امریکا در صدر درخواست‌های جاسوسی از گوگل

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از پرس‌تی‌وی، شرکت گوگل روز پنج‌شنبه (۲۳ آبان، ۱۴ نوامبر) در «گزارش شفافيت» خود فاش کرد که امريکا در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۳ با حدود ۱۱ هزار درخواست براي دستيابي به اطلاعات کاربران در صدر ديگر دولت‌هاي جهان قرار دارد.

بر اساس اين گزارش، دولت‌هاي جهان ۲۵ هزار و ۸۷۹ درخواست براي دستيابي به اطلاعات کاربران گوگل مطرح کردند که يک سوم اين درخواست‌هاي از سوي دولت امريکا مطرح شد.

شرکت گوگل گفت بين ژانويه تا ژوئن ۲۰۱۳ شمار درخواست‌هاي دولت‌هاي جهان در مقايسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۰ بيش از دو برابر افزايش يافت. گزارش شفافيت نخست شرکت گوگل مربوط به درخواست‌هايي بود که در نيمه دوم سال ۲۰۰۹ مطرح شدند.

همچنين، اين شرکت اينترنتي گفت که امريکا اجازه نداده است شمار درخواست‌هاي سازمان امنيت ملي اين کشور فاش شود.

ريچارد سالگادو، مدير حقوقي شرکت گوگل گفت: ما بر اين باوريم که اين حق شما است بدانيد چه نوع درخواستي مطرح مي‌شود و هر دولت از ما و ديگر شرکت‌ها چند بار درخواست مي‌کند.

وي افزود: با اين حال، وزارت دادگستري امريکا ادعا مي‌کند که قانون امريکا به ما اجازه نمي‌دهد تا اطلاعات مروبط به درخواست‌هايي که از شوراي امنيت ملي دريافت کرده‌ايم را اعلام کنيم. به ويژه، دولت امريکا مي‌گويد ما نمي‌توانيم بر اساس قانون کنترل و نظارت بر اطلاعات خارجي، اطلاعات مربوط به درخواست‌ها را در اختيار قرار دهيم. اما شايسته دانستن اين اطلاعات هستيد.

بر اساس گزارش شفافيت گوگل که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، دولت‌هاي هند با ۲ هزار و ۶۹۱، آلمان با ۲ هزار و ۳۱۱، فرانسه با ۲ هزار و ۱۱ و انگليس با يک هزار و ۲۴۷ درخواست به ترتيب پس از دولت امريکا قرار مي‌گيرند.

در پي افشاي برنامه جاسوسي واشنگتن از سوي ادوارد اسنودن، شرکت‌هاي اينترنتي همچون مايکروسافت، گوگل، فيس‌بوک تحت فشار قرار دارند تا از افشاي اطلاعات بيشتر درباره درخواست‌هاي دولت امريکا جلوگيري کنند.

ادوارد اسنودن، کارمند پيشين سازمان سيا و سازمان امنيت ملي امريکا ماه ژوئن جزئيات اسناد محرمانه برنامه‌هاي کنترل و نظارت امريکا را در اختيار رسانه‌هاي خبري قرار داد. در اين برنامه، سازمان‌هاي جاسوسي امريکا اطلاعات حجم زيادي از مکالمه‌هاي تلفني و ارتباط ماهواره‌اي شهروندان اين کشور را جمع‌آوري مي‌کنند.

اسنودن فاش کرد آژانس امنيت ملي امريکا و پليس فدرال اين کشور (اف بي آي) تماس‌هاي تلفني و ارتباطات اينترنتي ميليون‌ها امريکايي و اروپايي را از طريق شرکت‌هاي مهم اينترنتي همچون فيس بوک، ياهو، گوگل، اپل و مايکروسافت شنود و رهگيري مي‌کنند.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول