته است انتخاب رئیس آن به تأخیر افتاده است.

وی در مورد احتمال رفع فیلتر از فیس‌بوک و توئیتر گفت: شورای عالی فضای مجازی مسئول رسیدگی به این امر است اما ما با عنوان نیروی انتظامی نگاه سیاه و سفید به ماجرا نداریم و نه کاملاً موافق هستیم و نه کاملا مخالف.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: باید از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و مضرات آن را تحت کنترل خود در آوریم. شخصا فکر نمی‌کنم منع کلی ممکن باشد چون نه ضروری است و نه شدنی.

احمدی‌مقدم در مورد رصد شبکه‌های مجازی و فعالیت گروه‌های سیاسی در آنها گفت: گروه‌های سیاسی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی زمانی می‌تواند به نتیجه دلخواه خود برسند که نارضایتی در جامعه وجود داشته باشد و آنها این نارضایتی را تبدیل به موج کنند.

وی افزود: البته ظاهر قضیه تنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است در صورتی که پشت آن کار اطلاعاتی شده و شبکه‌های سازمان یافته فعالیت می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: ما زمانی باید نگران شبکه‌های اجتماعی باشیم که نارضایتی در جامعه وجود داشته باشد که به آن پاسخی داده نشود.

یکی از کارکرد‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی این است که حکومت‌ها را برای پاسخگویی تحت فشار می‌گذارد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی نگران شبکه‌های اجتماعی نیست چرا که همانگونه که مشاهده کردید بعد از فتنه ۸۸ صدها فراخوان در این شبکه‌ها داده شد و اجابتی از سوی کسی نشد. در صورتی که بگیر و ببندی هم در کار نبود.

احمدی‌مقدم در مورد فعالیت شبکه‌های ضددین در فضای مجازی گفت: وظیفه ما رصد فضای مجازی است و اگر به مجرمی برخورد کردیم آن را دستگیر و در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم.

وی بار دیگر بر ممنوعیت عضویت در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخورد با اعضاء این شبکه‌ها به دلیل کسرت تعداد آنها عملا اجرا شدنی نیست.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد عضویت اعضاء هیئت دولت در شبکه‌های اجتماعی چیست گفت: همانگونه که قبلا گفته‌ام دولتمردان هم باید قانون را رعایت کنند و در اجرای قانون نسبت به مردم پیشگام باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول