فیلترینگ گزینه خوبی برای فیس بوک نیست

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی،با اشاره به شبکه های اجتماعی اظهار کرد: موضوع شبکه های اجتماعی، جدید نیست، بلکه خانواده، مدرسه، دانشگاه، حوزه، همگی جزء شبکه های اجتماعی هستند. فرم شبکه های اجتماعی امروزه تغییر یافته و علاوه بر شبکه های مرسوم شبکه های جدیدی وارد صحنه شده اند که به واسطه فضای مجازی فعالیت می کنند.

وی افزود: شبکه های اجتماعی با توجه به فناوری های نوین، می توانند تأثیرات مثبت یا منفی بر سبک زندگی، فرهنگ عمومی، باورهای ملی و باورهای دینی بگذارند.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در همایشی که اخیراً از سوی جهاد دانشگاهی با نام بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی برگزار شد، تلاش مان این بود تا موضوعات علمی شبکه های اجتماعی را با بیان مناسب به سطح جامعه منتقل کرده و مسئولان و مردم را با ویژگی های مثبت و منفی شبکه های اجتماعی آشنا کنیم.
وی بیان کرد: ما از لحاظ تولید محتوا در کشور بالقوه مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی ما تولید محتوا به صورت مناسب و جذاب بر روی صفحات شبکه های اجتماعی و وب است که نمی توانیم کاربران را جذب کنیم.

قاضی مغربی اظهار کرد: اگر مخاطب به دنبال یک سایت می رود به دلیل جذابیت های آن از لحاظ نمایش، محتوا و امکانات موجود آن برای کاربر است؛ بنابر این ما هم برای داشتن چنین فضایی باید مخاطب و نیازمندی هایش را بشناسیم و به تولید محتوا بپردازیم و بر مبنای تولید محتوایی که انجام می دهیم جذابیت ها را افزایش دهیم و فرهنگسازی کنیم.

فعالیت در شبکه های اجتماعی باید مبنای علمی داشته باشد
وی یادآور شد: زمانی که سایتی را طراحی می کنیم به این موضوع نمی اندیشیم که فرهنگ سازی کرده و مزایای این سایت و معایب دیگر سایت ها را مطرح کنیم، بنابر این به مرور زمان این سایت در حاشیه قرار می گیرد.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اسلام، پایه علمی دارد و اگر ما همه کارهای مان را به صورت علمی انجام دهیم، می توانیم کاربران مان را جذب کنیم. مبنای کارمان باید حرفه ای باشد در غیر این صورت پیشرفتی نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: فرهنگ غنی اسلامی به نحوی است که می تواند محتوا را به مناسبت ترین روش ممکن پوشش دهد و مخاطب را جذب کند و این امر سبب می شود تا مخاطب سراغ محتوایی که مناسبش نیست، سوق نیابد.

قاضی مغربی اظهار کرد: مخاطب ما قشر جوان است اما ما تا چه اندازه مشکلات و علاقه مندی های مخاطب را می شناسیم و تا چه اندازه توانسته ایم در این فضا با توجه به شناختی که داریم، تولید محتوا کنیم.

وی افزود: پیامک هایی که افراد با یکدیگر مبادله می کنند، یک سری شوخی ها و جوک هایی است که شأن کاربران نیست اما متأسفانه به مکررات ارسال می شود یا در برخی مواقع شاهد هستیم که تبلیغ اجناس خارجی از طریق همین پیامک ها انجام می شود. با تمام این تفاسیر ما تا چه اندازه توانسته ایم از این طریق برای دانشجویان و دانش آموزان مان احادیث مختلف را ارسال کنیم یا تبلیغ مجالس عزاداری دهه اول محرم را از طریق پیام کوتاه به اطلاع کاربران برسانیم.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی، با اشاره به راه مقابله با فیس بوک یا فیلترینگ گفت: در مباحث فرهنگی باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کرد. فیلترینگ گزینه خوبی در مجموع نیست، وقتی انسان را از چیزی منع کنیم شخص نسبت به آن حریص می شود.

وی یادآور شد: روش های عبور از فیلتر برای همه مرسوم است؛ بنابر این باید بپذیریم فیلتر به معنای کامل سد نیست اما برای فرزند خردسال که چیزی از فیلترشکن نمی داند، محیط امنی می تواند باشد.

قاضی مغربی اظهار کرد: اگر بحث فیلتر به همین قسمت ختم شود درست نیست چرا که فرزند خردسال امروز تا چند سال آینده بزرگ می شود و همزمان فیلترشکن ها پیشرفت کرده و قابل استفاده برای فرزندان مقطع ابتدایی و راهنمایی خواهد بود.

دانشگاه و مدرسه نقش کلیدی در آگاه سازی کاربران شبکه های اجتماعی دارند

وی ادامه داد: تنها راه مقابله فرهنگ سازی با استفاده از منبرها، اساتید در دانشگاه و معلمان در مدارس است که نقش بسیار کلیدی دارند. اگر جایگاه معلمان و اساتید را نسبت به تنویر افکار عمومی در این فضا باز کنیم، قطعا شاهد وضعیت بهتری در این فضا خواهیم بود.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی داخلی ضعف های زیادی دارند که یکی از این ضعف ها می توان به مخاطب شناسی اشاره کرد. متأسفانه مشاوره های مختلف مذهبی، اجتماعی خانوادگی و روانشناسی کمتر در این فضا شکل می گیرد.

وی افزود: تبلیغ کمتر این فضا از دیگر ضعف های شبکه های اجتماعی است که متأسفانه نسبت به کاری که انجام می دهند، تبلیغ کمتری انجام می دهند و بسیاری از شهروندان از عملکرد شبکه های اجتماعی داخلی بی خبرند.

قاضی مغربی در پایان اظهار کرد: متأسفانه شبکه های اجتماعی داخلی امکانات فنی ندارند و از این لحاظ باید مورد حمایت دولتی واقع شوند تا بتوانیم در آینده شاهد پیشرفت شان باشیم.

انتهای پیام/.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول