«نارنجی»نویس‌ها چرا بازداشت شدند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» صبح سه شنبه 12 آذر 92، ساعت 10:48 دقیقه، نوشته‌ای در وبلاگ «نارنجی» منتشر شد که از دستگیری چند نفر از نویسندگان این وب‌سایت توسط سپاه بازداشت شده‌اند. همین خبر در پر مخاطب‌ترین وبلاگ فناوری اطلاعات فارسی باعث شد که شایعات در کم‌تر از چند دقیقه، در فضای رسانه‌های اجتماعی، به‌خصوص توییتر، بالا و پایین برود.

خبر تعطیلی نارنجی

وبلاگ «نارنجی» یک‌روز پس از بازداشت برخی از نویسندگان، خبر تعطیلی‌اش را خودش رفت

یکی می‌گفت «سایت هک شده است»، دیگری احتمال می‌داد که «این یک شوخی است» و هر کس برای خودش ماجرا را به‌نوعی تحلیل می‌کرد. تا این‌که ساعت 20:30 همان‌روز، خبرگزاری فارس با یک منبع آگاه در سازمان اطلاعات سپاه مصاحبه کرد و از دستگیری چند نفر از فعالان سایبری در کرمان خبر داد.

آن‌جا بود که خبرها قطعی شد و کم‌کم همه فهمیدند که چند فعال سایبری کرمان، همان نویسندگان «نارنجی» هستند. اتفاقی که خیلی از مخاطبان این وبلاگ را تحت تأثیر قرار داد.

«نارنجی»ها چرا دستگیر شدند؟

گرچه خبر منتشر شده در فارس کلی بود و مناسب‌تر بود که اطلاع‌رسانی دقیق‌تری صورت می‌گرفت، اما حداقل توانست کلیتی از اتهامات این فعالان را به مخاطبان برساند. مصاحبه «احمد قربانی»، معاون دادستان کرمان با خبرگزاری ایسنا هم جزئیات بیش‌تری را منتشر کرد. «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شبکه‌های بیگانه» و «طراحی سایت و تولید محتوا برای سایت‌های ضد انقلاب به منظور براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی» 2 اتهام کلی بازداشت شدگان بود.

«شرکت در دوره‌های آموزشی وابسته به شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه در کشورهای ترکیه و مالزی»، «برقراری ارتباط با اعضای شبکه‌های رسانه‌ای معاند نظام اسلامی» و «طراحی و بروزرسانی سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی و دریافت بودجه از آنان»، «اخذ سفارش از ضد انقلاب خارج‌نشین و طراحی سایت‌های اصلی ضدنظام مقدس اسلامی و سایت‌های مرتبط با فتنه 88»، «ارتباط نزدیک و همکاری با ضدانقلاب خارج‌نشین» از دیگر اتهامات ذکر شده از سوی دادستانی کرمان برای متهمان است.

با این همه، اما هنوز یک سئوال باقی می‌ماند. مگر یک وبلاگ فناوری اطلاعات چه‌قدر می‌تواند خطرناک باشد که علیه امنیت ملی کشورش اقدام کند؟ اجازه بدهید برای نزدیک شدن به پاسخ این سئوال، چند احتمال مطرح در این چند روز را بررسی کنیم.

احتمال اول: «نارنجی» مُجرم است

نارنجی، وبلاگی بود که در زمینه فناوری اطلاعات، به معرفی فناوری‌های نوین نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌پرداخت. وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی در این زمینه فعال هستند و هر روز در حال به‌روز رسانی‌اند و از زمان تصویب قانون جرایم رایانه‌ای و حتی قبل از آن هم هیچ نمونه برخورد با یک سایت فناوری وجود نداشته است. حتی در دیدگاه‌های تندترین مخالفان فناوری اطلاعات در ایران هم نوشتن در این حوزه جُرم محسوب نمی‌شود.

از طرف دیگر پرداختن به فناوری‌های نوین هم طبق قانون جرایم رایانه‌ای ایران جُرم محسوب نمی‌شود. حتی اگر محتوای نارنجی هم دچار مشکل بود، هیچ‌گاه کار به این‌جا نمی‌کشید. نارنجی در سایت ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده است و فعالیت آن از 7 آذر 1386 کاملا قانونی است.

سایت ساماندهی

«نارنجی» در سایت ساماندهی ثبت شده و فعالیت آن قانونی است

یعنی اگر مشکلی در محتوای نارنجی وجود داشت، کار از طریق تذکرهای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیگیری می‌شد و نهایتا در صورت عدم توجه تیم نارنجی، این سایت فیلتر می‌شد. در حالی‌که پس از گذشت یک هفته از بازداشت اعضا، این وبلاگ گروهی هم‌چنان باز است.

علاوه بر این، وقتی یکی از اعضای این تیم نوشته‌ای را پس از بازداشت عده‌ای از نویسندگان مبنی بر بازداشت چند نفر منتشر می‌کند، نشان می‌دهد که موضوع برای بازداشت کنندگان اصلا «نارنجی» نیست، چرا که اگر این‌طور بود، قطعا دسترسی ورودی‌های دیگر نویسندگان بازداشت نشده این سایت، آن‌هم یک روز پس از بازداشت، مسدود می‌شد. در حالی‌که پس از چند ساعت از انتشار نوشته مذکور، سایت از دسترس خارج شد، نوشته حذف شد و سایت بدون حذف هیچ مطلب دیگری در دسترس قرار گرفت.

احتمال دوم: تیم «نارنجی» کلاهبردار است

این احتمالی بود که در برخی کامنت‌های آخرین نوشته نارنجی مطرح شد. این‌که تیم «نارنجی» به واسطه قاچاق گوشی تلفن همراه، به زد و بند اقتصادی دست زده است. اما اگر این احتمال درست بود، باید پلیس فتا سراغ تیم نارنجی می‌رفت. ورود «سازمان اطلاعات سپاه» به این مقوله نشان می‌دهد که ماجرا، احتمالا کمی فراتر از این بحث‌هاست.

پروژه‌های قبلی این سازمان (مانند دارکوب، فتنه عمیق، چشم روباه و دیگر پروژه‌های اعلام شده در سایت گرداب) نشان‌دهنده این است که مجموعه اطلاعات سپاه تنها در موضوع‌هایی دخالت می‌کند که پای «امنیت ملی» و «ارتباط با بیگانگان» مطرح باشد.

علاوه بر این در اظهارات معاون دادستان کرمان، هیچ اتهامی مبنی بر فساد اقتصادی و مسائلی از این دست وجود ندارد.

احتمال سوم: تیم شرکت «پات شرق» مُجرم است

وبلاگ نارنجی تحت مدیریت شرکت «فناوری پات شرق گواشیر» فعالیت می‌کرد و در اصل «نارنجی»، «نگهبان» و «نردبان»، تنها 3 خروجی برجسته این شرکت محسوب می‌شود.

این شرکت مشتریان دیگری هم دارد که در میان آن‌ها، برخی نهادهای دولتی نیز هستند. انستیتو ایز ایران، شرکت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان نظام پزشکی، شرکت توانیر و سازمان تبلیغات اسلامی، برخی از مشتریان دولتی این شرکت هستند.

مشتریان شرکت پات شرق

«نارنجی» تنها یکی از محصولات شرکت پات شرق بوده است. برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید.

بر این اساس احتمالا جُرم متهمین، به اقدامات اعضای شرکت «پات شرق» برمی‌گردد. افرادی که دادستانی کرمان آن‌ها را یک «باند رسانه‌ای-امنیتی» به رهبری مدیرعامل شرکت عنوان می‌کند.

مگر می‌شود یک شرکت فناوری، علیه امنیت ملی اقدام کند؟

واقعیتش را بخواهید، در دنیای مجازی هر اتفاقی ممکن است بیفتد. «فرزاد کمانگر» یکی از نمونه‌های این اتفاق است. این شخص وبلاگ‌نویس بود و در رسانه‌های آن‌طرف آب به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی می‌شد. اما بعدا مشخص شد که جزو تروریست‌های جدایی‌طلب ایران بوده که اتفاقا در چند ترور غرب کشور هم دست داشته است و دست‌آخر هم به همین جُرم در اردیبهشت 89 اعدام شد.

حالا در این میان به صورت دقیق، جُرم اعضای شرکت «پات شرق» مشخص نیست. اما پذیرفتنی است که در یک شرکت فناوری، بر اساس اعلام دادستانی کرمان برای یک سایت «فعال در فتنه 88» خدمات پشتیبانی ارائه شود و «کلاس‌های آموزشی در ترکیه و مالزی» برگزار شود و به فعالین سیاسی سایبری خارج از کشور خدماتی داده شود. اقداماتی که به‌دلیل تقویت معاندین نظام جمهوری اسلامی، بر اساس قانون کشور، امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند.

گرچه برخی این اقدامات را جرم نمی‌دانند و تلاش می‌کنند در تحلیل‌های خودشان، دستگیری اعضای شرکت «پات شرق» را به وبلاگ نارنجی گره بزنند و برای خودشان آسمان و ریسمان کنند که «نظام حاکم بر ایران تحمل یک سایت فناوری اطلاعات را هم ندارد».

با این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید آیا اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت این افراد منتشر می‌شود؟

انتهای پیام/.

۵۰ comments

  • مولوی

    سایت نارنجی به این همه بازدید کننده ، بهتر بود اطلاعات سپاه اطلاعات دقیق تری برای علت دستگیری این افراد منتشر می کرد . درست است خیلی ها طرفدار نارنجی بودند ، من هم جزء آنان هستم ، ولی وقتی پای امنیت ملی و خیانت به کشور به میان بیاید ، قضیه فرق می کند .

  • خب واضحه که پات شرق مجرمه!
    حتا پات شرق هم نه، استفاده کنندگان از اینترنت دفتر شرکت پات شرق، سپاه هم با حکم و دلیل و مدرک رفته تمام کسایی که اونجا از اینترنت استفاده میکردن رو گرفته و بعد هم اتهاماتشون ثابت شده،‌اصلا ربطی به نارنجی نداره که اینهمه هوچی گری در میارن!
    با پلیس فتا هم همکاری میکردن و جاسوس دوجانبه بودن،‌ به همین خاطر هم پلیس فتا یا اطلاعات نرفته سراغشون
    ارشاد هم باهاشون همکاری کرده و توی صفجه پیوندها هم گذاشته بودشون…

    • ناشناس

      استفاده کنندگان از اینترنت و هر وسیله ی ارتباطی در ایران هم، یه جورایی مقصرند.

  • هنرمند خودش بازجو بوده توی فتا و اطلاعات
    به خاطر همین هم سپاه اومده گرفتتش

  • Pingback: میلاد اسلامی‌زاد

  • love

    متاسفانه ، همین جوری آدمو میگیرن میبرین.

  • واقعيت داره؟

  • ستاد مبارزه با دروغ

    چرا دروغ میگید؟ فرزاد کمانگر کجا تروریست بود؟ چرا هوچی گری میکنید حتی خودتان نوشته خودتان را قبول ندارید. چرا چیزهای بی ربط رو بهم ربط میدهید و چراهای بسیار….

    • ناشناس

      اره تروریست نبود!!!
      فقط چند نفرو…راهنمایی کرده بود اون دنیا!

  • سیاوش

    ما طراح سایتها باید دیگه مواظب باشیم! میترسم همین روزها بیان و من را هم بخاطر بعضی از سایتهایی که طراحی کردم بگیرن ببرن و چوب و …..

  • ناشناس

    ما هیچی نمی دونیم ولی بابت همه خدمات نارنجی و نردبان ممنونم خدا کنه زودتر برگردن سر کارشون آموزشاشون واقعا عالی بود… خیلی حیف شد دیگه جایگزین نداره…

  • رهگذر

    چند نظر وختلف وجود داره
    1 – سایت نارنجی به علت مخاطبان بیشمار درآمد نسبتا خوبی داشته و بعضی از آقایون خواستار سایت شدن ولی اعضای تیم اون را ندادن پس بدون این که سایت را ببندن اعضا را گرفتن تا خودشون دو دستی سایت را تقدیم کنند
    2 – اصلا چه معنی داره مردم با تکنولوژی آشنا بشن … همینی که برادارن سپاه میگن وحی منزل هست و بس
    3 – چون اسم نارنجی یادآور بعضی از انقلاب ها هستش مشکل داره و جز انقلاب اسلامی هیچ انقلاب دیگری نباید در ذهن کسی خطور کنه
    ps : در مورد فرزاد کمانگر هم باید عرض کنم شما هم دچار رفعت اسلامی شوید به همه چیز اعتراف کرده و حتی میگید که خرگوش بودین

  • امیدوارم که رفع اتهام بشه

  • شهرام

    نمي دونم چي شد كه اينارو گرفتن ولي دوست داشتيم به صورت كاملا علني محاكمه بشن ….
    به هر حال كسي كه كار جاسوسي بخواد بكنه نمياد يك سايت بزنه كه مدام جلوي چشم باشه ……..
    شايدم بهترين جا همون جلوي چشم باشه .
    ولي تو اين كشور كلا به ارتباط شقيقه با گوزن عادت داريم خدا بخير كنه …………….

  • سلام خواستم بدونم خبر جدیدی ازشون دارین!!
    میترسم منم بگیرن خدایی ترس به جوونم افتاده ؟

  • یه کسی

    خدا لعنتتون کنه که اخبار دروغ در اختیار مردم قرار می دهید.

  • صادق

    سپاه پاسداران باید تمام سایتهایی که به نوعی نحوۀ اطلاع رسانی و شهروند خبرنگاری را به مردم آموزش میدهند ببندد. این فعالیتها خطرناک هستند و موجب ارتباط و آگاهی مردم میشوند.

    • ناشناس

      زر نزن نارنجی کی ضد حکومت رفتار کرده همه پست هاش در مورد تکنولوژی بود
      شما دهاتیها برید گوسفند خرید و فروش کنید

      • ناشناس

        دمت گرم برادر حرس نخور این ها یک مشت آدم روانی هستن که فرق سایت و با وبلاگ و […] با شقیقه رو نمیدونن بعد الکی زرت و پرت میکنن

        بخشی از نظر به دلیل توهین‌آمیز بودن توسط سردبیر ویرایش شد.

      • سجاد

        چرا شما اینقدر گیج تشریف دارید ؟ چه ربطی به سایت نارنجی داره ؟؟؟ خود نویسنده هاش جرم های دیگه ای انحام داده بودند . لطفا مطلب رو دقیق بخونید تا دچار نفهی نشید !!!

    • ناشناس

      من فکر می کنم دست هایی در کاره که این مملکت عقب بمونه . دشمن تا عمق سنگر های ما نفوذ کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!! . سایتی با اون همه طرفدار رو دشمن با چه راحتی بست .

      فکر می کنم . بعضی از به اصطلاح خودی ها هم دارن ناخواسته برای دشمن بازی می کنند .
      وای بر شما……

  • حامد

    به هرکی بخوان میتونن یچیزی بچسبونن

  • شاهین

    خوب بیاین منم بگیرین دیگه

  • میثم

    سپاه خیلی هم خوب کاری کرد که دستگیرشون کرد. دمشون گرم و بهشون خسته نباشید میگم. کسی که علیه امنیت ملی کارکنه باید دستگیر بشه این حداقل مجازات تو همه جای دنیاست

  • حسین

    بریدی و دوختی آره؟
    نصف این مطالبو خودت از صحتشم مطمئن نیستی و فقط به گوشت خورده..
    برگزاری کلاس موجب تقویت معاندین نظام میشه؟! ((:

  • حسین

    نمیخواد از کسی دفاع کنی فقط کثیف ننویس..

  • نارنجی سایت خوبی بود.

  • همون طور که بقیه هم گقتن این چیزا که اتهام زدن بهشون خیلی سنگین تر از این حرفاست که از چهارتا نویسنده وبلاگ بر بیاد! مگه هکر اف بی آی بودن!!! تازه اگر هم بودن نمیومدن وبلاگ نویس بشن! موضوع خیلی ساده در عین حال پیچیده است

  • من كم ميرفتم نارنجي چون سايت هاي بهتر از نارنجي هم بود ولي فكر نميكردم نويسنده هاش همچين ادم هايي باشن

  • پیام

    توی ایران هر کاری که بخوای شروع کنی آخرش بدبخت می شی . خداوکیلی اشتباه می کنم؟
    میای شرکت بزنی از همه جا می ریزن سرت مالیات می گیرن
    میای سایت بزنی دستگیرت می کنن
    میری خارج کشور برگردی جاسوس محسوب می شی
    میای توی بازار بورس سقوط می کنی!
    عزیزان من یه پیشنهاد کاری خوب برای همتون دارم که هیچ دردسری نداره و پول خوبی هم توشه! بزنید توی کار پرورش کرم و انواع موجودات خاکی برای ماهی! یا می تونید گوسفند پرورش بدید بزرگ شد بدین کشتار گاه دونه ای 400 هزار تومان بهت می دن! اگه ازین کارا خوشت نیومد یه کار باکلاس هم بهتون پیشنهاد می دم.برید غاز بچرونید!!!!

    • ایرانلی تورک

      یه کارم من پیشنهاد می دم،
      برید سیستان و خشخاش پرورش بدید، بهترین درآمد دنیا رو داره، چیکار به کارای علمی و انسانی دارید!!!!!!!!!!

  • ایرانلی تورک

    با ابالفضل اینا دگه کین؟!؟!
    بهترین سایتی بود که تو عمرم دیده بودند ….
    اگر اونا تحدیدی بودند برای امنیت کشور پس با این حساب و منطق می شه گفت تمام مردم ایران تحدیدی هستند برای امنیت کشور ….

  • من

    واقعا متاسفم براتون
    واسه همه تون هرچر ایرانیه

  • مهدی

    این مسخره بازیا چیه
    من مطمینم کاسه ای زیر نیم کاسه ست…

  • dd

    تو ایران هر کسی یکم مطرح و معروف میشه باید سرکوب بشه… این قانون ایرانه

  • اصغر

    خوب مشخصه که باید اعضای.سایت نارنجی محاکمه بشن…اونا باید مقداری از درامد و اعتبارشون را به برادرانمون میدادن.حالا که ندادند باید شدیدا مجازات بشن بلکه عبرتی بشه برای کسانی که به بقیه باج نمیدند.

  • ذبیح

    فکر کنم خود نویسنده سایت کاملا متن رو متوجه نشده که دارندگان سایت مجرم امنیتی بودند که بشت برده کار میکردند

  • یوسف

    خودم از بازدیدکننده های این سایت بودم
    چندین بار دیدم که در نارنجی مطالب ضد حکومت و حتی ضد دین نوشته میشه اما مدیران محترمش بخاطر ازادی بیان و حقوق بشر!! اونها رو حذف نمیکردن
    البته مطمئنم عوامل خودشون بوده وإلا اسلام که حامی فناوریه و اصلا الان هرچی غرب داره از مسلمونها گرفتن و اونها هم از حضرات معصومین. این حرف مورخین خودشونه
    و ربط دادن فناوی به اسلام و جمهوری اسلامی چه مفهومی داره!!
    برخی دوستان هم طوری صحبت میکنن که انگار هیچ کجای دنیا مخالفین رو دستگیر و اعدام نمی کنن و انگار اصلا جنگ و سیاستی در کار نیست و همه سیاستمدارها بخاطر حقوق و کرامت انسانی مشغول خدمت به هم نوع هستن!! بجز ایران. بهتره قبل از حکم صادر کردن در مورد موضوعی یه مقدار تحقیق هم کنیم تا از دنیای کثیف سیاست هم چیزی بدونیم

  • سامان

    امیدوارم واقعاذجرمی اتفاق افتاده باشه! اگر هم افتاده قانوتا مردم حق دارن از جزییاتش باخبر باشن. در این راستا میبایست اطلاع رسانی بشه. به کار بردن عناوینی کلی همچون تهدید امنیت ملی و یا غیره هیچکدام کافی نیستند! در غیر اینصورت برای برخی اقشار شاعبه ‘یک تصفیه حساب دیگر!’ پیش میاید!

  • سلام ، شماها واقعا خیلی احمق هستید ، چه ربطی داره به خود سایت نارنجی که می گید خوب بوده یا بد ، اشخاصی که تحت پوشش این سایت کار می کردن خلافکار بودن

  • may

    واقعا حیف
    حیف
    همین

  • ی ایرانی

    چرا ما تو ایران کسی مثل استیو جابز و کسی مثل بیل گیتس و دانشمندان یا حتی تاجران بزرگی نداریم که عموم مردم بشناسنشون؟ و هرکی هم به جایی برسی یه دزد از آب در میاد یا جاسوس و ….
    چون تو ایران کسی نباید معروف بشه این قانون این کشوره… مردم همیشه باید بدبخت باشن رفتی بالا میزننت زمین به همین سادگی بعدم کاری بات میکنن که حتی به آتش کشیدن کتابخانه ها در زمان حمله مقول اعتراف کنی

  • امیر

    اگر کسی تحت لوای یک مرکز خیر خواهانه خلافی رو انجام بده… اصل کارهای خیرخواهانه زیر سوال نباید بره ولی بابت کارهای دیگه باید پاسخگو باشه..
    ۲*۲=۴

    والا…

  • ناشناس

    نارنجی اگه الان بودش هیچوقت دیجی کالایی به این شکلی که میبینید شکل نمیگرفت
    بررسی هاش رو گجت های جدید حرف نداشت …سرعت آپدیتش …من نمیونم چرا از هر چی تو این دنیا خوشم میاد آخرش یجوری میشه از دست میدمش

  • اقا خیلی وبسایتتون عالیه

  • دلم برا نارنجی تنگ شد سرچ کردمشون
    حیف حیف و دریغا یادشون بخیر اون روزا که اینستایی نبود تنها خوشبمون همین سایتا بودن.
    هرجا هستید تنتون سلامت ایشالا ک زودتر ازاد شید

  • میلاد

    هنوز برای من جالب بود که بعد از شش یا هفت سال بستن سایت نارنجی همچنان در مورد آن دوستان مطلب می نویسند که این نشاندهنده کیفیت بالای مطالب سایت نارنجی را می رساند . اگر کمی دقت کنید بعد از این اتفاق بود که سایتهایی همچون زومیت , دیجی کالا اعلام موجودیت کردند که همه نشانگر این مطلبه که اگر باج ندی و تو خط و مش ما نباشی نابودت میکنیم. موضوع به این واضحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول