رسانه‌های فیلترشده، شهروندان فیلتر نشده

به گزارش «وبلاگ نیوز» پایگاه خبری ایستنا در گزارشی نوشت: ماهیت جاسوسی و صهیونیستی فیس بوک از آشکارترین دلایل مخالفت با رفع فیلترینگ این شبکه مجازی است اما وی چت چینی را چه باید گفت؟ در کنار تمام این دلایل باید این حقیقت را در نظر گرفت که با وجود تمامی تلاش ها برای فیلترینگ و یادآوری خطرات عضویت در شبکه های اجتماعی، کاربران داخلی همچنان به فعالیت در این شبکه ها ادامه می دهند.

به نظر می رسد ادامه بحث ها بر سر فیلترینگ، مانع دیده شدن و پرداختن به مشکلات زندگی آنلاین شده است، مشکلی که با بی توجهی رسانه ها و عدم اطلاع رسانی در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی است! نبودن آموزش صحیح شهروند آنلاین باعث بروز مشکلات بسیاری در شبکه های اجتماعی ازجمله فیس بوک و وی چت شده و نمی توان آن را هم نادیده گرفت. متاسفانه بیشتر رسانه های ارتباطی به جای پرداختن به مبحث آموزش فرهنگ آنلاین و حفظ حریم شخصی، بیشتر بحث فیلترینگ آن را دنبال می کنند و تنها به بیان خطرات و نظرات مخالف می پردازند.

باید توجه کرد که خطر استفاده از شبکه های اجتماعی تنها با فیلتر برداشته نمی شود، امروزه بین کاربران داخلی کمتر کسی وجود دارد که از راهکارهای دورزدن فیلتر استفاده نکند. نادیده گرفتن اطلاع رسانی درمورد حفظ حریم شخصی و نحوه استفاده صحیح از شبکه های مجازی باعث بروز بی اخلاقی هایی شده که روز به روز درحال افزایش است. ازجمله این بی اخلاقی ها می توان به سوءاستفاده از عکس و مطالب خصوصی یا حتی جعل هویت اشخاص اشاره کرد. یکی از قربانیان این جعل هویت، مرضیه افخم، سخنگوی امورخارجه بود که با تکذیب عضویت در فیس بوک، گرداننده صفحه طی پستی اعتراف کرد که صرفا برای سرگرمی اقدام به جعل هویت کرده است!

یکی دیگر از بدرفتاری هایی که به سرعت درحال ترویج است، حملات گروهی فیس بوکی در حمایت یا مخالفت با موضوعی خاص است ازجمله این حملات می توان به ماجرای تغییر نام خیلج فارس یا هجوم به صفحه فیس بوک مسی و فرناندا لیما اشاره کرد.

نقش رسانه ها در مقابل این حملات، اغلب گزارش دلیل و تعداد مهاجمان مجازی یا نشر مطالب آنهاست که بیشتر نوعی تشویق بی صدا به حساب می آید! ای کاش در کنار بحث های تکراری ادامه فیلتر رسانه های اجتماعی در ایران و ابراز نظرات مخالف، کمی بر فرهنگ سازی شهروند آنلاین کار می شد تا برای عذرخواهی بی اخلاقی و حملات فکاهی به صفحات اشخاص، مجبور به فرستادن نماینده برای دلجویی از کسی نباشیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول