«ستار بهشتی»؛ پیگیری مسئولین و اعتراض‌های یک وکیل

به گزارش«وبلاگ نيوز» پنج‌شنبه نهم آبان، سالگرد «ستار بهشتی»، وبلاگ‌نویسی بود که پس از بازداشت به جرم تبلیغ علیه کشور توسط پلیس فتا، در تحت نظرگاه این پلیس درگذشت.

درگذشت این وبلاگ‌نویس موجی از انتقادها را به نیروی انتظامی وارد کرد. تا جایی‌که به دستور اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس پلیس فتای تهران در روند پیگیری این پرونده به‌دلیل قصور در انجام وظایف از سمت خود برکنار شد.

این برکناری هم تحسین نمایندگان مجلس را به همراه داشت و هم جمعی از فعالان رسانه‌های اجتماعی با صدور بیانیه‌ای، از این اقدام فرمانده ناجا تقدیر کردند.

پرونده‌ای که پیچیده می‌شود

روزنامه شرق در گزارشی که به همین مناسبت در روزنامه منتشر کرده است، آورده است که «به تازگی کیفرخواست متهم به قتل ستار بهشتی از سوی دادستان اتهام قتل شبه عمد صادر شده است، اما این موضوع موجب اختلاف میان گیتی پورفاضل، وکیل مدافع خانواده بهشتی با دادستان و بازپرس پرونده شده است.»

روزنامه قانون نیز ضمن مروری بر بازداشت و فوت ستار بهشتی در حین بازداشت و اخبار منتشر شده درباره آن طی یک سال گذشته، با تاکید براینکه «با گذشت یک سال از این واقعه هنوز، پرونده ستار بهشتی به نتیجه ای نرسید»، نوشته است: دادگاه این پرونده قرار بود روز ۵ آبان برگزار شود که بنا به دلایلی لغو شد.

گیتی پورفاضل، وکیل اولیای دم ستار بهشتی به روزنامه قانون گفته است: بر اساس گزارش های پزشکی قانونی ستار بهشتی در کلیه، کبد و ریه خونریزی داشته و علاوه بر آن زیر مخچه نیز خونریزی دیده شده است، و البته پزشکی قانونی شاید به دلیل برخی ملاحظات نتواند همه موارد را منتشر کند.

وکیل خانواده ستار بهشتی درباره دلیل « لغو دادگاه» نیز گفته است: به نظر بازپرس اعتراض کرده بود بدون آنکه این اعتراض رسیدگی شود قرار بود روز ۵ آبان دادگاه برگزار شود که پس از مصاحبه من این جلسه لغو شد.

گیتی پورفاضل با اشاره به اینکه «در گزارش نهایی علت اصلی مرگ مشخص نشده است»، به روزنامه قانون گفته است: «در کیفرخواست آمده است که بازجو قصد قتل نداشته، در واقع مرگ ستار بهشتی، قتل شبه عمد عنوان شده است که من به این مورد اعتراض داشتم.»

وکیل خانواده ستار بهشتی همچنین گفته است: روند رسیدگی به پرونده نباید این اندازه طولانی می شد چرا که در همان ۶ ماه اول گزارش ها کامل بود، ولی گمان نمی کنم این پرونده به جایی برسد.

آیا کسی رسیدگی نمی‌کند؟

نمایندگان مجلس، نخستین مسئولانی بودند که به این موضوع واکنش نشان دادند. احمد توکلی در نطق خود در صحن علنی مجلس در همان روزهای اول، به این موضوع اشاره کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

«ستاد حقوق بشر» قوه قضائیه، نخستین نهادی بود که 10 روز پس از درگذشت «ستار بهشتی»، با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که دستگاه قضایی کشور برای برخورد «سریع»، «قاطع» و «بدون اغماض» با مقصر یا مقصرین فوت ستار بهشتی عزم جدی دارد.

در کم‌تر از یک ماه از درگذشت بهشتی هم سخنگوی قوه قضائیه به‌صورت کامل روند اتفاقات پیش آمده برای این وبلاگ‌نویس را هم بیان کرد و گفت: این مساله را به شدت دنبال می‌کنیم و اگر به این برسیم که قصور و تقصیری در میان بوده، بدون اغماض برخورد می‌شود.

نخستین واکنش در نیروی انتظامی را هم سردار «احمدرضا رادان»، جانشین فرماندهی ناجا نشان داد و ضمن ابراز تأسف از مرگ این وبلاگ‌نویس گفت که «با متخلفان با قاطعیت برخورد خواهد شد.»

انگیزه برای برخورد قاطع را هم سردار «اسماعیل احمدی‌مقدم»، فرمانده نیروی انتظامی چند روز بعد بیان کرد و گفت: ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختیار دادسرا برای بازجویی هستند و اگر به نتیجه‌ای برسیم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی را به عمل خواهیم آورد.

البته احمدی‌مقدم یک ماه بعد از انتشار این خبر هم گفت: بنده شاید در این دنیا توانستم به نحوی از تیررس افکار عمومی عبور کنم و اشتباه خودم را توجیه کنم ولی در آن دنیا وقتی از علت فوت آقای ستار بهشتی سوال کردند، باید پاسخگو باشم. این وبلاگ نویس به هر دلیلی مرد، من هم دیگر نمی توانم او را زنده کنم ولی می توانم با مستمسک قرار دادن همین اشتباه از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنم.

اما واکنش‌ها به این‌جا ختم نشد و آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی»، رئیس قوه قضائیه هم از بررسی موضوع در این قوه اطلاع داد و گفت: قوه قضاییه از نخستین لحظه وقوع این حادثه پیگیری‌های خود را آغاز کرده است و به دادستان تهران دستور داده‌ام تا با دقت و سرعت و با نظارت دادستان کل کشور پیگیر این پرونده باشند و البته در این رسیدگی به جنجال‌های رسانه‌ای توجهی نکنند.

انتشار گزارش اولیه کمیته ویژه مجلس

گزارش اولیه بررسی مجلس در کم‌تر از یک ماه پس از درگذشت بهشتی قرائت شد و البته اعتراض برخی از نمایندگان را برانگیخت.

دوم آذر 91 هم دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره فوت «ستار بهشتی»، با تأکید بر حرمت نفوس و دماء شهروندان و تلاش در جهت احقاق حق، جزئیات بیش‌تری از این پرونده و مقصران آن اعلام کرد و در 20 آذر 91 نیز خانواده ستار بهشتی از رسیدگی جدی دستگاه قضائی در این موضوع تشکر کردند.

گزارش نهایی مجلس و روشن شدن برخی ابهامات

هفدهم آذر 91، یعنی حدود یک ماه پس از وقوع حادثه بود که گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی قرائت شد و گوشه‌های تاریک این پرونده را روشن کرد.

پس از قرائت گزارش مجلس هم مصاحبه‌های نمایندگان مجلس و سخنگوی قوه قضائیه، نشان‌گر آن بود که موضوع در حال پیگیری و انجام است. تا جایی که هفدهم فروردین 92 نمایندگان مجلس وزیر کشور وقت را برای سئوال پیرامون پرونده ستار بهشتی به مجلس کشاندند و پس از حضور او در صحن علنی مجلس، از توضیحات او قانع شدند.

اعتراض‌های یک وکیل

«گیتی پورفاضل»، وکیل ستار بهشتی از اوایل سال 92، اعتراض‌های خود را برای عدم ارسال پرونده ستار به دادگاه در مصاحبه با رسانه‌ها آغاز کرد. تا جایی‌که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا در 20 فروردین 92 در پاسخ به اعتراض‌های این وکیل گفت: اگر پرونده زود به دادگاه ارسال می‌شد، می‌گفتند بررسی به صورت کامل نبوده است. در این نوع پرونده‌ها یک طرف قضیه حتما نظر کارشناسی است. در این رابطه نظر کارشناسی برعهده پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی سه بار به صورت کامل نظریات مختلف را بررسی کرد اما هنوز متوجه دلیل تامه مرگ ستار بهشتی نشدند.

صدور اتهام قتل شبه‌عمد هم برای متهمان این پرونده هم از دیگر مواردی بود که اعتراض پورفاضل را برانگیخت. تا جایی‌که پرونده برای بررسی مجدد بارها بین دادسرا و دادگاه جابه‌جا شد، اما اعتراض‌ها پایانی نداشت.

«گوهر عشقی»؛ مادری داغ‌دار

از دیگر وجه‌های پرونده ستار، «گوهر عشقی»، مادر ستار است که داغ سنگینی را بر دل خود تحمل می‌کند. در این حوزه به نظر می‌رسد عدم رسیدگی و توجه مسئولین به خانواده ستار بالاخص مادر او، باعث شده است که برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سودجو، تلاش کنند تا با سوء استفاده از احساسات «گوهر عشقی»، پرونده ستار را به یک پرونده سیاسی و علیه کشور تبدیل کنند.

گوهر عشقی در این زمینه تصور می‌کند که هیچ‌کس پیگیر پرونده فرزند او نیست و بارها به مسئولان نظام نامه‌های مختلفی نوشته است و گاه‌گداری هم حرف‌های خود را به‌صورت ویدیویی منتشر می‌کند که از تمام حرف‌های او می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.

«ستار بهشتی» پرونده‌ای نیست که بخواهد برای مجموعه نظام تهدیدی محسوب شود، بالاخص وقتی پیگیری این پرونده تا حد مسئولان رده یک نظام تأکید شده است.

کلیه اخبار مربوط به مرگ این وبلاگ‌نویس را می‌توانید در این بسته خبری دنبال کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول