شبکه های اجتماعی خارجی، تهدیدی برای کاربران نا آگاه

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد پیکری، مدیر پورتال تخصصی «مناظره و گفتگو»، با اشاره به فطرت انسان ها اظهار کرد: میان انسان ها هر چیزی که پایه و اساس فطری و ریشه در خوبی ها داشته باشد، ترویج آن امکان پذیر است و با دین مخالفتی ندارد. بنابر این یک سنت ملیتی و قومیتی، اگر در تعارض با ارزش های دینی نباشد، احترام به آن سنت می تواند از دستورات ائمه معصومین باشد.

استاد دانشکده خبر افزود: برای مثال، سنت شب یلدا، می تواند به عنوان یک صادرات فرهنگی به سایر ملل سرایت کند و این می تواند فرصتی برای تبلیغ خوبی های فرهنگی کشورمان باشد. اگر شب یلدا به عنوان شبی در طول سال به عنوان بلندترین شب، قدرشناسی و سبب مهربانی، توسعه عطوفت و تحکیم روابط خانواده ها شود این همان ارزشی است که جزء اهداف دینی قرار می گیرد.

عملکرد تخصصی در توسعه شبکه های اجتماعی تأثیرگذار است
مدیر پورتال تخصصی مناظره و گفتگو تصریح کرد: عملکرد تخصصی و دانش لازم برای راه اندازی و توسعه شبکه های اجتماعی تأثیر بسیار دارد. در روایت آمده است که «اگر کسی بدون علم عمل کند، ضررش بیشتر از اصلاحش است»؛ بنابراین هر چیزی که در ارتباطات در جامعه شناسی، روانشناسی، آگاهی از دستورات آداب معاشرت در دین، مباحث اخلاقی و هراندازه اطلاعات گردانندگان شبکه های اجتماعی در این بخش بیشتر باشد، قطعاً آن شبکه های اجتماعی موفق تر خواهند بود. یادمان باشد عمل بدون علم فسادش بیش از ضررش است.

اختلاف فرهنگی میان شبکه های داخلی و خارجی مشهود است
وی یادآور شد: شبکه های اجتماعی خارجی، تفاوت های فرهنگی بسیاری با ملت ما دارند. ممکن است این تفاوت های فرهنکی بعضا در مقابل فرهنگ ما ضد ارزش تلقی شود. باید نسبت به آنها با چشم باز و با ملاحظه برخورد کرد. ضمنا شیطان از هر وسیله ای برای گمراه کردن انسان ها استفاده می کند.

حجت الاسلام پیکری اظهار کرد: شبکه های اجتماعی که تعهد ارزشی به مخاطبان ندارند و صرفاً در پی جمع کردن مخاطب بیشتر به خاطر منافع بیشترند، همچون دزد شبانه ای می مانند که بدون اطلاع بخشی از فرهنگ ما را به غارت می برند؛ بنابر این باید نسبت به این شبکه های اجتماعی با ملاحظه برخورد کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که یک شبکه اجتماعی، هدف اولش کثرت مخاطب از هر وسیله ای به لحاظ ظاهری باشد، ولو اینکه از محتوای ارزشی تهی باشد، باید با ملاحظه عقلی، فطری، فرهنگی و دینی برخورد کنیم.حجت الاسلام پیکری اظهار کرد: شبکه های اجتماعی خارجی هم فرصت و هم یک تهدید است و بستگی به نوع استفاده کننده دارد که اگر هوشیار باشد، از این شبکه ها بستری برای آگاه سازی دیگران استفاده می کند؛ اما اگر انسانی ضعیف النفس باشد، این شبکه های اجتماعی به آنها خط می دهند، او را اداره می کند و به او جهت می دهد و به جای اینکه او اثر بگذارد، آنها بر او اثر می گذارند.

وزارت ارشاد متولی توسعه شبکه های اجتماعی داخلی است
وی یادآور شد: استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی بستگی به کاربر دارد و باید از قبل استطاعت پیدا کند. شبکه های اجتماعی یک وسیله است و اگر کاربری آگاهانه به سمت شبکه های اجتماعی برود بهره برداری مناسبی از آن خواهد داشت. خانواده و رسانه ها همزمان می توانند در این آگاهی بخشی مؤثر باشند و هیچ یک نمی توانند جای خود را به دیگری بدهند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: وزارت ارشاد و رسانه ملی می تواند، متولی توسعه شبکه های اجتماعی باشد و در این راستا قدم های مناسبی را بردارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول