رفع فیلتر فیس‌بوک؛ یک جلسه و چند اعتراض

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»از ابتدای روی کار آمدن کابینه یازدهم، حضور برخی دولت‌مردان در شبکه اجتماعی فیلتر شده فیس‌بوک، زمزمه‌های رفع فیلتر این شبکه اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد.

هرچند مقامات رسمی و دولتی ایران از وزیر ارشاد گرفته تا وزیر ارتباطات اظهار نظرهای متفاوتی درخصوص فیلترینگ یا رفع فیلتر فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند، اما همه بر نقش تاثیرگذار شورای عالی فضای مجازی و کمیته مصادیق مجرمانه تاکید داشته‌اند.

روز گذشته فاطمه رهبر، عضو کمیسیون اصل نود مجلس از برگزاری جلسه هفته گذشته مشاور رسانه ای رئیس جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورایعالی فضای مجازی خبر داد و انتقادهای بسیاری را موجب شد، این درحالی است که مشاور رسانه‌ای رییس جمهور، گفته است اگر نمایندگان در خصوص این جلسه از خودم سوال می‌کردند پاسخ می‌دادم.

فاطمه رهبر عنوان کرد که جلسه محمدرضا صادق با نمایندگان وزرای علوم، فرهنگ و ارشاد، اطلاعات، دادگستری، ارتباطات و آموزش و پرورش برای هماهنگی در جهت رفع فیلتر فیس بوک بوده است.

مباحثی همچون رفع فیلتر فیس‌بوک نباید با تغییر دولت‌ها عوض شود

پی انتشار این خبر، انتقادهای بسیاری از سوی نمایندگان مجلس در این خصوص مطرح شد؛ احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، درباره برخی تلاش‌ها برای رفع فیلتر فیس‌بوک گفت: ما باید در گام اول در این زمینه فرهنگ‌سازی کرده و در گام بعدی نیز شگردهای تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی را برای مردم تبیین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی و فیس‌بوک در اختیار دشمن و رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: آنها به دلیل اختیار خود در فضای مجازی مطالب را طوری می‌آورند که افراد در مواجهه با آنها اهداف مد نظر دشمن را دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مباحثی همچون رفع فیلتر فیس‌بوک باید تصمیم‌ منطقی گرفته شود که این تصمیمات با تغییر دولت‌ها عوض نشود.

وی درخصوص جلسه اخیر مشاور فرهنگی رییس جمهور با نمایندگان ۶ وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی درخصوص موضوع فیس بوک نیز گفت: من اطلاعات کافی درباره جلسه آقای صادق با برخی از اعضای شورایعالی فضای مجازی ندارم اما در کل بر این نکته تأکید دارم که در مباحث اینچنینی باید تصمیمات با توجه به سیاست‌های کلی نظام اتخاذ کرد.

امیرآبادی تصریح کرد: فیلترینگ به خصوص در ابعاد غیراخلاقی مطلوب است و رفع آن مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی همواره سیاست‌های کلی نظام را مد نظر قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر رفع فیلتر فیس‌بوک با سیاست‌های کلی نظام مغایرت داشته باشد، مجلس مقابل آن خواهد ایستاد؛ البته به نظر من فیلتر فیس بوک مطلوب است و نباید برداشته شود.

رفع فیلتر فیس بوک با اهداف و نیات سیاسی است

زهره طبیب زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جلسه مشاور رییس جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی درباره رفع فیلتر فیس بوک گفت: این مسئله از سوی برخی از عناصر تندروی دولت کلید زده شده و اولین بار نیز وزیر ارشاد این مسئله را مطرح کرد.

وی افزود: درباره رفع فیلتر از فیس بوک باید کارشناسان فن این مسئله را به دقت بررسی کرده و درباره آن اظهار نظر کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال به نظر می رسد که مطرح کردن رفع فیلترینگ از این مسئله با نیات خاص سیاسی صورت گرفته که چرا که فیس بوک شبکه اجتماعی است که دارای برخی تبعات منفی و امنیتی برای کشور است.

وی افزود: بحث درباره فیلترینگ این سایت باید با حضور کارشناسان آگاه و دلسوزان انقلاب صورت بگیرد.

شورا زیر بار رفع فیلتر فیس‌بوک نرود

صدیقه شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، با اشاره به جلسه مشاور رئیس جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی درباره رفع فیلتر فیس بوک گفت: مجلس با اعتمادی که به وزرا داشته، به آنها رأی اعتماد داده است پس وزرا باید مراقب باشند تا اعتماد نمایندگان مردم را سلب نکنند و آن را زیر پا نگذارند و اظهار نظری مغایر با شئونات اسلامی و دینی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از فیس بوک می تواند آسیب های سیاسی، اخلاقی و خانوادگی را به همراه داشته باشد، اظهار داشت: آنهایی که می خواهند از اینترنت استفاده بهینه کنند یقیناً از مسیر فیس بوک به این مهم دست نمی یابند درنتیجه افرادی که هدفشان حضور در شبکه های اجتماعی است قاعدتاً به دنبال مقاصد علمی نیستند.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان از شورای عالی فضای مجازی خواست تا زیر بار رفع فیلتر فیس بوک نرود.

دولت به فکر مشکلات اساسی مردم باشد

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار ارائه توضیحات از سوی دولت برای برگزاری برخی جلسات در جهت رفع فیلتر فیس بوک شد و گفت: متأسفانه ما شاهدیم که امروز برخی از افراد در دولت به جای حل مشکلات اساسی مردم به دنبال پرداختن به حاشیه های غیرضروری هستند.

وی افزود: باید از این افراد پرسید که آیا امروز مشکل اصلی ما بحث فیس بوک است؟ با یک نظرسنجی ساده می توان به این نکته رسید که این چنین نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مشکل اول ما مشکلات اقتصادی است که مردم را در وضعیت بدی قرار داده است.

وی افزود: به دلیل اینکه دولت نتوانسته است به خواسته های اصلی مردم جواب دهد، به دنبال سوءاستفاده از برخی از مسائل همچون رفع فیلتر فیس بوک است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آقایان به دنبال چنین مسئله ای هستند باید توضیحات خود را در این زمینه به کمیسیون فرهنگی جواب دهند. پرداختن بیش از اندازه به این مسئله سبب می شود که برجسته کردن برخی حاشیه ها به روال تبدیل شود.

به جای رفع فیلتر فیس‌بوک جامعه را واکسینه کنید

سیدمهدی موسوی نژاد، عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت: کسانی که رفع فیلتر فیس بوک را پیگیری می کنند، بهتر است به جای این کارها، به فکر واکسینه کردن جامعه در برابر شبکه های مجازی باشند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشاور رسانه ای رئیس جمهور با نمایندگان 6 وزیر عضو شورای عالی فضای مجازی در جهت رفع فیلتر فیس بوک، گفت: چه دلیلی بر موضوع رفع فیلتر فیس بوک مترتب است؟ آیا مشکل امروز جامعه ما رفع فیلتر فیس بوک است؟

وی ادامه داد: آقایان به جای اینکه به فکر رفع فیلتر فیس بوک باشند، باید در راستای واکسینه کردن جامعه در مقابل معایب این شبکه اجتماعی اقداماتی را صورت دهند و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس اظهار داشت: هر یک از شبکه های مجازی با اهداف خاصی ایجاد می شوند که طبیعتاً هیچکس از این شبکه ها در راستای خدمت رسانی حقیقی و ایجاد رفاه برای مردم نیست و جامعه ای را متناسب با اهداف و برنامه های خود تربیت کرده و آموزش می دهند.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسائل مربوط به فضای مجازی، هدف گذاری صحیح از سوی مسئولین انجام نمی شود و بدون هیچگونه آینده نگری به سمت خواسته های نامطلوب برخی از افراد که فریاد سر می دهند که چرا فیس بوک فیلتر شده گام بر می دارند.

اگر از من می‌پرسیدند پاسخ می‌دادم

محمدرضا صادق در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: این نشست در واقع جلسه با 6 عضو دولتی کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه ای بوده و برای هماهنگی بیشتر دستگاه ها در اجرای سیاست ها و برنامه های دولت برگزار شده است.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور با عدم رد این موضوع که در این جلسه در خصوص رفع فیلتر فیس‌بوک اظهار نظر شده است، گفت: در این نشست درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.

صادق با بیان اینکه تمرکز روی یک موضوع خاص مشکلی از کشور را حل نمی کند، افزود: ما برای تقویت فعالیت های دولت، با نمایندگان وزارتخانه ها در کمیته ها و شوراهای مختلف جلسه داریم و وظایفی را که بر عهده مان قرار دارد، پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: تمام اقدامات باید در چارچوب قانون و سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ می کنند باشد و کارها باید منطبق با اصولی باشد که وظیفه دولت است و ما در این چارچوب حرکت می کنیم.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه وی با نمایندگان 6 وزارتخانه تصمیمی خاص یا مصوبه ای داشته، گفت: در این جلسه مباحث مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

صادق خاطر نشان کرد: برگزاری چنین جلساتی با مسئولان وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف ادامه خواهد داشت.

وی در پایان این نکته را نیز متذکر شد: اگر خانم رهبر یا هر یک از نمایندگان محترم مجلس در این زمینه از من سؤال می کردند، به آنها پاسخ می دادم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول