«تایید اشتراکی»، سیاست تبلیغاتی جنجالی گوگل

به گزارش «وبلاگ‌نیوز‌» و به نقل از ICTPress، سیاست «تایید اشتراکی» گوگل که از ۱۱ نوامبر شروع می‌شود، براساس، دیدگاه‌ها، دنبال‌کردن و فعالیت‌های دیگر کاربران در گوگل‌پلاس آگهی‌های مربوط به آنها را به کاربران ارائه می‌دهد.

گوگل در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری روی سامانه گوگل‌پلاس انجام داده و در این راه حتی خدمات دیگری چون گوگل‌ریدر را قربانی کرده است. دیدگاه‌ها و پلاس‌های کاربران به نوشته‌ها می‌تواند به گوگل کمک کند تا نتایج جست‌وجو را براساس دیدگاه‌های کاربران مرتب کند.

استفاده گوگل از امتیازها و دیدگاه‌های کاربران در بخش آگهی‌ها یا در بخش فروشگاه گوگل برای درآمدزایی بیشتر قابل پیش‌بینی بود؛ اما واکنش منفی کاربران به این سامانه گوگل را با چالش تازه‌ای برای کسب سود بیشتر از این سرمایه‌گذاری روبه‌روخواهد کرد. بسیاری از مردم به تغییرات گوگل اعتراض کرده‌اند و برخی در پاسخ به آن، عکس‌های خود را در گوگل‌پلاس و شبکه‌های اجتماعی تغییرداده‌اند.

کاربران با تغییرعکس حساب کاربری خود در گوگل به عکس اریک اشمیت، رییس گوگل باعث می‌شوند تا زیر آگهی‌ها، عکس او به جای عکس خودشان ظاهر شود. گوگل می‌گوید خروج از این سامانه را برای مردم بسیار آسان ساخته است. غول جست‌وجو، آگاهی‌رسانی به مردم درباره تغییرات آتی این سیاست را در صفحه اصلی وب‌سایت خود و در صفحه‌ای که تغییرات کلیک سیاست‌ها و اصول را توضیح می‌دهد، آغاز کرده است.

گوگل تاکنون پاسخ رسمی به این اعتراض‌ها نداده است. با این حال در صفحه توضیحات خود نوشته که خروج از سامانه جدید بسیار آسان و با انتخاب یک گزینه در بخش تنظیمات حساب گوگل‌پلاس امکان‌پذیر است.

این اتفاق نشان می‌دهد که گروه بزرگی از کاربران دوست ندارند بخشی از برنامه‌ای باشند که برخی از دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی‌های‌شان در گوگل‌پلاس را در قالب چنین برنامه‌ای به دیگران نشان می‌دهد.

این در حالی است که شبکه اجتماعی فیس‌بوک چندی پیش به خاطر سامانه مشابهی که «داستان‌های حمایت‌شده (sponsored stories)» نامیده می‌شود در سال ۲۰۱۱ با انتقاد شدید مواجه شده بود. اقدامات قانونی پس از انتقاد از فیس‌بوک منجر به پرداخت ۲۰ میلیون دلار جریمه به افرادی شد که تصاویرشان بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته بود.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول