آیا فیلترینگ فیس‌بوک قانونی است؟

فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون کاربر است؛ شبکه‌یی که به نوعی بازتاب جامعه واقعی در قاب مجازی است. فیس‌بوکی که امروز علاوه بر مردم عادی شاهد حضور وزرا و مسوولان دولت ایران است و صحبت‌های زیادی از رفع فیلتر آن می‌شود.

فیس‌بوک کی و چرا فیلتر شد؟

فیس‌بوک در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این شبکه اجتماعی قبل از سال 88 دوبار فیلتر و دوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 1388 دوباره فیلتر شد و تاکنون هم فیلتر است. چون احتمالا به عنوان ابزاری که در آن موقع امنیت ملی کشور را تحت شعاع قرار داده بود، طبیعی بود که این اتفاق رخ دهد هرچند که مخالف آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات بود زیرا بحث امنیت ملی هر کشوری مطرح باشد، مقابله با ابزارهای مخل‌کننده آن به‌نظر طبیعی می‌رسد!

اما نکته اساسی این است که ملاک در شبکه اجتماعی «حال» است، یعنی چون شبکه پویاست و مدام توسط کاربران تولید و تغییر می‌کند و آن محتویات سال 88 به تاریخ پیوسته است نمی‌توان براساس آنها برای وضعیت جاری فیس‌بوک تصمیم‌گیری کرد. اما سوال اساسی این است که آیا هم‌اکنون با توجه به انتخابات سال 92 فضای شبکه‌های اجتماعی جزو همکاری و همیاری با دولت و نظام است؟

قانون چه می‌گوید؟

طبق قانون جرایم رایانه‌یی و اسناد کارگروه مصادیق مجرمانه، این کارگروه متولی فیلترینگ اینترنت در ایران است، در هیچ‌‌بندی از قانون اشاره نشده است که این کارگروه می‌تواند یک «سرویس» خاص را به‌طور مستقیم فیلتر کند. هرجا که قانون از «فیلترینگ» حرف می‌زند، بحث بر سر «محتوا» مجرمانه است.

اما به گفته متولیان فیلترینگ، امکان فنی فیلترینگ محتوایی (Content Filtering) برای فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی نیست! زیرا محتوا به‌طور لحظه‌یی منتشر و آرشیو می‌شود و محتوا آدرس اینترنتی مشخص ندارد. اما سوال اساسی این است که آیا به دلیل نداشتن دانش فنی در این چند سال باید همه کاربران را از این تکنولوژی محروم کرد؟ چون کارشناسان معتقدند اگر قرار است فیلترینگی انجام شود باید مانند ویکی‌پدیا هوشمند باشد و برخی صفحات مجرمانه فیلتر شود. اما گویا در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی علاوه بر صفحات، کاربران هم مجرم هستند!

چه کار باید کرد؟

اگر روزی فیس‌بوک در ایران دفتر داشته باشد. به راحتی می‌توان شکایات و جرایم را از طریق دفتر آن به‌طور رسمی پیگیری کرد و حتی بیشتر و سریع‌تر به مجرمان رسیدگی می‌شود همانند کشور چین که حتی گوگل را به زانو درآورد تا فیلترینگ مد نظر آنها را اعمال کند.

اما درباره فیلترینگ فیس‌بوک به‌نظر می‌رسد علاوه بر کارگروهی که در دولت در حال پیگیری این امر است باید شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس‌جمهور به‌طور مستقیم وارد شود و یک بار برای همیشه تکلیف مردم و دولتمردان را در این زمینه مشخص کند.

جواد افتاده، اعتماد

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول