باید در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي مجازي قوانینی تدوين شود

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از ايرنا،سعيد قاضي مغربي، معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي روز يكشنبه اظهار داشت: براي هر فناوري نوين بايد قوانيني در كشور تدوين شود تا نسبت به كساني كه درست يا نادرست از اين فناوري ها استفاده مي كنند، طبق قانون برخورد شود.

وي افزود: تدوين قوانيني مشخص در اين زمينه سبب مي شود نظرات مختلف در اين زمينه مطرح نشود و تصميم گيري هاي كلي بر اساس قانون انجام شود.

قاضي مغربي ادامه داد: بنابر قوانين قضايي كشور شخص، مكان و زمان ارتكاب جرم در جرم شناسي مهم است ولي در فضاي سايبر ممكن است شخص در يك مكان و جرم در مكان ديگري باشد؛ بنابراين منطقه بندي ارتكاب جرم بايد ارزيابي و در تدوين قوانين مشخص شود.

معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي گفت: افرادي كه در اين حيطه قانون گذار هستند، بايد با اين موضوعات به طور دقيق آشنا شوند؛ بنابراين از رسانه ها انتظار مي رود تا اجازه دهند موضوع روند عادي خود را طي كند؛ زماني كه يك فناوري روند عادي خود را در بسترسازي هاي يك كشور طي نكند، حركت ها صفر و يك مي شود؛ به اين صورت كه در يك زمان با موافقت و در زماني ديگر با مخالفت مواجه مي شود.

قاضي مغربي اظهار داشت: اگر بسترسازي ها و اطلاع رساني ها درزمينه مزايا و معايب فضاي سايبر بررسي شود، مسوولان به فكر قانون گذاري مي افتند؛ به عنوان نمونه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي بايد در اين زمينه قوانيني تدوين كنند.

وي ادامه داد: از آنجايي كه اقشار مختلف جامعه با اين فناوري جديد در تعامل هستند، بايد گفت كه لزوم تدوين قانون در اين زمينه كمتر از لزوم تدوين قانون به عنوان نمونه درمورد بيمه و تجارت نيست.

قاضي مغربي گفت: اگر يك فناوري براي كشور و جامعه مفيد باشد اما از آن استفاده نشود از ساير كشورها عقب مي مانيم؛ همان طور اگر مضر باشد و از آن استفاده شود، اثرات مخربي بر اخلاق، فرهنگ و سبك زندگي افراد مي گذارد كه برگشت ناپذير است.

معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي گفت : متاسفانه برخي رسانه ها از موضوعات روز براي توليد خبر استفاده مي كنند نه در جهت رسالتي كه برعهده دارند؛ به عنوان نمونه خبرهاي داغي از قول يك مسوول در مورد اين كه فيس‌بوك باشد يا نباشد ،توليد مي كنند درحالي كه بايد به دنبال بررسي دلايل اين موافقت ها يا مخالفت ها باشند.

وي خاطرنشان كرد: اگر اطلاع رساني صحيحي بشود ، كارشناسان و مسوولان كشور مي توانند به درستي و در چارچوبي صحيح در زمينه فضاي سايبر تصميم گيري و قانون گذاري كنند.

قاضي مغربي ادامه داد: شبكه هاي اجتماعي دستاوردي است كه از سوي غربيها ارايه شده است بنابراين ما بايد با شناخت كافي با آنها برخورد كنيم؛ نه نفي و نه پذيرش صددرصد داشته باشيم بلكه بايد با تعريف شرايط و محدوديت هاي خاص شرايط مناسبي را براي كاربران آنها فراهم كنيم.

به گفته معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي ما بايد در اين شبكه ها توليد محتوا با موضوعاتي اسلامي، ايراني و اجتماعي داشته باشيم چراكه اگر توليد محتوا نداشته باشيم، كاربران ناخودآگاه به سمت مطالب مغاير با فرهنگ و مذهب ما كشيده مي شوند و در نهايت با مسايل پيچيده اجتماعي روبه رو خواهيم شد.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول