5 پیشنهاد وطنی برای آقای وزیر/شما کدام شبکه را پیشنهاد می‌کنید؟

به گزارش «وبلاگ نیوز»، عصر روز چهارشنبه 29 آبان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌زودی دکتر محمود واعظی، وزیر این وزارتخانه به منظور «تبادل نظر با کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی» و هم‌چنین «ارتباط مستقیم با مردم از طریق فضای مجازی» عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌شود.

بر این اساس تصمیم گرفتیم برترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی در رتبه‌بندی الکسا را به دکتر واعظی معرفی کنیم. شبکه‌هایی که به نظر می‌رسد برترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی باشند.

1. فیس‌نما

«فیس‌نما» ابتدا یک گروه ایمیلی بود و به پشتوانه این گروه ایمیلی، وقتی به یک شبکه اجتماعی تبدیل شد، توانست رشد خوبی را در رتبه‌بندی الکسا داشته باشد. این شبکه اجتماعی مدعی است حدود 991 هزار کاربر ایرانی دارد و توانسته است در مدت زمان کوتاهی، گوی رقابت را در الکسا از رقیب دیرینه خود، یعنی کلوب، برباید.

اما همیشه رتبه‌بندی الکسا معیار خوبی برای سنجش یک شبکه اجتماعی نیست. فیس‌نما، علی‌رغم کاربران قابل توجه، از یک CMS (سامانه مدیریت محتوای) رایگان بهره می‌برد و طبیعتا از نظر فنی ضعف‌های قابل توجهی دارد. علاوه بر این، این شبکه اجتماعی بر خلاف اصرار مدیران آن که در عنوان این شبکه قرار داده‌اند، خیلی هم «شبکه اجتماعی وزین» نیست. قرار دادن سیستم تبلیغاتی Pop Up (صفحات بازشونده اجباری)، سیستم امتیازدهی غیر منطقی و مسائلی از این دست باعث شده است که این شبکه صرفا یک شبکه دوستیابی باشد و تبادل محتوا در آن معنای جدی پیدا نکند.

از این‌رو این شبکه شاید نتواند دو هدف اصلی مقام وزارت را برآورده کند و به نظر می‌رسد شأن وزیر ارتباطات بالاتر از عضویت در یک شبکه اجتماعی تبلیغاتی است.

2. کلوب

قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی ایرانی است که از 1 دی 1383 فعالیت خود را آغاز کرده است. خیلی از کارشناسان کلوب را به «یاهو 360» شبیه می‌دانند، اما تغییرات کلوب در 3 سال گذشته، باعث شده است که کلوب و تیم مدیریت آن، حالا در سطح فضای مجازی فارسی زبان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

این شبکه اجتماعی بیش از 2 میلیون و 400 هزار عضو دارد، در ماه 3.5 میلیون نفر/ساعت بازدید را تجربه می‌کند و به‌صورت میانگین روزانه 1500 نفر عضو جدید می‌پذیرد.

فضای کلوب پس از راه‌اندازی امکان ایجاد «رسانه» (همان Page در فیس‌بوک) تفاوت بسیاری کرده و ورود برندهای معتبر در ایجاد صفحات رسمی در این شبکه اجتماعی، باعث شده است که کلوب یک پله در فضای شبکه‌های اجتماعی بالاتر بیاید. تا جایی‌که شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این شبکه اجتماعی صفحه (رسانه) رسمی دارند.

کلوب از لحاظ فنی هم گرچه ایرادهای جدی دارد، اما می‌تواند از خود به عنوان یک هسته نوشته شده توسط مهندسان ایرانی، دفاع کند.

کلوب با پشتوانه شبکه اجتماعی ویدیویی آپارات و شبکه اجتماعی عکس لنزور، کامل‌ترین پیشنهاد را برای کاربران ایرانی دارد، گرچه هنوز تا آن‌چه شایسته یک شبکه اجتماعی ایرانی است گام‌های زیادی فاصله دارد.

3. هم‌میهن

این شبکه اجتماعی با اختلاف نسبتا قابل توجهی در رتبه‌های بعدی قرار دارد. گرچه همانند فیس‌نما از سیستم تبلیغاتی Pop Up برای تأمین هزینه‌های خود استفاده می‌کند، اما به نظر می‌رسد در رده‌بندی پیشنهادی ما بتواند پیشنهاد قابل امتحانی باشد.

البته استفاده از تبلیغات Pop Up از سوی مدیران این شبکه به‌طور کلی تکذیب شده است و این‌طور که پیداست، هیچ جایگاه تبلیغاتی هم برای این شبکه اجتماعی پیش‌بینی نشده است.

مدیر شبکه هم‌میهن در توضیح این موضوع می‌گوید: تاکنون هیچ تبلیغات پاپ آپ بر روی صفحات هم میهن تعبیه نشده است و این شبکه عاری از هرگونه تبلیغات به ویژه از نوع پاپ آپ و بازشو است و تمام پیشنهادات مربوط به این موضوع رد شده است.

هم‌میهن ظاهرا سال 84 فعالیت جدی خود را آغاز کرده است و علاوه بر شبکه اجتماعی، امکاناتی چون تالار گفت‌وگو، بازی آنلاین و میکروبلاگ را به همراه دارد.

4. افسران

این شبکه اجتماعی ابتدا با ایده اشتراک لینک ایجاد شد. اما کمی که جلو رفت، امکاناتی چون ارسال پیامک (همانند توییت)، بارگذاری چندرسانه‌ای، ساخت کاریکاتور آنلاین و خوراک‌خوان (RSS Reader) به آن اضافه شد.

«افسران جوان جنگ نرم»، همان‌طور که از نامش پیداست، شبکه اجتماعی علاقه‌مندان فعال به نظام اسلامی است. نامش هم از لفظ معروف رهبر معظم انقلاب در خطاب قرار دادن دانشجویان به عنوان «افسران جوان جنگ نرم» وام گرفته شده است.

برچسب‌های برتر هفته افسران عبارتند از: #جلیلی (اشاره به سعید جلیلی)، #کربلا، #عاشورا، #محرم، #شیعه، #لبیک_یا_زینب و #انتخابات.

افسران در ماه‌های گذشته به مدد امکاناتی چون پخش زنده مستندهای ویدیویی و مناظره‌های صوتی و تصویری، توانسته است جهش قابل قبولی در رتبه‌بندی الکسا داشته باشد و به گفته مدیرانش، بیش از 23 هزار کاربر عضو در آن ثبت شده‌اند.

هسته شبکه افسران به صورت کامل توسط تیم دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نوشته شده است و کاملا ایرانی است و وقتی در سنجه آزمون قرار می‌گیرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کند. اما به دلیل ملاحظات مدیران توسعه‌ای، عضویت در آن تنها به وسیله ارسال دعوتنامه امکان‌پذیر است.

«علیرضا زاکانی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در این شبکه حساب کاربری رسمی دارد و گفته می‌شود «مهرداد بذرپاش» هم به‌زودی در این شبکه اجتماعی عضو خواهد شد.

افسران پیشنهاد خوبی برای ارتباط دکتر واعظی با دانشجویان و فعالان فضای رسانه‌ای علاقه‌مند به نظام به حساب می‌آید و مدیران این شبکه اجتماعی هم در گفت‌وگو با «وبلاگ نیوز»، از مقام وزارت دعوت کردند که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری ایجاد کند.

5. دل‌شکسته

یک شبکه اجتماعی فرهنگی با فضایی لطیف و خودمانی است. مدیرانش می‌گویند دلشکسته رکورد 100 هزار کاربر را شکسته است. اما باید قبول کرد که دل‌شکسته در نوع خودش، یک شبکه اجتماعی خاص با هویتی خاص است که هواداران قابل توجهی هم دارد.

شاید بتوان به جرأت مدعی شد که وزن علاقه 100 هزار کاربر دلشکسته می‌تواند با کاربرهای 900 هزارتایی فیس‌نما رقابت جدی کند.

دلشکسته بیش‌تر از آن‌که یک شبکه اجتماعی باشد، یک میکروبلاگ است و امکانات ضمیمه کردن عکس، فیلم و فایل را هم به هر نوشته دارد.

بازخوانی تگ‌های پرطرفدار در دلشکسته در لحظه تنظیم گزارش، گویای فضای حاکم بر این شبکه است: #پاییز، #روشن، #چراغی، #غریبه و #عشق.

شما هم پیشنهاد بدهید

به نظر شما کدام شبکه اجتماعی ایرانی شایستگی میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را دارد؟ نظرات خود را برای ما به صورت کامنت ارسال کنید.

مجموعه پیشنهادهای مخاطبان «وبلاگ نیوز» به عنوان پیشنهاد این سایت خبری، به دفتر دکتر محمود واعظی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/.

۱۳ comments

  • شهریار

    والا اینجوری که شما نوشتید فقط میشه کلوب. ولی به نظر منم کلوب بهترین گزینه ایرانی هست. متأسفانه شبکه های خوبی نداریم خیلی

  • اجتماع های اینترنتیِ ذکر شده، هر یک کارکرد و مخاطبانِ خاصِ خود را دارند.
    لذا اگر وزیرِ محترم قصدِ ارتباط با اقشار و سلایقِ مختلفِ ایرانی در اینترنت را دارند، پیشنهاد می کنم در هر پنج اجتماعِ فوق نام نویسی کنند. پدیده «مولتی اکانت» بودن در اینترنت، هم عرف است و هم ظاهرا به نوعی، ناگزیر… (شخصا تقریبا کسی را نمی شناسم که تنها در یک اجتماعِ مجازی نام نویسی کرده باشد)
    از نظر زمانی نیز جای نگرانی نیست؛ آقای وزیر می توانند هر روز از هفته را به یکی از اجتماع های مجازی اختصاص دهند.

    • سمانه

      ببخشید آقا یا خانم رامیم! مگه وزیر بیکار که هر روز هفته رو به یکی از شبکهها اختصاص بده؟

  • محسنی

    عدم حمایت دولت نهم و دهم از شبکه های داخلی در 8 سال گذشته، وضع رو به جایی رسونده که ما به وزیر مملکتمون فیس نما رو پیشنهاد میدیم برای عضویت!
    دولت یازدهم که علاقه ای به داخلی ها نداره. حالا نمیدونم چیشده این یکی علاقه مند شده!!
    خدا به خیر کنه!

    • عادل سعدابادي

      اتفاقا در دوره 8 سال گذشته يك جهش عظيم در كاربران اينترنتي در ايران شكل گرفت و بيشتر علاقمندي ايرانيان به وبلاگ بوده است و سايت هاي خبري و سرگرمي بوده و در اين زمينه ها شايد در دنيا جزء برترين ها باشيم. براي نمونه وبلاگ آهستان چندين سال در دنيا به عنوان وبلاگ برتر شناخته شد… اينكه دولت جديد بدون توجه زير ساخت ها و به ظرفيت هاي داخلي و تقويت و گسترش انها صرفا به شبكه هاي اجتماعي امريكايي علاقمندند جاي بسي تعجب و تاسف را دارد

      • محسنی

        منظورتون از جهش عظیم چیه الآن؟؟
        اینکه علاقه ایرانیان بیشتر به وبلاگ بوده موفقیته؟ خوب طبیعیه کم کم این کاربرا دارن به سمت شبکه اجتماعی سوق پیدا می کنن و ما هیچ جایگزینی براشون پیش بینی نکردیم و مقصرش هیچ کس نیست جز اصحاب دولت نهم و دهم مخصوصا مرکز رسانه های دیجیتالش.
        دولت جدید هم داره همون اشتباهات رو دنبال می کنه، اما به مدل خودش!

        • مهرانفر

          دوست عزیز
          در نظر درست باید مقایسه ای با قبل و همتراز عمل کرد
          قبل زا دولت نهم چند درصد مردم از فرضا کارت یا دولت الکترونیک استفاده می کردند بعد چقدر شد…
          چند درصد از اینترنت و بعد چقدر شد…
          نه اینه هر جا کم می آورید یک دفعه می روید جاده خاکی و از قیاس مع الفارغ استفاده می کنید و به مخاطب تون توهین می کنید
          در ضمن نوع فرهنگ ایرانیحتی در نوع طراحی و گزینش و انتخاب قالب های مورد استفاده در فضای اینترنتی فرق دارد. مثلا رواج گسترده فرد گرایی در غرب علاقه مفرط آنها را به شبکه های اجتماعی بیشتر از ایران کرده و ایرانیان به وبلاگ بیشتر علاقمند بودند هر چند اینها هم دوره ای و بنا به اقتضا تغییر می کند.
          قصد دفاع نیست انصاف که داریم.
          ولی همه این جهش ها در 8 سال قبل رخ داده است

  • به جای ایجاد این همه فضای مجازی کیفیت این جوامع مجازی فعلی رو افزایش بدید

    هر روز و هر روز از امکاناتشون مخصوصا کلوب کاسته می شه

    به طوری که من حدودا 6 ماهی حذف به خاطر این تغییرات حذف عضویت زدم از سایت کلوب

    کمیت رو فدای کیفیت نکنید

  • من مدتی در کلوب و فیس نما فعالیت کرده‌ام.اما متاسفانه در عمل هیچکدام راضی کننده نیستند.

  • با سلام
    شبکه اجتماعی جیک
    لطفا مسئولان حمایت کنند

  • من دولت محترم شبکه ی اجتماعی شتا رو پیشنهاد میکنم
    با این که این سایت نو پا هستش و تازه تاسیس شده اما در این مدت کم هم از نظر جذب کاربر سایت موفقی بوده و هم از نظر امکانات خودش رو ارتقاع داده و تقریبا شبیه به فیس نما شده
    و این که تبلیغات پاپ آپ رو نداره
    و تقریبا میشه گفت همه ی امکاناتی که فیس نما به کاربران میفروشه این سایت رایگان میده
    از جمله ساخت گروه و …. و کمک مالی به این سایت آزادانه هست و به اجبار از کسی پول نمیگیرن
    و هرکسی هم کمک مالی بکنه بصورت دائمی کاربر طلایی سایت محسوب میشه
    البته هزینه های سرور خیلی بالاست و اگه مسئولین محترم ازجمله وزیر محترم جناب آقای دکتر واعضی لطف کنند برای شتا افتخار بزرگی هست خدمت به مردم و ولایت رهبری و دولت
    http://sheta.org شتا-نگاهی به آینده ی روشن

  • ایناز

    من هم در کلوب بودم هم فیس نما اما متاسفانه من راضی نبودم

    ولی توی این ۵شبکه ک ذکر شد من در دلشکسته عضوم و خیلی هم راضیم بنظرم از فیس نما و کلوب بهتره…من از ایشون دعوت میکنم ک در مورد ۵ بیشتر فکر کنند

  • Pingback: اطلاعات کلیه کاربران «فیس‌نما» منتشر شد - پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی|پاونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول