«کشور ما باید تکلیف مردم را برای ورود به شبکه‌های اجتماعی روشن کند»

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از باشگاه خبرنگاران، نشست «رو در رو» با مضمون فیلترینگ و شبکه‌های اجتماعی ظهر دوشنبه در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- شمال برگزار شد.

در این نشست جواد افتاده دبیر همایش روز رسانه‌های اجتماعی و کارشناس و تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی در خصوص فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: بنده مخالف فیلتر کردن نیستم اما این فیلترها باید در فضای خانواده‌ها صورت گیرد نه در فضای جامعه.

وی ادامه داد: تحریم‌‌ها علیه ایران منجر شده که برخی مسائل در کشور نیز دچار نوعی خود تحریمی شده و منجر شود که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شود درحالیه اینگونه شبکه‌ها به وجود آمده‌اند تا فضای گفتمان افزایش یابد.

دبیر همایش روز رسانه‌های اجتماعی افزود: برخی رسانه‌های جمعی نمی‌توانند انعکاس صدا و نظرات مردم باشند اما در این شبکه‌های اجتماعی به راحتی ملت‌ها می‌توانند به گفتگو با یکدیگر بنشینند.

افتاده با بیان اینکه تکنولوژی مانند چاقوی دو لبه‌ای است، تصریح کرد: اینگونه شبکه‌های اجتماعی مزایا و معایبی دارند اما قطعا فرصت‌های این شبکه‌ها از تهدیدهایشان بیشتر است.

وی گفت: امروزه فیلترینگ عمل کارآمدی نیست چراکه مردم و حتی برخی دولتمردان ما به نوع‌های مختلف از این فیلترها عبور کرده و از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

در ادامه این برنامه روح‌الله مومن‌نسب وبلاگ‌نویس و فعال شبکه‌های اجتماعی در خصوص فیلترینگ و استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی گفت: باید در همین ابتدا شهیدحسن احمدی‌مقدس را که اولین شخصی بود که فیلترینگ را در جامعه ایرانی وارد کرد معرفی کنم، شهید احمدی مقدس در 11 مرداد سال 1384 ترور شده و به شهادت رسید.

این وبلاگ‌نویس و فعال شبکه‌های اجتماعی در ایران افزود: شهید احمدی مقدس معتقد بود که ما در تمام حوزه‌ها باید حافظ منافع مردم باشیم.

وی تصریح کرد: از نظر بنده یک کشور زمانی مورد تحریم قرار می‌گیرد که رگ حیاتی تحریم در دستش باشد مانند دارو و بنزین، درباره شبکه‌‌های اجتماعی نیز همین گونه است.

همچنین در ادامه این نشست، جواد افتاده دبیر جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران گفت: باید در اینگونه زمینه‌ها از بُعد منطق و علم وارد شویم و از احساساتی برخورد کردن دوری کنیم چراکه شبکه‌های اجتماعی، بخشی از ارتباطات جهانی است.

افتاده افزود: در کشور چین، سایت‌های داخلی حرف اول را پیش از شبکه‌های جهانی برای گفتن دارند اما متاسفانه در کشور ما سایت‌های داخلی براساس احتیاج مردم کشور شکل نگرفته و بیشتر نوعی کپی برداری از شبکه‌های دیگر است.

دبیر همایش رسانه‌های اجتماعی بیان کرد: از نظر من امروزه بهترین وسیله برای معرفی تبلیغ اسلام به جهان شبکه اجتماعی فیس بوک است.

افتاده تصریح کرد: از نظر من فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نوعی شوخی در کشور است چراکه ما به این شبکه‌ها احتیاج داریم تا بتوانیم با افراد مختلف به گفتگو بنشینیم.

وی افزود: اگر بخواهیم اینگونه شبکه‌های اجتماعی را به دلیل جاسوسی قطع کنیم کار نابجایی انجام داده‌ایم چراکه از تلفن‌های شخصی نیز این جاسوسی‌ها می‌تواند انجام شود همانطور که اخیرا تلفن همراه مرکل صدر اعظم آلمان تحت شنود قرار گرفت پس نمی‌توان به هیچ عنوان شبکه‌های اجتماعی را به این دلایل ناچیز از دسترس مردم خارج کرد.

دبیر همایش روز رسانه‌های اجتماعی اظهار داشت: نکته‌ای که در بحث شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، جبر در تکنولوژی است چراکه در کشور ما همواره یک نگاه بدبینانه در خصوص تکنولوژی وجود داشته چراکه در گذشته تحریم ویدئو و اکنون تحریم ماهواره و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

وی در سوالی از مومن‌نسب پرسید که آیا در این چند ساله مزایایی از فیلترینگ دریافت کرده‌اید؟ که مومن‌نسب پاسخ داد: بحث استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند ضرب‌المثلی است که می‌گوید “از کوزه همان برون تراود که در اوست” حال وقتی در عرض یک دقیقه می‌توان اکانت‌های مختلفی در این شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد پس نباید تعداد حضور در این شبکه‌ها را مبنای حضور اشخاص قرار دهیم.

این وبلاگ‌نویس و فعال شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: از نظر من اگر در این شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوید باید بدانید که این شبکه‌ها بدست چه کسانی و با چه اهدافی اداره می‌شود.

مومن‌نسب گفت: اگر تعداد آمریکایی‌ها در فضای مجازی کمتر از غیر آمریکایی‌ها است پس چرا آنها مدیریت این شبکه‌ها را به عهده گرفتند؟ از نظر من این عمل دیکتاتوری مطلق است.

این کارشناس فضای مجازی مطرح کرد: طبق گفته خود صهیونیست‌ها رئیس شبکه اجتماعی فیس بوک از بنیامین نتانیاهو نیز صهیونیست‌تر است.

در ادامه این نشست، افتاده گفت: اگر ما بخواهیم از موضع امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی سخن به میان آوریم نباید به هیچ عنوان بحث‌های علمی را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: هرجا که محدودیت بیشتر باشد، خلاقیت شکل می‌گیرد همانطور که امروزه مردم نیز فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را دور می‌زنند.

افتاده تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی فضایی را ایجاد می‌کنند که خود مردم تصمیم‌گیرنده هستند که چه گفتمانی صورت گیرد و یا چه اکانت‌هایی حذف شود.

افتاده در خصوص بحث مقام معظم رهبری مطرح کرد: رهبری در خصوص فیلترینگ این شبکه‌ها فرموده‌اند که اگر این شبکه‌ها موجب تهدیدات اسلام و مسلمین می‌شود وجودشان جایز نیست.

وی ادامه داد: طبق قانون، هیچ سرویس اجتماعی نباید فیلتر شود مگر اینکه از نظر محتوا ایراد داشته باشد هرچند که اگر از نظر محتوا نیز ایرادی بر آن باشد باید آن صفحات خاص فیلتر شود نه اینکه این شبکه‌ها به صورت کلی از دسترس مردم خارج شود.

در ادامه این برنامه نیز مومن‌نسب اظهار داشت: در آمریکا فیلترینگ‌های قوی‌تری نسبت به ایران وجود دارد و اگر این شبکه‌ها را به مثال یک چاقو فرض کنیم باید بگوییم که چاقو هیچگاه دسته خود را نمی‌برد.

وی ادامه داد: ما در خصوص شبکه اجتماعی فیس بوک بحث تکنولوژی را به میان نمی‌آوریم چراکه صفحه فیس بوک یک شبکه جاسوسی است و تکنولوژی به حساب نمی‌آید.

افتاده هم در ادامه تصریح کرد: اگر فیس بوک در ایران اجازه فعالیت داشته باشد ما نیز مانند کشور چین می‌توانستیم از روسای این شبکه درخواست کنیم که اطلاعات این شبکه را در اختیار ما نیز قرار دهند.

دبیر همایش روز رسانه‌های اجتماعی بیان کرد: استفاده از فیلترشکن به هیچ عنوان جرم نیست چرا که یک ابزار تجارت الکترونیک به حساب می‌آید.

افتاده همچنین در خصوص حضور دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی گفت: لایک‌های محمدجوادظریف وزیر امور خارجه از بسیاری از اشخاص موجود در این صفحه‌ها بیشتر است چراکه دیالوگ‌هایی در سیاست خارجی وجود دارد که در این صفحه‌ها به اشتراک گذاشته و به مردم منتقل می‌شود.

افتاده تصریح کرد: این شبکه‌ها سرمایه‌های اجتماعی در کشور را گسترش می‌دهند.

دبیر نشست جامع پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران بیان کرد: در زمانی سرمایه‌های اجتماعی کشورما با رادیو، اعلامیه و کاست منتقل می‌شد اما امروز فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر شبکه‌های اجتماعی در جامعه برای تبادل نظرات وجود دارد و باید قبول کرد که این ابزارها هیچگاه خطرآفرین نیست بلکه می‌توان بسیار مفید باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما در زمینه ورود مردم به شبکه‌های اجتماعی باید تکلیف خود را مشخص سازد و فضای موجود را شفاف‌سازی کند چراکه امروزه اینگونه شبکه‌ها فیلتر شده اما مردم و حتی دولتمردان از فیلترشکن به این شبکه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

متن کامل این مناظره به زودی در وبلاگ نیوز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول