«باید از سرعت انتقال اطلاعات، برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر استفاده شود»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، زهیر دهقانی آرانی، پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت و مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت، با اشاره به این مطلب گفت: فضای مجازی در مفهوم عامه بیشتر به اینترنت اطلاق می شود، اما باید دقت شود که مفهومی فراتر است. حتی همان اینترنت هم در فضای مجازی به سایت ها و مانند آن در ذهن ها متواتر می شود و این تصور ناقص است.

وی با اشاره به تعریفی از فضای مجازی  افزود: فضای مجازی را می توان همه ابزار هایی تعریف کرد که در فضایی غیر از فضای واقعی و به وسیله ابزارهای نو پدید مورد استفاده قرار می گیرد و وجه بارز آن هم بحث شبکه های اینترنتی و اینترانتی است و اگر بخواهیم دامنه آن را وسیع تر کنیم رسانه های غیر مکتوب و غیر تصویری هم جزء آن حساب می شود.

این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت اضافه کرد: اگر بخواهیم در ذهن عامه مردم نسبت به فضای مجازی نسبت به آن محدودیت دهیم، آنقدر تعدد وسایل در فضای مجازی داریم که تنها معطوف به سایت ها، خبرگزاری ها و امثال این ها نمی شود. ابزارهای متعددی در بستر شبکه های اینترنتی داریم که عموم افراد بعضی از آنها را می شناسند. مانند وبلاگ ها، سایت ها و امثال آن.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت، فضای مجازی را سرشار از مزایا اعلام کرد و افزود: چند خاصیت در فضای مجازی وجود دارد که باید هنگام استفاده از آن به آنها دقت شود. اولین خاصیت آن هم فراگیری فوق العاده است که بسیار در جهان توسعه پیدا کرده است و می تواند نقش اساسی در اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد. جالب است بدانید که اینترنت کنونی که در جهان توسعه پیدا کرده است 10 تا 15 سال بیشتر عمر ندارد.  با این سرعت مشاهده می شود که تا عمق روستا ها و مناطق محروم هم به آن دسترسی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: دومین خاصیت فضای مجازی هم در دسترس بودن آن است. امروزه هر فردی به سادگی و با هر ابزاری مانند کامپیوتر و تلفن همراه می تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. سومین خاصیت آن هم رایگان بودن و یا هزینه بسیار پایین آن است و این ها ابزار و امکاناتی است که در بحث ترویج امر به معروف می تواند نقش داشته باشد چراکه امروزه با هزینه بسیار کمی از طریق اینترنت انتقال پیام صورت می گیرد.

دهقانی آرانی با اشاره به سرعت بالای انتقال پیام در اینترنت برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر هم گفت: سرعت بالای انتقال پیام بحث مهمی است که در فضای مجازی وجود دارد که می تواند تأثیرگذار باشد. همچنین دیگر خاصیت آن چندرسانه ای بودن آن است و فقط معطوف به نوشتار، نیست و همراه خود تصویر، صوت، فیلم و ابزار های بصری است که می تواند در زمینه انتقال پیام مؤثر باشد.

این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت تاکید کرد: لازم است که دید ها نسبت به فضای مجازی تغییر کند. احساس این است که هنوز دید صحیحی در عموم مردم و به خصوص بعضی از مسئولان پیدا نشده است و کماکان ابزارهای سنتی در خیلی از مکان ها به فن آوری های جدید ترجیح داده می شود و یا به جای اینکه از فضای مجازی استفاده شود از الگو های قدیمی استفاده می شود و یا به حداقل ها بسنده می شود.

وی همچنین با اشاره به آسیب هایی موجود در فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک سری آسیب ها هم ممکن است داشته باشد، هنگامی که وارد مبحث امر به معروف از طریق این فضا می شویم به این آسیب ها باید توجه داشته باشیم. متأسفانه مانند بعضی از تکنولوژی هایی که به کشور وارد می شود و عملا هم وارداتی محسوب می شود این مشکل در فضای مجازی هم است. زمانی که این ابزا رها وارد شده است، فرهنگ متناسب با این ابزار نیامده است و عملا استفاده از آن ابزار بدون فرهنگ مورد نظرش صورت می گیرد.

دهقانی آرانی افزود: دید بسیاری از کاربران به فضای مجازی یک دید سرگرمی و یا استفاده های نامناسب است. اما اولین باری که اینترنت آمد، برای استفاده علمی و انتقال پیام و در نهایت سیاسی بود. ضعفی که در اینترنت وجود دارد این است که چون آن یک ابزار است، همانطور که می تواند برای انتقال پیام مثبت استفاده شود، می تواند برای انتقال پیام منفی هم استفاده شود.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت، خاطر نشان کرد: در اینترنت بحث شبهه پراکنی را داریم که به وفور قابل مشاهده است. بحث دروغ و تهمت ها را هم در این فضا داریم و متاسفانه بحث اشاعه فحشا و نابه هنجاری را هم داریم و این ها آسیب هایی است که در فضای مجازی وجود دارد و باید به آنها توجه ویژه شود.
وی اضافه کرد: آسیب دیگری که در فضای مجازی وجود دارد تأثیر تدریجی روانی تکنولوژی های جدید بر فرهنگ عمومی نسل جوان است که متأسفانه کم اهمیت شده است و این یعنی در عصر حاضر مخصوصا در مورد نسل جدید، فرهنگ اینترنت و فضای مجازی بر فرهنگ کنونی غالب می شود و عملا مشاهده می کنید که بعضی از انسان ها خودشان را در فضای مجازی تصور می کنند و اگر روزی به آن دسترسی نداشته باشند انگار زندگی ندارند و این در بحث تربیتی بسیار آسیب زا است.

این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت تاکید کرد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر مواردی را از جمله شرایط، روش ها و ابزارها داریم. در فضای مجازی می توانیم از ابزار ها و روش هایی که به آنها اشاره شد برای تبیین و گسترش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و به خصوص برای جوانان با رعایت خواص و آسیب ها استفاده کنیم.

انتهای پیام /.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول