چون فیلترشکن وارد بازار می‌شود باید فیلتر را بردارند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از رئیس جمهور سلام، فیلترینگ فیس بوک با آمدن دولت تدبیر و امید با حرف و حدیث های زیادی رو به رو شد. از یک سو برخی از اعضای هیئت دولت گزارش روزانه کارهای خود را از طریق آن به اطلاع هم وطنانشان می رسانند و از سوی دیگر قوه قضائیه این شبکه اجتماعی را مصداق جرم می داند. از این پس از روح الله مومن نسب به سراغ محمد علی ابطحی از فعالین سیاسی مطرح در فیس بوک آمدیم تا نظرات او را جویا شویم:

چرا سایت ها و شبکه های اجتماعی چون فیس بوک فیلتر می شوند؟

اعتقادی به فیلترینگ ندارم و معتقد هستم که به دلایل مختلف رفع فیلترفیس بوک بیشتر به نفع جامعه و اخلاق در جامعه است. میلیون ها نفر ایرانی در این شبکه اجتماعی حضور دارند،و عمده کاربران این شبکه اجتماعی،آینده سازان ایران و نسل جوان تری هستند که مجبورند برای ورود به فیس بوک از فیلترشکن استفاده کنند. مفهوم آن، این خواهد بود که با استفاده از فیلترشکن دارای مجوزی برای عبور از تمام کانال های غیر اخلاقی و سیاسی که مورد نظر متولیان کشور هست نیز شده اند و می توانند از آنها بگریزند. بسیاری علاقه مند حضور در فیس بوک هستنداما نمی خواهندبه سایت های غیر اخلاقی ورود پیدا کننداما این فیلترینگ به آنها مجوزو امکان این را می دهد که به سمت سایت های فیلتر شده هدایت شوند.

 آیا با فیلتر کردن این سایت ها مشکل حل خواهد شد؟

خیر هیچ مشکلی حل نمی شود و بیشتر افراد علاقه مند می شوند تا به سمت این گونه سایت ها بروند. همین امرقوانین کشور را بیشتر در معرض آسیب پذیری قرار دهد.

 با وجود فیلترشکن های قوی که هر روز وارد بازار میشود، آیا صرف چنین هزینه ای واقعا لازم است؟

باورم بر این نیست که چون فقط فیلترشکن وارد بازار می شود باید فیلتر را بردارند. معتقد هستم شبکه های اجتماعی بخشی از واقعیت زندگی سال 1392ما هستند و مقاومت در برابر این واقعیت شکننده است. البته نگران مقاومت در مقابل این تکنولوژی ها هم نیستم،چراکه معتقدم این مقاومت از هم خواهد پاشید،مانند تمامی اینگونه مقاومت ها در برابر همه حوزه های تکنولوژی. به این نکته هم توجه داشته باشیم که فیلترشکن خودبخشی از تکلنولوژی دنیای فعلی است. این مسابقه فیلترینگ های بی دلیل و فیلتر شکن های بی دلیل تر باید پایان یابد. اگر حوزه های بزرگی مانند فیس بوک که نیازهای جامعه را برطرف می کند باز شود بسیاری از فیلترشکن ها مشتری خود را از دست می دهند.

همان طور که گفتید میلیون ها ایرانی در فیس بوک حضور دارند، آیا فیلتر کردن فیس بوک به نوعی بی احترامی به خواست عمومی نیست؟

این خواست باید مورد احترام قرار بگیرد،بخصوص وقتی که کسانی که در مسوولیت های رسمی کشور حضور دارند نیز در فیس بوک هستند. در حال حاضردفتر مقام معظم رهبریو همچنین تعدادی از وزرا در فیس بوک در کنار میلیون ها ایرانی حضور دارند. حتی اگر حرمت این میلیون ها ایرانی رعایت نمی شود باید حرمت جریان های حکومتی و علمی که در فیس بوک هستند نگه داشته شود. مراجع تقلید هم در فیس بوک صفحه دارند. همین امر تناقض بین کاربران بوجود می آورد که چرا تبعیض وجود دارد. این تبعیض کمتر از بی حرمتی به خواست عمومی نیست .

رییس جمهور در خصوص سینما گفتند مردم خودشان فیلم خوب را از بد تشخصیص می دهند. چرا اجازه داده نمی شود تا مردم خودشان حضور و یا عدم حضور در فیس بوک را اختیار کنند ؟

مردم با حضور در فیس بوک و شبکه های اجتماعی انتخاب خود را کرده اند. این حکومت است که باید حرمت خودش را حفظ کند و در کنار میلیون ها ایرانی قرار بگیرد. دولت باید حرمت خودش را حفظ کند و حس کند در این شبکه حضور دارد. اگر فیس بوک فیلترنباشد از لحاظ امنیتی و سیاسی به نفع حکومت خواهد بود. بیشترین نگرانی ممکن است درخصوص تجمع های مجازی باشد مانند آنچه که درانقلابات عربی و مخملی رخ داد،اما معتقد هستم که اگر در ایران فیس بوک و شبکه های اجتماعی باز باشند، امکان حضور همه افکار وجود خواهد داشت. خصوصا کسانیکه در ایران حضور دارند و معتدلین و اصلاح طلبان می توانند این فضا را در دست بگیرند و خواسته های عمومی را پیش ببرند اما در غیر صورت، دست بالا با مخالفین خارج از کشور خواهد بود که از نظر مبانی سیاسی جزو مخالفین جدی تری حکومت هستند. امکان بدهیم تا همه بچه های ایران و از داخل ایران با رعایت حدود مرزها فعال شوند و در این شبکه ها حضور پیدا کنند، در این صورت زمینه این فضای تبلیغاتی را برای خارج از کشور سلب می کنیم.

 فواید فیس بوک در چیست؟

فایده فیس بوک در همین شبکه اجتماعی بودن است. افراد جامعه مجموع بهم پیوسته ای هستند که نیاز دارند تا با هم در ارتباط باشند و نکات مثبت و مفنی را ببینند. همین می تواند از بحران های اجتماعی کم کند و همراه با کل جامعه بشری رشد کنیم. از طریق همین شبکه هایاجتماعی،فرهنگ بومی در مناظق محدود نمی شود و گسترش پیدا می کند، شبکه های اجتماعی نگرانی نسل های دوم و سوم خارج از کشور را در مورد یادگیری زبان فارسی از بین می برند. فضاهای فکریرد و بدل می شود. اما نکته منفی نیز در این میانوجود دارد که مربوط به جامعه است.حوصله ها اندک شده و زمان خواندن و نوشتن کم شده است. اندک خوانی و سریع خوانیبخشی از سلیقه اجتماعی نسل جوان شده است.فیس بوک مرحله بعد از وبلاگ ووبلاگ مرحله بعد از مقاله نویسی است. من در هر سه حوزه را تجربه داشته ام،یک زمانی حداقل نیم تای یک صفحه به مقاله ها اختصاص داشت،اما اندک شد و رسید به مطالب وبلاگی هشتصدکلمه ای و اکنون خلاصه شدهبه استتوس های چند خطی فیس بوکی، همه نشان دهنده سرعت اطلاعات است که دقت را از جامعه گرفته.

 چرا به شکل یک فرصت به فیس بوک نگاه نمی شود؟ شبکه ای که وقتی نتانیاهو آن حرفها را در مورد ایران زد با واکنش شدید جوانان ایرانی در فیس بوک مواجه شد و یا مسائلی از این دست؟

در خصوص رفع فیلتر فیس بوک پس از انتخابات 92 یکدستی وجود ندارد.یکی از تصریحات آقای حسن روحانی تا پیش از انتخابات رفع فیلتر فیس بوک و بالا بردن سرعت اینرتنت بود، او پایین بودن سرعت اینترنت را نشانه ی بی احترامی به جامعه اعلام کرد. این وعده ها نشان می دهد که یک دستی در تصمیم گیران حکومتی و دولتی وجود ندارد. عالی ترین مقام رسمی کشور در فیس بوک رسما حضور دارند و در عین حالوعده ای که به مردم داده شده مساله رفع مشکل سرعت پایین اینرتنت و رفع فیلرینگاست. اما هنوز اینترنت و فیس بوک را به عنوان یک تهدید می دانند. معتقدم که بخشی از جریانات افراطی اصول گرا که در چهارسال گذشته خیلی فعال شده بودند، زیر ساخته های شبکه های خبری خود را در حوزه مجازی آماده کردند ، صدا و سیما و و رسانه های عمومی هم تا حدیدر اختیارشان است و می خواهندافکار عمومی را در چارچوب همین رسانه ها هدایت و راهنمایی کنند. در حالی که اگر فضای مانند فیس بوک باز شود و مخاطبین و علاقه مندان به دولت فعلی و جریان اصلاح طلبی امکان حضور جدی داشته باشند بسیاری از سیاست های رسانه ای طرف مقابل از بین می رود.از این رو یک وحدت نظر برای برداشتن فیلترینگ وجود ندارد. همچنین فیس بوک می تواند بسیاری از تبلیغات رسمی را ناکارآمد کند. آقای ظریف در جریان مذاکرات ژنو 2 باپست های مرتب خود در فیس بوک روند صدا و سیما و جریان تبلیغاتی شان را برهم ریخت . من هم حرف های عادی خود که در فیس بوک می نویسم و مشاهد می کنم حتی بازتاب های وسیع جهانی هم دارد . آنها هم می فهمند این بخش مهم چه اثر گذاری دارد. .

در حال حاضر بسیاری از فعالین جریان تندروی اصول گرایی نیز در فیس بوک حضور دارند نظر شما در این باره چیست؟

اعتقاد دارم که به دلیل حضور همین افراداگر جریان حاکمیت اجازه رفع فیلتر فیس بوک را دهد از تمام جریان ها حضور پیدا می کنند و راحت تر حرف خود را میزنند. آنها هم بخشی از مردم این کشور هستند و همین نیازها را احساس می کنند.به اعتقاد من و با شناخت نسبی که دارم در کمترین جایی که می شود جولان غیر اخلاقی داد، فیس بوک است از طرف دیگر این اصرار بر حضور ، نشان دهنده نیاز جامعه به ارتباطات است. بسیاری از جوانان وابسته به جریان های افراطی اکنون در فیس بوک حضور دارند و حتی به صفحه من هم می آیند و حرفایشان را میزنند.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول