همه عواقب بدی که فیس‌بوک دارد

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از خبر آنلاین، امروز شبکه‌های اجتماعی مثل قارچ رشد کرده و به بخشی از زندگی بعضی‌ها تبدیل شده‌اند. شاید باورتان نشود اما همین شبکه‌ها کلی عوارض روحی و جسمی به همراه دارند که حتی فکرش را نمی‌کردید.

شاید به نظر خوب و سرگرم کننده بیایند و شما را با آدم‌هایی که سال‌ها از آنها دور بودید، دوباره پیوند دهند اما این شبکه‌های اجتماعی چندان هم بی‌خطر نیستند و مشکلاتی دارند که در کمین شماست. اگر از کاربران فعال فیس‌بوک هستید این خطرها را بشناسید و با کاهش ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی سالم‌تری دنبال کنید و از ابتلا به بیماری‌های مختلف درامان بمانید.

فیس‌بوک و طلاق
روان‌شناسان می‌گویند یکی از دلایل طلاق وقت‌گذارانی و آشنایی‌های خارج از خانواده در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیس‌بوک است که آفتی برای زندگی‌های مشترک محسوب می‌شود. بدین ترتیب روابط زن و شوهر کمرنگ شده و حتی ممکن است کارشان به طلاق بکشد یا مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و سبب افسردگی شود حتی فرزندان خانواده هم به طور غیرمستقیم از شبکه‌های اجتماعی آسیب می‌بینند چون جدایی والدین بر روان آن هم تأثیر می‌گذارد.

فیس‌بوک و کمردرد
خیلی‌ها وقتی پشت رایانه‌ها می‌نشینند پاک حساب و کتاب زمان از دست‌شان درمی‌روند و ناگهان می‌بینند برای مثال پنج ساعت بی‌حرکت نشسته‌اند، نشستن‌های طولانی به خصوص در وضعیت هایی که باعث وارد فشار به ستون فقرات می‌شود و عدم تحرک کافی باعث می شود فرد در درازمدت دچار کمردردهای مزمن شود.

فیس‌بوک و سرطان
وقتی افراد به بهانه فیس بوک از اجتماعات واقعی دور می‌شوند و تنها می‌مانند، سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود و سطوح بعضی از هورمون‌ها تغییر می‌کند. حتی ممکن است دچار اضافه‌وزن و چاقی شوند. در این شرایط عملکرد رگ‌ها کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بعضی از سرطان را افزایش دهد.

فیس‌بوک و افسردگی
یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی که درباره کاربران فیس‌بوک مطرح می شود. ابتلا به افسردگی است. بعضی وقت‌ها تماشای تصاویر از مهمانی، مسافرت، گردش‌های دسته‌جمعی دوستان سبب می‌شود نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید و فکر کنید زندگی‌تان چقدر یکنواخت و کسل‌کننده شده است. دلیلش این است که به طور طبیعی خودتان را با دوستان، همکلاسی‌های قدیمی و هم‌دانشگاهی‌ها مقایسه می‌کنید و خیال می‌کنید نسبت به آنها کمبودهای بی شماری در زندگی‌تان وجود دارد. در نتیجه احساسات افسرده‌کننده سراغ‌تان می‌آید؛ البته بیشتر افراد تصاویری از روزهای خوش زندگی‌شان را در فیس‌بوک قرار می‌دهند تا این پیغام را به دیگران منتقل کنند که اوضاع‌شان از هر نظر خیلی خوب است. آنها هم به طور حتم در زندگی‌شان مشکلات دارند که شما آنها را نمی‌بینید و در جریان دیگر مسائل نیستید. در نتیجه افسوس می‌خورید و این حسرت‌ها وقتی مدام در زندگی شما تکرار می‌شوند نسبت به زندگی خودتان ناامید می‌شوید و مدام فکر می‌کنید چرا اوضاع‌تان چنین است. شاید هم حس حسادت در وجودتان شعله‌ور شود و در کنار افسردگی مشکلات بیشتری را برای‌تان ایجاد کند.

فیس‌بوک و اختلال‌های روانشناختی
علاوه‌بر افسردگی، استفاده از فیس‌بوک با بروز بعضی از اختلال‌های روانشناختی به ویژه در میان نوجوانان در ارتباط است. دکتر لاری‌روزن، استاد روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا بعد از انجام پژوهش‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که بیشتر وقت شان را در فیس بوک می‌گذرانند در معرض ابتلا به دسته‌ای اختلال‌های روانشناختی مانند  بدبینی پرخاشگری، رفتارهای ضداجتماعی و… قرار دارند. فیس‌بوک مانند بنزینی است که اتش مشکلات را در نوجوانانی که تمایل به خودشیفتگی دارند چند برابر می‌کند چون به آنهااجازه می‌دهد که خودشان را به طور غیرواقعی به مردم معرفی کنند.

فیس بوک و استرس
شاید نوشتن جمله «تولدت مبارک» روی صفحه دوست‌تان چندان هم استراس‌زا نباشد اما پژوهش‌ها نشا ن می‌دهند کابران فیس بوک تشویق و نگرانی بیشتری دارند. نتایج تحقیقاتی روی 200 کاربر فیس‌بوک نشان داده بیشتر آنها هنگام استفاده از این شبکه اجتماعی نوعی از استرس را تجربه کرده‌اند و 12درصد این افراد اعلام کردند که این شبکه اجتماعی آنها را دچار تشویق می‌کند. افرادی که تعداد دوستان بیشتر در فیس بوک داشتند، استرس هایشان هم بیشتر بود. این استرس بعد از نوشتن پست‌های تازه ایجاد می‌شد و کاربران نگران بودندکه سایرین درباره نوشته‌هایشان چه نظری دارند و چند نفر این مطالب یا تصاویر ارسالی را می‌پسندند. خیلی از افراد نسبت به این مضوع نگرانی داشتند که از وقایع و پست‌های سایر دوستان عقب نمانند و بتوانند خودشان را به موقع به روز کنند بدنی ترتیب استرس و اضطراب‌شان بیشتر می شد.

حساسیت درباره لاغری
تماشای عکس دوستان و همکلاسی‌های ما در فیس‌بوک گاهی اوقات برای‌مان دردسرسازی می‌شود. بررسی‌هایی که توسط پژوهشگران دانشگاه مریلند روی 600 کاربر فیس بوک در رده‌های سنی 16 تا 40 ساله انجام شده نشان می‌دهد نصف بیشتر کاربران بعد از مقایسه خودشان با عکس‌های دیگران به این نتیجه رسیدند که اندام یا وزن مناسبی ندارند و نسبت به آن قضیه حساس‌تر شدند. البته این حساسیت فقط در مورد خانم‌ها مصداق نداشته بلکه 40 درصد از مردها هم به این نتیجه رسیدند که اندام متناسبی ندارند. 44 درصد از کاربران هم در دلشان آرزو کردند که ای کاش قد و هیکلی شبیه دوستان‌شان داشتند. بعضی از این عکس‌ها کاملاً واقعی نیستند، با فتوشاپ دستکاری شده‌اند یا عکاس به قدری هنرمند بوده که نقص‌های چهره و بدن افراد را نشان نمی‌دهد. بدین ترتیب گاهی اوقات کاربران در یک اقدام هیجانی به این نتیجه می‌رسند که باید بلافاصله برای تناسب اندام‌شان دست به کار شوند و با دنبال کردن روش‌های سریع کاهش وزن و رژیم‌های غیراصولی، دچار اختلالات غذایی می‌شوند.

فیس‌بوک و کاهش روابط اجتماعی
درست که فیس‌بوک در حدود 1/1 میلیارد کاربر جهانی دارد اما این فناوری روی روابط ما با دیگران تأثیرهای منفی برجای می‌گذارد. در یک پژوهش 82 کاربر فیس‌بوک به مدت دو هفته موردمطالعه قرار گرفتند تا احساس خشنودی آنها از زندگی و همین‌طور ارتباطات چهره به چهره اجتماعی‌شان مورد مطالعه قرار گیرد در پایان معلوم شد هرقدر از این افراد بیشتر از فیس‌بوک استفاده می‌کردند، احساس رضایت آنها از زندگی کمتر می‌شد و با اجتماعات مختلف هم کمتر در ارتباط بودند. بعضی از افراد سعی می‌کردند با بالا بردن تعداد دوستان شان در فیس‌بوک کاهش روابط اجتماعی شان را تعدیل کنند اما نکته اینجاست که افزایش تعداد دوستان در صفحه فیس‌بوک ارتباط زیادی با افزایش ارتباطات اجتماعی ندارد و زمان ارتباط حضوری را محدود می‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول