شعر و شاعری در دنیای فیس‌بوک

به گزارش‌«وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، این شاعر، درباره علت حضور ادبی‌اش در فیس‌بوک، گفت: در فیس‌بوک مسأله من مسأله شعر بود و دیدن شعرهای کسانی که کتاب ندارند یا من کتاب‌شان را ندیده‌ام. فیس‌بوک برای من عامل ایجاد رابطه شعری بود.

او در ادامه اظهار کرد: در جامعه ما رسانه‌ها نقش مهمی دارند، اما این روزها رسانه‌ها یا شعر منتشر نمی‌کنند و یا نمی‌توان هر شعری را به آن‌ها سپرد. من هم که دیدم بسیاری از آشنایان از این طریق شعرشان را ارائه کرده‌اند و شعر می‌خوانند، فکر کردم در حال حاضر برای ارتباط با شعر و جامعه شعری وارد فیس‌بوک شوم.

منصوری درباره تأثیر انتشار شعر در فیس‌بوک بیان کرد: فکر می‌کنم فیس‌بوک هم به طور کلی و هم برای ادبیات، در کنار تبعات مثبت، تبعات منفی هم دارد. در مجلات پیش از انتشار شعر، کسی که نظرات صائبی دارد، شعر را می‌خواند، اما در فیس‌بوک این‌طور نیست و هر کسی هر چیزی را فکر می‌کند شعر است، در فیس‌بوک منتشر می‌کند. هر چیزی به عنوان شعر منتشر می‌شود و آدم از خواندن این همه حرف که بسیاری از آن‌ها شعر نیستند، خسته می‌شود و باید خیلی بگردیم تا چند شعر خوب بخوانیم.

او در ادامه افزود: تبعات مثبت فیس‌بوک در زمینه شعر هم این است که آن‌جا شعرهای خوب هم می‌خوانیم و با شاعران خوب آشنا می‌شویم. شعر ما هم خوانده می‌شود و کامنت‌ها و صحبت‌هایی که درباره شعر مطرح می‌شود، می‌تواند برای آدم محک خوبی باشد. گاه حتا شاعران مطرح شعرهایی را که در فیس‌بوک منتشر کرده‌اند، با تغییراتی در کتاب‌شان می‌آورند، که به نظر می‌رسد این تغییرات بازخورد نظرات و بحث‌های فیس‌بوکی است. با این حال به طور کلی ما هنوز در مواجهه با فیس‌بوک جوان‌ایم، اما به نظر می‌آید تأثیرات مثبت آن بیش‌تر از تبعات منفی‌اش بوده است.

این شاعر سپس اظهار کرد: درنهایت جامعه و افراد شعر خوب را انتخاب می‌کنند و سره را از ناسره تشخیص می‌دهند، کما این‌که من در فیس‌بوک چند شاعر خوب دیده‌ام که چندان مطرح نیستند، اما شعرهای خوبی دارند. بعضی از این شاعران چون ناشناخته هستند یا با ناشران ارتباط ندارند، اگر می‌خواستند کارشان را در خارج از فیس‌بوک منتشر کنند، نمی‌توانستند این کار را انجام دهند و این امکانی است که فیس‌بوک ایجاد کرده است.

منصوری گفت: فیس‌بوک رسانه خوبی است و با توجه به وضعیت نامطلوبی که بر رسانه‌ها حاکم است، فیس‌بوک فضای خوبی است که افراد می‌توانند کار خود را به هر شکلی در آن منتشر کنند. این روزها فیس‌بوک جایگزین رسانه‌های دیگر و حتا وبلاگ‌های شخصی شده است و چون اکثر خبرها را در فیس‌بوک منتشر می‌کنند، دیگر آدم‌ها به سراغ سایت‌ها هم نمی‌روند.

این شاعر همچنین درباره سرقت ادبی در فیس‌بوک گفت: یکی از دوستان همیشه گله داشت از این‌که شعرهایش را با کمی تغییر و بدون ذکر منبع در فیس‌بوک منتشر می‌کنند و من به او می‌گفتم شعر متعلق به کسی است که آن را بهتر گفته باشد. اگر با تغییراتی که در شعرت داده شده، آن را به صورت بهتری نوشته‌اند، نباید ناراحت باشی. تا این‌که این موضوع برای خودم پیش آمد. باز هم همان نظر را داشتم، اما متأسفانه دیدم شعر خوب مرا با تغییراتی به شکلی درآورده بودند که باعث شده بود شعر بدتر شود. به همین دلیل است که بعضی از شاعران شعرهای جدیدشان را در فیس‌بوک نمی‌گذارند، اما گاهی شاعر دلش می‌خواهد شعر تازه‌اش را هم منتشر کند.

او درباره واکنش خود به سرقت آثارش در فیس‌بوک گفت: من در این مواقع بسیار محترمانه تذکر می‌دهم. یک بار که این کار را کردم، آن فرد هم دوستانه عذرخواهی کرد و در فیس‌بوکش توضیح داد. او فرد درستی بود و فقط در آن لحظه احساس کرده بود با آن تغییرات شعر بهتر می‌شود. چند بار هم دیده‌ام که بعضی، شعرهای کوتاهم را بدون ذکر نامم منتشر کرده‌اند. خوشبختانه آن شعرها از آثار چاپ‌شده‌ام بودند و واکنشی هم نشان ندادم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول