گوگل و فیس بوک در حال خریدن کابل‌های اینترنت

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ه گزارش «تابناک» باور بکنید یا نه، این اتفاقی است که در حال رخ دادن است. اکنون شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و آمازون به تدریج در حال خریدن بخشهای مهمی از زیرساختهای اینترنت هستند که این امر منجر به خشم بزرگترین شرکتهای مخابراتی – که سابقا این کابلها را تحت کنترل خود داشتند – شده است.

322023_428

صحبت بر سر چند کابل انتقال داده در اینجا و آنجا نیست. گوگل اکنون، علاوه بر اینکه یک ارتش کوچک از ربات ها را در اختیار دارد، صاحب 100 هزار مایل کابل انتقال داده فیبر نوری در سرتاسر جهان است. شرکتهای مخابراتی که با گوگل مشغول کسب و کار هستند عنوان میکنند که این غول جستجوگر، با اشتهایی سیری ناپذیر قراردادهای مربوط به پهنای باند را تصاحب میکند، و حتی گاهی قراردادهای از پیش نوشته شده را ارائه میکند و از مذاکرات طولانی بر سر این موضوع پرهیز دارد.

فیس بوک همین چندی پیش از کار نصب یک زیرساخت فوق حجیم در سراسر قاره اروپا، که مستقیما به «آرکتیکا» مرکز داده های غول پیکرش در سوئد متصل میشود، فارغ شده و همچنین میلیونها دلار در خواباندن کابلی به طول 6 هزار مایل در عرض اقیانوس آرام سرمایه گذاری کرده است.

322025_117

در همین حال آمازون با افزایش حجم خرید کابل فیبر نوری، حجم سرمایه گذاری خود در این زمینه را با افزایش 44 درصدی به 2.6 میلیارد دلار رسانده.

از آن سوی مایکروسافت هم علاقه و تخصص خود در این حوزه را به ایجاد زیر ساختهای زیر دریا معطوف کرده است. همچنین در حالی که این شرکت مشغول گسترش خدمات تحت «کلاود» خود است، هر چه بیشتر نیازمند گسترش پهنای باند اینترنتی است. در نتیجه، مشغول ساخت شبکه غول پیکر فیبر نوری خود است و با اجاره نامه های بلند مدت، خطوط کابل فیبر نوری «ترانس پاسیفیک»، که قابلیت انتقال داده ها با سرعت یک ترابیت بر ثانیه را دارند– و برای انتقال 1500 فایل تصویری با کیفیت HD در عرض 1 دقیقه کفایت میکند – در اختیار خود گرفته است.

همانگونه که مشخص است، همه مشغول هستند! گویا سرمایه گذاری در زیر ساخت اینترنت نکته ای است که همه این غولهای دنیای وب در آن اشتراک ویژه ای دارند. اما این امر برای هر کسی واجد دو معنی میتواند باشد.

اول این که اکنون با ورود غولهای دنیای وب به بازار نقل و انتقال داده ها، و با رقابتی که در این بین در میگیرد، باید منتظر روزهایی باشیم که ارتباط اینترنتی و مخابراتی با ارزانترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار همگان قرار گیرد. زمانی که گسترش این زیرساختها منجر به افزایش ضریب نفوذ اینترنت، حتی در دور افتاده ترین و فقیر ترین نقاط دنیا شود، و جامعه بشری به تمام معنا «شبکه ای» شود.

واقعیت نیز این است که تا پیش از این شرکتهای مخابراتی چندان علاقه ای به گسترش شبکه کابلهای اینترنتی نداشتند زیرا با این اتفاق، سود آنها در خطر کاهش قرار میگرفت. اما بر خلاف آنها، سود شرکتهایی نظیر گوگل و فیس بوک در گرو افزایش تعداد کاربران آنها و همچنین اطمینان از برقراری با کیفیت ارتباطات است. در نتیجه اینکه این شرکتها صاحب زیرساختهای اینترنتی باشند، میتواند خبری خوشحال کننده تلقی شود.

شاید گفته «دان کارسو» مدیر اجرایی شرکت «زایو» که فروشنده کابل فیبر نوری به شرکتهایی نظیر گوگل است، در این باره به خوبی صادق باشد که: آنها در واقع کنترل سرنوشت خود را در دست میگیرند.

اما سوی دیگر این قضیه آن است که شرکتهایی نظیر فیس بوک و گوگل و مایکروسافت، به گونه ای صاحب آینده بشری خواهند بود. آینده ای که بدون شک بر مبنای ارتباطات اینترنتی بنا شده است و در واقع ساخت این آینده از یک دهه قبل شروع شده است. آینده ای که در آن تمامی فعالیت های بشری بدون چون و چرا وابستگی مستقیم به اینترنت خواهد داشت و شاید اغماض نباشد که بگوییم، این آینده میتواند به گونه ای تصور شود که در آن، مرگ و زندگی انسانها نیز در گرو انتقال اطلاعات از درون کابلها است.

در بدترین حالت، میتوان گفت که بدون شک تسلط شرکتهای غول دنیای وب بر شریان اصلی انتقال اطلاعات در سراسر جهان، این معنی را در پی دارد که این شرکتها «میتوانند» طراح و سازنده نمایی باشند که در ذهن افراد شکل خواهد گرفت. سازنده و جهت دهنده به ایده هایی خواهند بود که افراد به آنها می اندیشند و چه چیز بهتر از آنکه کسی بتواند صاحب افکار دیگران باشد؟

شاید هم این همه اغراق در مورد فعالیت های «مشترک» این غولها، بدبینی مفرط باشد و ذهن را به یاد انتقادات فلاسفه مکتب فرانکفورت از آنچه «صنعت فرهنگ» میخواندند، بیندازد. اما واقعیت این است که احساس این امر که در آینده صاحب هر بیت اطلاعاتی که بین شما و دنیای وب منتقل میشود، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت یا آمازون هستند، کمی، نگران کننده، اگر نگوییم وحشت آور است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول